Jump to content

Båt for en nybegynner på 16, tips? Jolle, maks 10k.


Lorenxxxzo

Recommended Posts

Hei!

Er helt ny her og beklager om dette er en tråd som ikke vil være lov. (Fant ikke noe i reglene :) )

 

Men to the pint. Jeg er 16 år og skal kjøpe meg båt for aller første gang. Jeg har kun være ute med venner før, og har derfor ingen stor egenenerfaring.

Jeg trenger tips til hva jeg skal se etter da jeg skal kjøpe båt.

 

vet ikke om disse opplysningene er viktig, men her er litt hva jeg tenkte meg:

- Har et stykke å kjøre til 'sivilisasjonen' går fint med båt (Tenker mest på bensin forbruk på motor.)

- Må kunne instalere lanterner, blir sene kvelder.

- Grei fart, ikke noen snekke akkuratt.

- Fint om det er plass til 2stk pluss litt til

- Skal kjøres i ferskvann

- Styrekonsoll

- God bensintank.

- ØKONIMISK

 

Budsjettet er 10k på selve båten (Håper på en prut). Båtplass her koster 2,5k (vil ofc komme i tilegg på båtpris osv.), og vil gjerne ha igjen penger til endel benisn, det blir nok mye kjøring i starten,

 

Har dere noen forslag? Har jo selvfølgelig tenkt 25hk, grunnet at det er maks. Har sett litt påen 10fot 'With' fra 1986 (med mercury 25HK) - 10 tusen kroner.

 

Er dette en god starter?

Redigert av Lorenxxxzo (see edit history)
Link to post

With er en drømmebåt for ungdom i tilknytning til landssted, men den er lite hyggelig når det begynner å skvalpe rundt en og man har et stykke å gå. På grunn av sin popularitet er også With urimelig dyr..

 

Du kommer ikke langt med 10.000,- Selv ville jeg valgt å enten grave dypere i lommene eller kjøpe sammen med en venn, feks en eldre daycruiservariant med kalesje man kan oppholde seg under, helst med soveplass til to eller flere. Overbygget foran vil holde bagasje, telt, mat og deg og dine passasjerer i tørr forvaring, samt ølet i skyggen. Jeg ville også valgt en båt som kan slepes på hengeren du allerede har, eller gått for en hvor henger følger med om du ikke får lånt en som passer... denne kan du bruke til opplag og spare deg selv for mye penger... i tielgg kan du jo ta med båten hvor som helst og sjøsette den der. Ene helgen kan du starte i Risør, neste helg i Strømstad.

 

Det viktigste med en båt i din prisklasse er at motoren er god. Om resten ser ut som om har blitt dratt langs med bunn over Skagerak er mindre viktig... om du har gått for en båt med minimalt med utstyr. Hvordan båten ser ut utenfra ser jo ikke du når du sitter oppe i den.

 

Velg en båt med det utstyret du behøver fra start av, for det er ingenting til en båt som koster mindre enn tusen kroner nytt. I ditt tilfelle vil det da råde deg til følgende fungerende utstyrsliste:

  1. God motor
  2. OK Kalesje - stygg men tett og hel
  3. Hele puter
  4. Sittebenk i cockpit
  5. Fendere
  6. Tauverk
  7. Lanterner, helst med lading fra motor - men ingen krise om du må ta med batteriet hjem til lading
  8. Ekstern bensinkanne
  9. Rattkonsoll
  10. Dregg/Anker
  11. Tilhenger på skilt?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=48350653

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

Fart er alltid morro.

Hvor lang er transportetappen? Som det har nevnt mange ganger i disse trådene tidligere, snekke er tingen.

Men det er aldri snekke man ønsker å kjøpe som 16 åring.

 

10k er forholdsvis lite, i alle sammenhenger egentlig.

Det er ikke stort for båt / motor.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48410396&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48716544&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48467304&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48417050&searchclickthrough=true

Link to post
Svart (redigert)

Har ingen tingen imot snekke. Dersom det er det jeg kan få for rundt 10-11k så er det greit.

 

Det størsteproblemet mitt er at jeg vil ha en båt som jeg slipper å måtte bruke masse penger på ellers, uten om transport og bensin.

 

Så egentlig så er 10k for lite for en båt?

 

Så på denne i starten forresten

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47985897

Redigert av Lorenxxxzo (see edit history)
Link to post

Om båten er av eldre dato spiller som regel mindre rolle, hvis den er passet sånn nogenlunde på.

 

For rundt ti tusen ender du nok opp med en gammel motor.Da ville jeg prøvd å finne en som er gått i ferskvann.

