Jump to content

Er det noen sammenheng mellom motorstørrelse og støy? påhengere


mah

Recommended Posts

en 9,9 på full gass vil normalt lage mer lyd enn en 40hk som "rusler" avgårde på moderat turtall. Kommer også an på alder, antall sylindre og antall takter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja en 40 hk går jo nesten på tomgang i 20 knop :smiley:

Iallefall sammenlignet med en 9,9 på samme båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men realiteten vil vel være at har du 10hesteren på full spiker har du nok mest sannsynlig også 40 hesteren på full spiker.

Hvordan er f.eks støynivået i 6kn med hhvis 10 og 40hk?

Link to post

Forutsatt samme effekt og effektuttak:

  • 2-taktere bråker mer enn 4-taktere
  • Høyere effektuttak bråker mer enn mindre effektuttak
  • Få store sylindere gir mer støy enn ferre små sylindere
  • Eldre motorer bråker mer enn nyere motorer
  • Godt vedlikeholdte motorer bræker mindre en dårlig vedlikeholdte motorer

Så, vil en større motor bråke mer enn en mindre på samme effektuttak? Dersom den større motoren har likt antall sylindere som den mindre er svaret sannsynligvis ja (den kan ha mer støyfri eksos og motordeksel... om den har flere sylindere så muligens også mer støy om hver sylinder i den større motoren er større enn sylinderne i den mindre motoren... det er bare å høre på buldringen av en stor motor på tomgang kontra en knøttliten en, så skjønner du hva jeg mener

 

Ofte så kan en 9.9, 15 og 20 HK være samme motor med ulik sperre eller forgasser, da er støyen den samme på samme effektuttak.

Link to post

Ser at mange fiskevann har restriksjoner på hk. men ikke fart, er det noen miljøgevinst å hente her da..

argumentet med max 10 hk. pga. støy ? Min teori er at 40 hk har mye lavere turtall og muligens lager mindre eksosstøy da den ligger noe dypere i vannet i samme fart?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...