Jump to content

Sikring av barn i seilbåt (5-10 år)


hesher

Recommended Posts

Vi bruker vanlige sikkerhetsliner (ca 3 meter lange) som vi fester i vesten. Alle litt større utstyrsforretninger har slikt. Finnes seler til barn også fra bl.a Baltic har jeg sett. På de minste festes sikkerhetslinen som regel i magebeltet til vesten.

Link to post
Share on other sites

Innskjærs i pent vær sikrer vi ikke, og lar gjerne lille frøken på 4 sitte i baugen også. Der har vi derimot festet et tau over pullpit pluss et fra center av dette og ned slik at det blir en slags skrittstropp som forhindrer dem å skli ut. I ruskete vær har de minste barna ingenting utenfor cockpit å gjøre, i hvertfall ikke før de er

skikkelig seilvante. Å sikre til cockpit rundt magebeltet og et helt ordinært

holder. Det som derimot er viktig er å sørge for at det er kort nok og festet slik at de ikke kan falle over bord. En unge som slepes etter båten drukner veldig fort.

 

Skal barna gå på dekk under krevende forhold for barna og/eller skipper bør du feste en lastestropp langs med dekk som du så fester en kort line til vesten og da med karabinkrok i begge ender av linen.

 

Å bruke mye tid og penger på dette er tull, og det blir ikke bedre for barn enn det du lager selv... For da har du kontroll på lengder osv.

 

Har du ikke noe sted å feste i cockpit og du heller ikke ønsker å lage et kan du knyte en line på tvers av båten og så feste livlina til denne

Link to post
Share on other sites

Innskjærs i pent vær sikrer vi ikke, og lar gjerne lille frøken på 4 sitte i baugen også. Der har vi derimot festet et tau over pullpit pluss et fra center av dette og ned slik at det blir en slags skrittstropp som forhindrer dem å skli ut. I ruskete vær har de minste barna ingenting utenfor cockpit å gjøre, i hvertfall ikke før de er

skikkelig seilvante. Å sikre til cockpit rundt magebeltet og et helt ordinært

holder. Det som derimot er viktig er å sørge for at det er kort nok og festet slik at de ikke kan falle over bord. En unge som slepes etter båten drukner veldig fort.

 

Skal barna gå på dekk under krevende forhold for barna og/eller skipper bør du feste en lastestropp langs med dekk som du så fester en kort line til vesten og da med karabinkrok i begge ender av linen.

 

Å bruke mye tid og penger på dette er tull, og det blir ikke bedre for barn enn det du lager selv... For da har du kontroll på lengder osv.

 

Har du ikke noe sted å feste i cockpit og du heller ikke ønsker å lage et kan du knyte en line på tvers av båten og så feste livlina til denne

Link to post
Share on other sites

Våre barn (nå 4 og snart 8 år) har nesten aldri hatt noen sikring utover redningsvest. Kun i noen enkelttilfeller har de vært festet fast, og da har vi brukt et vanlig tau som har blitt bundet fast i beltet på vesten (på ryggen, så de ikke kunne knyte opp selv). I fjor kjøpte jeg inn et par standard sikringsseler (for voksne), som de også kan bruke hvis det blir behov. Vi har et øye ved nedgangen til salongen som kan brukes som "ground zero" og innfesting. Derfra når de ikke vann i noen retninger hvis de er festet.

 

Ellers mener jeg det er vel så viktig å lære dem hvordan de skal og ikke skal oppføre seg, og hva som er lov eller ikke lov. Blir de automatisk bundet fast lærer de seg aldri hvor grensene går og hvordan de skal oppføre seg hvis det blir litt ruskete. De må få lov å prøve seg litt, og heller se konsekvensene hvis de gikk for langt. Som regel betyr det at de kanskje kan slå seg litt, eller i verste fall blir de våte og jeg må fiske dem opp fra vannet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vi har gjort det samme, når det er rolig vann, går de rundt på båten, med vest selvsagt. Jeg tenker også det er viktig at de lærer å være på båt uten å være stroppet fast. Men vi har også brukt noen "klips stropper" som jeg har festet i belte på redningsvesten bak, hvor de klipser seg på rundt omkring om de beveger seg på dekk om sjøen er litt bevegelse i. Mine er nå 5 og 7 år.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Å heise dem opp i masta er en fin måte å sikre dem både mot drukning og skipperns vrede når de slår seg vrange...

 

Men som Popeye sier - bruk et tau til å binde dem til ground zero eller lag en løpestreng hvor de ikke kan falle over rekka. Men mest av alt, lær dem sjøvett og ikke belage seg på sikringssystemer. Jeg har lenge forsøkt å prente inn i hodet på dem at de alltid må holde seg fast i rekka når de går langs dekk (uansett om man ligger stille eller ei), alltid ha på seg svømmevest, aldri stå i trappa og at de må gå ned baklengs, og at de må holde seg fast når de ikke sitter. Men, det måtte et lite uhell til før det gikk inn... Junior på seks falt nylig i cockpit og fikk sår på ryggen når en uventet bølge fra en annen båt kom deisende. Jeg så det kom til å skje, og lot det skje... Bedre at han slår seg i cockpit under kontrollerte former og får seg en lærepenge enn at lærepengen først kommer når konsekvensene ved å miste fotfestet kan bli langt værre. Nå holder pjokken seg fast og han slipper å høre det evige gnålet til skipperen, og begge er mer tilfreds med det. Lille frøken på fire så også hendelsen og viser nå også langt større aktsomhet. Et tilsvarende "uhell" lot jeg skje i forbindelse med å holde kontroll på mat og drikke. I det evinnelige kan jeg mase om å holde på glasset og sette det på rett sted, og varsle hver gang noe er i ferd med å skje... eller la være og varlse og la favorittmilkshaken deise i dørken. Barn forstår praktisk tilnærming best :blush:

 

Det er kanskje litt slemt, men å vurdere å framprovosere et lite "uhell" kan kanskje være lurt om du føler at barna ikke helt forstår eller tar innstrukser til følge...

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...