Jump to content

Lekkasje impeller, Volvo Penta AQ145a

Torsen67

Recommended Posts

Ser nå at jeg har en lekkasje på baksiden av impellerhuset. Pakningen i front er tett. Dette er litt kritisk når det kastes saltvann rett på reg.reim og ladereim.

Tilkoblingene er tette.

Sånn jeg ser det så må det vel da lekke ut av akselen på baksiden? Er det noe håp om å få tettet dette?

Det er relativt vanlig at det blir lekkasje i bakkant ved akslingen. Dersom det ikke er slitt spor i akslingen er det fullt mulig å bytte simmeringen her. I mitt tilfelle ble det ikke helt tett etter bytte av simmeringen, så jeg endte opp med å kjøpe ny pumpe.

Det finnes flere sett til denne pumpa, men å bytte den tetteringen var rimelig greit. Jeg kjøpte kit med foringer, ny impeller, frontdekselpakning, den "gummidempersaken som går inn på reimhjulet som drives av registeret. Det eneste man trengte å beholde var aksling og pumpehus. Jeg byttet ikke foringene da de var bra. Kjøpte kittet fra usa om jeg husker rett, kostet ikke så mye da, men tør ikke si beløpet sikkert :)