Pequod Startet 2.Juni.2014 Del på Facebook Startet 2.Juni.2014 Det er vanskelig nok å lomme til de to siste sinkanodene som jeg skal skifte på Yanmaren, i tillegg sitter skruene/boltene som anodene er festet til bom fast! Og gudene skal vite at jeg har prøvd! Utenifra ser det ikke ut som de har rustet fast, men det kan jo være annerledes på innsiden. Jeg har prøvd begge veier i tilfelle det skulle være feil vei, men de rikker seg ikke! Noen forslag til hva jeg bør/kan bruke? Har prøvd CRC, men uten at det ser ut til å ha noen effekt! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Er det plugger med firkantfeste? Legg inn et par bilder så kommer rådene dalende ned her inne Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
LM 605 Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 (redigert) Husker på en tidligere Yanmar 3gm (sjøvannskjølt) som jeg hadde på åttitallet. Der kom jeg ikke til den nederste av anodene i blokka med noe verktøy, så det endte med at jeg demonterte hele manifolden for å komme til. Lånte den største rørtanga som de hadde på en lokal bensinstasjon/verksted og dro til, da løsnet den. Redigert 2.Juni.2014 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Ikke den mest hensiktsmessige plasseringen her nei, vanvittig trangt og den tredje og siste anodeskruen ligger til høyre for den -der må jeg demontere dieselfilteret for å komme til... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Prøvde med en pipenøkkel her, og fikk godt tak, men må kanskje til med sterkere lut... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Kommer du til med verktøy, så må du bare øke momenter du bruker. Sett på et forlengende rør på skralla eller så går det ann å koble en fastnøkkel mot en annen og dermed dobble lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 ...men pass fingrene i tilfelle den glipper... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Hvis du kan få varmet opp bolten på noe vis, pleier det hjelpe. Men opplever at ikke alle bolter er enkle å varme opp med f.eks. enden på en loddebolt. Ikke alle leder varme like godt. En lang latmannsarm hvis du kommer til med pipe. Effektive metoder, men kan være farlige mtp å ødelegg bolt-hode: Noen slag på ende av skralle / latmannsarm. Men må ha sikkert og godt feste på boltehodet, så ikke glipper / ødelegger hodet. Muttertrekker. Men denne kan være så sterk at du runder boltehodet... Men effektivt med slagene muttertrekkeren gir... Ødelegger en boltehodet er en jo i deep shit. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Sekskantpipe og muttertrekker burde funke. Det lønner seg med smøremiddel og moderat tiltrekking ved montering Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.