Jump to content

Yamaha 9.9 vmax, ingen kontrollstråle

Sondren

Recommended Posts

Motoren har så langt fungert utmerket, men når båten ble satt ut i våres oppdaget jeg at kjølevanne ikke spruta ut. Jeg har ikke så mye peiling på motor, så hadde vært fint om jeg fant ut hva det er.

Takker for alle svar

Edited by Sondren (see edit history)

Prøv det enkle først, stak opp hullet der kjølevannet skal komme ut, det er ofte det danner seg saltavleiringer der slik at kontrollstrålen ikke kommer ut. Hvis ikke det hjelper kan det være impelleren må skiftes.

Hvis ikke du har fungerende kjøling, vil du varmskjære motoren. Dvs at at stempler/ringer ødelegges og kan kjøre seg fast i sylindre.

På motoren din (i hvert fall på eldre Yamaha 9,9) går det en slange fra motorblokk bakover til utløpet der "sladrestråle" (kjølevannstrålen som viser at det er sirkulasjon på kjølevannet) kommer ut. Hvis du løsner denne slangen helt bak i motorbrønnen, og det kommer vann ut av denne, er det saltavleiringer som sitter i selve utløpet som er problemet. Dette kan du forsøke å stake ut med en tynn ståltråd (eller stiv fiskesen).

Kommer det ikke vann ut av denne slangen, må du nok bytte impeller. Da må du løsne undervannshuset for å komme til og få byttet.