Jump to content

Problemer med IPS . Alarm med hurtig gear skift.


bergetun

Recommended Posts

Hei,

 

Har nettopp kjøpt meg en Bavaria 38 Sport (2006) som har IPS 400 (2 x D6-310) uten joystick

 

Alt ser ut til å fungere helt fint, men selger opplyste meg om at det kom en alarm ved hurtig gearskift fra forover til akter uten å ha en pause på et par sekunder i fri. (Selv om det er kun snakk om tomgangskjøring)

Dette hadde han fått beskjed om at var helt normalt og var en sikkerhetsmekanisme for å ikke ødelegge gear.

 

Jeg har nå opplevd dette en gang. Det er ikke bare en lydalarm som kommer, men man mister fullstendig styring med gearet og motoren vil verken gå forover eller akterover. Man må faktisk slå av og restarte begge motorene fullstendig for å få kontroll igjen. Min oppfatning er at dette kan potensielt føre til farlige situasjoner,

Det kan da ikke være meningen at det skal være sånn?

 

Jeg nevnte dette i en annen tråd og da ba BitteLiten meg om å sjekke oljetrykket på IPS'en på tomgang. Det tok et par sekunder før jeg fant menypunktet for oljetrykk for Transmission, men da var de var ene på 1440 og den andre på 1410, men de sank etter hver ned til 1390 kpa . Er dette innenfor normalen?

Edited by bergetun (see edit history)
Link to post

Jeg har prøvd å ringe Bjordan MANGE ganger, men kommer ikke gjennom. Har sendt de en mail, så får se om jeg får noe svar. Å ringe de er iallefall umulig.

Link to post

Gratulerar!

 

Eg køyrde ein større Novarrus 2008 modell med 2 x 370 hk D6. Hekkaggregat.

Då kunne man ikkje berre klinke frå tomgang forover te bakover utan ei lita pause i fri.

Då kunne motorane pipe og hyle og alt måte startast på nytt, slik du beskriv!

 

Eg synast ditta høyrast heilt normalt ut. Du må nok belage deg på 2 sek pause!

 

 

Lykke te!

Link to post

Oljetrykket du skriver, er det på tomgang? Hvordan er trykket på marsjfart?

 

Alarmen er ikke normal! Jeg kan slå mine ips fra forover til rett i bakk uten problemer. Får du feilmelding i evc displayet også?

 

Hekkagregat og IPS har veldig lite sammenlignbar teknologi.

Link to post

Oljetrykket du skriver, er det på tomgang? Hvordan er trykket på marsjfart? Spekken sier over 1500KPa, men tomgang ligger ofte litt lavere har jeg sett hos meg.

 

Alarmen er ikke normal! Jeg kan slå mine ips fra forover til rett i bakk uten problemer. Får du feilmelding i evc displayet også?

 

Hekkagregat og IPS har veldig lite sammenlignbar teknologi. ips er hydrauikse gear med lamellclutch. Ingen aktuatorer, og elektronisk styrte styremaksiner

Link to post

Bitteliten . Dette var oljetrykket på tomgang ja. Jeg har ikke sjekket oljetrykket når jeg går på marsj enda.

 

Ble litt stressa når jeg fikk den feilen sist (Var når jeg skulle legge til), så jeg fikk ikke tid å se etter hva som kom opp på skjermen, men skal framprovosere feilen midtfjords neste gang jeg er ute i båten.

Link to post

Kom endelig gjennom til Bjordal og snakket med en hyggelig Trønder som beklaget så mye at det ikke var lett å komme gjennom på telefon.

 

Fikk time allerede neste uke for å kjøre en diagnostikk på drevene. Satser på at det ikke er noe alvorlig.

Link to post

Blir spennende å se hva Bjordal & Madsen kommer tilbake med i dag :) Har lest litt om feil på HCU og de fantasiprisene det er for å bytte av HCU, Krysser alt av kroppsdeler og håper på at dette er en bagatell.

 

Her er feilmeldingen som kommer opp. Det merkelige er at jeg klarer ikke framprovosere feilen ved "kald" motor, kun når jeg har hatt den i plan en stund.

bilde

Link to post

Takk for tips Bitteliten. Dette med feilkoder skal jeg huske til neste gang.

 

Bjordal & Madsen fant feilen. Det var en "bryter" i girhendelen som var for treg med å gi beskjed til styreenheten om at båten var i gir/fri og ga meg en pris for å bytte hele handelen eller at de kunne forsøke å reparere. Jeg valgte ny spake ferdig montert til 11500 kr

Må si jeg er imponert over servicen og hyggelige folk det er hos B&M. Jeg er iallefall positivt overrasket.

Link to post

Ingenting forundrer meg angående priser når det gjelder båt :)

 

 

Edit : Eller det vil si at jeg ble forundret når prisen for å få joystick ettermontert på mine IPS ville koste meg den nette sum av 150 000 kr :)

140 000 av dette ville være kostnad for selve softwaren.

Edited by bergetun (see edit history)
Link to post

Det skal sies at det var full pris og at jeg kunne få noen rabatter, men prisen hadde nok aldri kommet ned på et nivå som jeg hadde vært villig til å betale (50-60 båtlapper), så ville ikke be dem om å kaste bort tiden på å gi meg tilbud engang.

Ikke fordi jeg har så voldsomt behov for joystick, men det ser jo så sinnssykt tøft ut :)

Link to post

Edit : Eller det vil si at jeg ble forundret når prisen for å få joystick ettermontert på mine IPS ville koste meg den nette sum av 150 000 kr :)

140 000 av dette ville være kostnad for selve softwaren.

Du får be om å få den uten sw og lage den selv :-)

Bruk vest!

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...