JanB Startet 10.April.2005 Del på Facebook Startet 10.April.2005 Har no bytta begge dieselfiltera på båten. I motsetning til forrige båt, er det på denne eitt filter på motoren og eit forfilter, type Racor. Begge har vassutkillar med dreneringskran. Spørsmålet mitt er om det er naudsynt å bytta begge filtera neste gong også. Eller held det å bytta forfilteret, for så å bytta begge gongen deretter? Mesteparten av "skiten" blir jo liggande igjen i forfilteret. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Joraja Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Hei Jeg har etter hvert mye erfaring i å skifte diesel filtere i min båt. Felles er at de som skjer planlagt, og med nødvendig reservedeler og verktøy tilstede er enkle og greie. Typisk så er det slik at hvis jeg sier at det tar jeg neste gang, eller i neste havn.... så ender jeg ofte opp med å måtte gjøre det på åpen sjø. Så selv om du har rett i at første filter vil ta det meste av skitten, så er det sikkert at det finnes en murphys lov, som nok skal sikre at det blir behov for å skifte det andre filteret også..... Mvh Kapteinen på Joraja Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Hei Hvis det ikke er mye vann og skitt i det første filteret ville jeg kjøre svært lenge før jeg bytter det andre filteret. Det første filteret gjør at det nesten ikke blir noe som går videre til det andre. Hvis det er mye vann i systemet ditt ville jeg byttet begge ettersom vann kan ødelegge filteret. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
"Mathilde" Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 For første gang har jeg registrert vann i vannutskilleren etter opplag i vinter (utrolig nok). Dette må jeg selvsagt tappe av. Har blitt fortalt at det ikke er nødvendig å lufte systemet etter bare å ha tappet av vannglasset. Dette tviler jeg på. Derfor vil jeg høre med "ekspertene på eteren". Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 ..... Har blitt fortalt at det ikke er nødvendig å lufte systemet etter bare å ha tappet av vannglasset. Dette tviler jeg på.Dette vil nok avhenge av hvordan dieselsystemet ditt er lagt opp. Har du tank som ligger høyere enn dieselfilter / vannutskiller og du tapper av vann i bunnen, så vil ny diesel "trøkke på" ovenfra - altså ingen lufting nødvendig. Ligger tanken lavere enn filter / vannutskiller så vil du mest sannsynligvis få luft inn mens du tapper av vann? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
740 c Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Det beste er å skifte begge filterene samtidig,da slipper man overaskelser. En god regel er å skrive datoen med tusj på filterene slik at man husker tidspunktet filteret ble skiftet.Husk at reservefilter skal alltid finnes ombord,i tung sjø med mye slingring kan bunnslam i tankene tette brennstoff filtere i løpet av minutter,da er reservefiltere et must. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 11.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2005 Reservefilter er sjølvsagt. Også drenering av evt. vatn i oppsamlarane på filtera. Her er det snakk om ordinære filterskift, som vel for dei fleste er ein gong i året. Dersom eit filter går tett som følge av kraftig sjøgang og oppvirvling av slam på tanken, er det forfilteret som får det. Det er lite "skit" som passerer forfilteret. I staden for å la skiten passera, går det i staden i verste fall tett. Difor trudde eg kanskje at skifte av filter på motoren burde vera tilstrekkeleg anna kvart år. Medan forfilteret blir skifta kvart år, evt. oftare om det skulle oppstå eit problem. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
index Svart 12.April.2005 Del på Facebook Svart 12.April.2005 Difor trudde eg kanskje at skifte av filter på motoren burde vera tilstrekkeleg anna kvart år. Medan forfilteret blir skifta kvart år, evt. oftare om det skulle oppstå eit problem. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har gjort det på denne måten, skiftet forfilter hvert år og filter på motoren hvert tredje år faktisk. Og da ser det ut som nytt! Så lenge begge filtrene er finfiltre ser jeg ingen grunn til å gjøre noe annet. Men du ser jo på tilstanden til forfilteret hva som har foregått siden sist filterskifte, og ser det litt tvilsomt ut så er det bare å skifte det andre også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.