Jump to content

Effektiv metode til å fjerne anodeskruer som sitter bom fast?

Pequod

Recommended Posts

Det er vanskelig nok å lomme til de to siste sinkanodene som jeg skal skifte på Yanmaren, i tillegg sitter skruene/boltene som anodene er festet til bom fast!

Og gudene skal vite at jeg har prøvd!

Utenifra ser det ikke ut som de har rustet fast, men det kan jo være annerledes på innsiden.

Jeg har prøvd begge veier i tilfelle det skulle være feil vei, men de rikker seg ikke!

Noen forslag til hva jeg bør/kan bruke? Har prøvd CRC, men uten at det ser ut til å ha noen effekt!

Husker på en tidligere Yanmar 3gm (sjøvannskjølt) som jeg hadde på åttitallet. Der kom jeg ikke til den nederste av anodene i blokka med noe verktøy, så det endte med at jeg demonterte hele manifolden for å komme til. Lånte den største rørtanga som de hadde på en lokal bensinstasjon/verksted og dro til, da løsnet den.

Redigert av LM 605 (see edit history)

Hvis du kan få varmet opp bolten på noe vis, pleier det hjelpe. Men opplever at ikke alle bolter er enkle å varme opp med f.eks. enden på en loddebolt. Ikke alle leder varme like godt.

En lang latmannsarm hvis du kommer til med pipe.

Effektive metoder, men kan være farlige mtp å ødelegg bolt-hode:

Noen slag på ende av skralle / latmannsarm. Men må ha sikkert og godt feste på boltehodet, så ikke glipper / ødelegger hodet.

Muttertrekker. Men denne kan være så sterk at du runder boltehodet... Men effektivt med slagene muttertrekkeren gir...

Ødelegger en boltehodet er en jo i deep shit. :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...