Jump to content

Så mange hyggelige mennesker på sjøen!

alfaalfa

Recommended Posts

Vi var en lengre tur i helgen. Og ettersom vi holder god marsjfart rekker vi å se både langre strekker og mange båter. Og stadog er det hyggelige mennesker som hilser. Det settes stor pris på. Mange passerer vi på så god avstand, for avstand skal man holde, at vi ikke nødvendogvis hilser, men det kommer stadig en strak arm og veiving allikevel. Koselig!

Ved havner er det stadig folk som hjelper hverandre med å gi plass og tydelig signal eller manøvrering for at man skal komme til. Og ofte er det folk på land som bistår med fortøyinger. Herlig. Godt å se at man har empati og forståelse. Både for raske og trege - folk og båter.

Selvsagt møter man folk som mener at slik båt som de har er de eneste rette sjøfolk, men de fleste har det bare fint og unner alle andre en fin dag på sjøen. Uansett 5 eller 50 knop og 5 eller 50 fot. For det som binder oss sammen er de gode opplevelsene.

Jeg tror sjøen får frem det beste i menensker og får frem langt større hjelpsomhet og medmenneskelighet hos andre. Kanskej fordi man evner å leve seg inn i andres båtliv og de utfordringer andre kan ha. Det er flott!

Den hyggeligste opplevelsen var gjengen på Väderäorna som kom fra Borås. Vennegjeng med herlig humør og gode historier. Og mens man sitter der og juger kommer en båt til. Som det nesten ikke var plass til. Alle mann på dekk og fortøyninger forhales, det rokeres og endres slik at siste ankomne også får en plass. Fortøyninger tas i mot og gjøres fast for andre. Alt så raskt og elegant at det tar pusten fra en. Selv om det var en cabincruiser.

Ha en fortreffelig dag på sjøen i det vakre været - eller møkkavær. Begge deler gir store opplevelser!

Jeg stemmer gjerne i her !

Har tilbrakt rimelig mange timer på sjøen i løpet av noen hektiske uker denne våren og møtt veldig mye hyggelige mennesker.

Vi går også lange strekk og med vår fart tar det enda lengre tid. 8-10 timer har vært melodien denne våren og da blir det mange båter man møter både utpå og i havn.

Nå skal det sies at jeg ikke lengre er så veldig plaget av hekksjøer lengre og det føles veldig bra å slippe å irritere seg over dem. Vi har møtt utrolig mye hyggelige mennesker både på henteturen fra Stavanger og også de helgene vi har vært utpå etterpå. Sist denne helgen hvor vi etter å ha tittet inn på Østre Bølæren og gitt opp å få plass, ble tutet/vinket tilbake hvor 4 mannfolk sto på som bare det for å "tre" oss inn mellom 2 båter på en longsideplass. Helt fantastisk ! Begynner nesten å lure på om det "godmodige" utseende til trawleren spiller inn :saint:

Lørdag til Søndag var vi på Trawlertreff i Horten og det var også en opplevelse. Det var som å bli tatt imot av famile. Makan til gjestfrihet og vennlighet skal man lete lenge etter. Et fantastisk samhold og miljø var det rett og slett :thumbsup:

Nå gleder vi oss som unger til alle helgene og fri-ukene som kommer og livet smiler fra sin beste side og vi skal gjøre vårt for at også andre trives der ute på "blå-myra" :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Her for noen dager siden var vi veldig glade for å få hjelp til å ta tauet i land. Vi mangler baugstige (ligger i hagen, og monteres *eeendelig* i morgen) og har problemer med å komme ned, spesielt der vi la til den dagen, grunt nær land og da slakt fjell fra vannet og opp.

Båten ved siden av (en flott Skilsø 33) oppdaget at vi stod og funderte på hvordan vi skulle få dette til, og var nesten i ferd med å sjøsette jolla, men damen i båten ved siden hoppet i vannet, tok i mot tauet og festet det i land for oss, uten å bli spurt. Tusen takk, det gjorde dagen enda litt hyggeligere :-)

Fikk hjelp jeg også da jeg skulle legge til kai i helga. Trivelig, voksent par på seiltur. Og da jeg la meg til i en helt ny havn var det gratis inntil de får opp betalingskasseog ble ønsket velkommen tilbake av havnesjefen.

:)

Må henge meg på her, jeg treffer stort sett hyggelige folk på sjøen. Jeg har fått hjelp ved behov, og synes selv det bare er hyggelig å kunne hjelpe andre, fin måte å bli kjent med folk. Tror dette går mye på egen innstilling. Også folk som har andre båttyper enn deg selv, kan ofte være hyggelige folk, utrolig nok :-)

Folk er forskjellige på sjøen som på land. Noen er hyggelige og andre mindre så, noen er veldig hjelpsomme noen er "først meg sjøl, så meg sjøl, så min hund og så min neste hvis det tjener til mitt beste". Heldigvis synes jeg flertallet tilhører kategorien hyggelige og hjelpsomme.