 

En eldre 25 hk 2-takt er neppe så veldig rimelig å kjøre, og er det noe galt med motor kan det fort bli forholdsvis dyrt.

 

Men en kan jo være heldig. FInner du en grei båt til rett pris, ville jeg i hvert fall hatt mulighet til å prøvekjøre båt / motor grundig, slik at du kan oppdage evt feil. Sjekke kaldstart, oppvarmingsfase, varmkjøre godt, og tusle litt rundt på tomgang til slutt.

Link to post

Differansen i drivstoffkostnader på en så liten båt og en så liten motor er nok ikke den største bekymringen. Når dere er venner utpå så er det helt ok å spørre om de kan spytte i glasset så fremt det er helt tydelig på at du ikke profeterer men heller tar største delen av kosten på feks drivstoff.

 

Når det gjelder snekke så får du mye mer hygge vil jeg tro da du kan dra på langturer og bo i den, men du har også innenbordsmotor som fort kan koste mye penger om den er i dårlig forfatning. Å bytte påhengsmotor trenger ikke være så dyrt, og om den må repareres er det en enkel sak å ta med motoren til noen som kan hjelpe deg mot en gjentjeneste eller noe. En annen ting er at en snekke har fastmontert propell som har en brattere læringskurve enn et hekkaggregat.

 

Aller mest er jeg fristet til å foreslå en 25 fots seilbåt... ikke bare får du masse båt for pengene, men du vil få en livsvarig hobby. Kjøper du en med greie seil har du båt med så godt som ingen drivstoffkostnader i mange år. Jeg hørte nylig om noen som hadde møtt på en Norsk 16-åring som hadde seilt en slik en alene helt til framkrike, uten erfaring, og med google earth som eneste navigasjonshjelpemissel... om det er smart eller ikke kommer vel an på hvem du spør eller hvordan man ser på livet.

 

Å kjøpe en båt sammen med noen kan være en god idé - for med 10k kommer du ikke langt og de andre kostnadene vil oppleves som uforholdsmessig store. Med sameie kan du få dobbelt så mye båt for pengene, få halvert driftskostandene og egeninnstas, og du får sikkert brukt den bortimot like mye. Men, man må velge sin medeier med omhu og være enige om forventninger og regler på forhånd.

 

Mitt tips til felleseie er:

  1. "Shot gun deal". Det vil si at dersom en av partene ønsker seg eller den andre ut av eierforholdet legger man et bud på båten. Den som mottar budet er tvungen til enten å akseptere budet eller kjøpe din andel for tilsvarende. Den som mottar budet har her en rett til å kjøpe deg ut tilsvarende ditt bud - noe som forhindrer at du gir et skambud. Skulle du likevel gi et skambud og motparten benytter sin kjøpsrett kan du alltids øke budet, men han er ikke forpliktet til å akseptere det og heller stå ved sin kjøpsrett. Ønsker du deg ut kan du kjøpe motpartens andel og så selge begge andeler samlet til noen annen
  2. Bli enige om en fast sum som settes inn på en felles konto som skal gå til vedlikehold, reperasjoner, opplag og faste kostnader. Den som ikke setter inn sin sum vil miste bruksrett. Fungerer det ikke kan du legge inn bud på andelen til motparten, minus det han skylder
  3. Bli enige om når og hvor mangde dager som skjal benyttes til gøst og vårklargjøring
  4. Gå for alle for en, en for alle, og vær solidarisk ansvarlig for alle skader og hendige uhell som måtte skje den andre. Kun dersom det er snakk om grovt uaktsomhet vil den ene stå ansvar for båten (feks fyll i båten)... for uhell vil skje, deg som den andre
  5. Bli enige om hvilken stand båten skal forlates etter bruk - feks rengjort og minst halv tank
  6. Bli enige om å reparere alle skader eller defekter som oppstår underveis ASAP og at man hjelper hverandre
  7. Utstyr som den ene bringer inn tar de med seg med mindre det medfører reduskjon av båtens verdi ved å fjerne det (feks at man har byttet ut utstyr eller gjort inngrep som vil sette arr. Dersom dette ikke kan fjernes vil personen som installerte dette for egen regning få en økonomisk kompensasjon med avslag på feks 20% per år i forhold til gjenstandens kost pris ved anskaffelse
  8. Før regnskap og logg
  9. Ingen får låne bort båten
  10. Ingen utleie av båten
  11. Del høysesongen i to (feks midten av Juli til midten av august), deretter annenhver uke med uke onsdag kl 12 til onsdag kl 12. Bytt deretrter om på rekkefølgen annethvert år. Skulle noen ha lyst til å bytte uker er det jo bare å spørre
  12. Ingen får selge sin andel til en tredjepart uten samtykke
  13. Sett reglene og hold dere til dem intil dere eventuelt bestemmer dere for å endre reglene permanent
  14. Bli enige om at båten blir i litt bedre stand for hvert år
Link to post

Jeg startet båtkarrieren med en Hansvik 16 1/2 Familie med 28 hk motor. Det var en utrolig god båt som det fremdeles finnes en del av. Familien (to voksne og et barn) klarte fakisk å dra på overnattingstur med den. Det er en klassisk båt med et lite fordekk og kalesje. Jeg ser det ligger en på Finn til snaut 15000. Den er annonsert som 17 fot, men det er den samme. De første var gule. På tidlig 80-tall ble de hvite, og fikk litt modernisert interiør. Andre båter av den typen er f. Eks. Askeladden. Ellers var jo Skibsplast 16 VS en drømmebåt, men da må du opp i 60 hk for å utnytte potensialet. Da blir det dyrere å kjøre.

Link to post
Svart (redigert)

Ser det er et fokus på dette med samkjøp. Problemet mitt er at fjordet er det stedet jeg kan være sosial. Men der har allerde venna mine båt. Egentlig er båtkjøpet så jeg kan være med de, når jeg har lyst. Ikke mase på de osv. Har ikke noen speielle venner jeg kan tenke meg å kjøpe en båt sammen med heller.

 

Trekker nok konklusjonen at jeg bare må vente til jeg blir litt eldere. Jeg skal i læra neste høst, får se om jeg kanskje heller kan kjøpe noe da.

 

Problmet er rett og slett penger

 

 

Men tusen takk for alle tips!

Redigert av Lorenxxxzo (see edit history)
Link to post

Har ingen tingen imot snekke. Dersom det er det jeg kan få for rundt 10-11k så er det greit.

 

Det størsteproblemet mitt er at jeg vil ha en båt som jeg slipper å måtte bruke masse penger på ellers, uten om transport og bensin.

 

Så egentlig så er 10k for lite for en båt?

 

Så på denne i starten forresten

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47985897

Hei,With er ein god båt,men eg menar at den motoren er litt for gamal.Dvs dyr i bruk.Når det gjeld båtar så er det mykje sikre båtar og velge mellom.Buster til dømes,og musling.Busteren er god i sjøen og slitesterk.Muslingen er bare rå(sjøeigenskapar)Begge ligg kanskje litt høgt i pris.

Link to post

Kjør på med den with'en! 10K for båt som ser helt grei ut, 25 hk og henger? Løp og kjøp. Så får du lage en sparekonto for kjøp av ny motor etterhvert hvis den du har skulle gå føyka.

 

Kk

Jeg tenkte det samme! Om motor er ok og går greit så er det en fin og billig pakke!

 

Litt liten men som jeg forstår det har "alle" egen båt. Og du blir sikkert ikke den tregeste båten i gjengen heller med den Balja der! Får sannsynligvis igjen det samme for den om du vil kjøpe større senere også!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Den motoren er ikke så mye dyrere enn andre totaktere.. den går nok også veldig lett på den båten så tror ikke det er så ille.. Med det budsjettet er det ikke aktuelt med nyere 4takter uansett..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

enig med glalaks og kongking. Ville kjøpt en båt og kommet meg utpå - husker selv når jeg var 16. Stell fint med båten, så får du grei pris når det skal selges også

 

alternativt: finn et oppussingsobjekt. Kan finnes billig - men blir ikke nødvendigvis billigere når man er ferdig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

GH10 - stabil båt og takler sjø godt. Dobbeltskrog som gjør at den skal flyte selv fylt med vann. Synes å huske at den gav ca 20 knop med 9,9. Plass til to og litt til. :) Ellers er jo askeladden 9 fot'ern mye i samme leia, men GH'en har en litt annen bunn som gjør den noe mer stabil sidelengs (slår gjerne litt mer enn askeladden i motsjø).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Tok en telefon til selger av With båten idag. Den ble hentet bare 30 minutter etter at jeg snakket med han, så der var det ikke så mye håp gitt.

 

Får se litt rundt, vet at naboen har en askeladden stående bak garasjen som han ikke har hatt på vannet de 2 siste årene. Men tror kanskje motoren er litt for stor mtp bårførerprøve osv.

 

Får holde nesa oppe og titte innom finn.no.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...