Ole
S/Y Algol

Som regel god hjelp å få, og selvsagt tar man imot når andre kommer. Sesongåpning med hyggelig velkomst på Oscarsborg for min del i år, som jeg regner med at lover godt for sommeren :)

Vanntro kan det ha vært deg jeg møtte i Drøbaksfjorden på Onsdag ettermiddag? jeg kom seilende nordover og jeg møtte en Clipper 36 (sånn ca) på vei ut fjorden. Jeg blåste i typhonen og vinka :-)

men det begynner kanskje å bli mange sånne skuter?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

la oss utenpå to motorbåter på longsideplassene på Oscarsborg lørdag, og ble mottatt med store smil. Siden det var litt prakk og gå rundt på fordekk ble vi også invitert til å gå over badeplattformen bak når vi skulle inn på brygga. På sjøen var det mange som smilte og vinket, og da vi kom for fulle seil gjennom den ene åpningen i jeteen var det en cabincruiser som tydelig senket farten slik at vi lett kom igjennom uten å havne i en vikepliktssituasjon. Med andre ord, en helt vanlig helg på sjøen.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

-og i dag da jeg var hos min lokale båtutstyrbutikk fikk jeg hjelp på flekken, riktige deler ble funnet frem i katalogen og bestil med en gang og kommer om noen dager. Da får jeg sms :)

Stort sett er det bare hyggelige folk på sjøen. Om noen kløner litt, eller glemmer å hilse, hva så? Det er verre med det mindretallet som håner og ler fordi de ser noen som ikke legger til "elegant" nok til brygga etter deres standard. Etter min mening er det de som har et problem, og de bør heller finne seg en aktivitet på landjorda. Der er den slags holdninger mye mer akseptert.

Det er mulig båtfolk i varm bil i kø ut av oslogryta kan koke over…men når disse bilfolkene kaster loss og blir båtfolk er plutselig alt så mye greiere, så selv om sjøen har sine bedrevitere er det ikke tvil om at folk senker skuldrene i båt…man glir vel inn i en annen rolle som skipper på egen skute enn bak rattet i en mørk audi eller BMW på jakt etter parkeringsplass. Ja så kan man jo slippe hestkreftene løs på havet uten fare for andre isteden for å kontinuerlig skape farer ved forbikjøringer fra Hemsedal til Oslo mørk såpeglatte veier søndag ettermidag. Ja rart ikke politikerne står i kø for å aplaudere fritidsbåter som avkobling og transportmiddel.

alfalfa fikk sagt det!

jeg vinker i hytt og vær, noen seg dumt på deg, andre vinker tilbake, uansett båttype! :smiley: Tøffer litt avgårde, går litt i plan, passer meg for å gå i veien for andre(fiskende, saktegående, seilende og nyttetrafikk), og er jeg "alene på sjøen", og været innbyr til det.. litt WOT! Møter nesten bare kjekke folk når det snakkes om båt!

Vanntro kan det ha vært deg jeg møtte i Drøbaksfjorden på Onsdag ettermiddag? jeg kom seilende nordover og jeg møtte en Clipper 36 (sånn ca) på vei ut fjorden. Jeg blåste i typhonen og vinka :-)

men det begynner kanskje å bli mange sånne skuter?

Vi gikk Drammen - Kommersøya på onsdag, men jeg kan tenke meg det var en Clipper 40 som var på vei til treff i Horten.

Det er ikke så lett å skille 34-36-40 om man ikke ser de ved siden av hverandre og det er solgt ca. 30 Clippere med stort og smått.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fin tråd, og en god anledning til å fortelle min historie om en spesielt hyggelig kollega nede på svenskekysten. Ikke det, nå treffer vi stadig hyggelige folk, men akkurat denne hendelsen står for oss som unik.

Vi prøvde å finne oss en plass på Björnåsen, en hyggelig liten uthavn nord for Musön ved Tanumstrand, men det er ganske fullt bortover den lille berghylla. Vi er i ferd med å gi opp da en kar i en Bavaria seilbåt vinker på oss. Det er en knapp meter mellom han og nabobåten hans, så jeg sier til han at her får da ikke vi plass. Joda, kom igjen er beskjeden. Han setter igang og organisere fortøyninger og kommanderer nesten hele rekka til litt småjusteringer, så blir det selvsagt plass til våre knappe 3 meter. Etter ankomst blir det litt utveksling av ankerdram og kaker, og seileren, forøvrig fra Fredrikstad, kan opplyse om at hans livsfilosofi er at i en full havn er det alltid plass til to båter till. Etter uttallige år på fjorden tror jeg faktisk det er den lille hendelsen som har lært meg mest om godt sjømannskap.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Flott tråd! Kom til å tenke på et par som kom inn i Skagen når det blåste forferdelig. I en båt satt en gjeng og fleipet av at de ikke klarte å legg seg inntil en annen mot vinden. Blåste fra hver gang, til hoderystende latter og idiotkommentarer fra gjengen som satt nærmest. Men det var jo bare fordi de var uerfarne og veldig forsiktige med å komme borti.

To andre ble så irriterte at de løsnet jolla og kjørte ut for å dytte de forsiktig sidelengs inntil. Enda de egentlig lå langt bortenfor. Og de kjørte springene over til oss andre som tok i mot.

En rekke megetsigende langfingre ble vist fram til de som ikke hjalp til :wink: . Hjelperne ble selvfølgelig invitert ombord til det hyggelige uerfarne paret, hyggelig å oppleve slike!