bergetun Startet 2.Juni.2014 Del på Facebook Startet 2.Juni.2014 (redigert) Hei, Har nettopp kjøpt meg en Bavaria 38 Sport (2006) som har IPS 400 (2 x D6-310) uten joystick Alt ser ut til å fungere helt fint, men selger opplyste meg om at det kom en alarm ved hurtig gearskift fra forover til akter uten å ha en pause på et par sekunder i fri. (Selv om det er kun snakk om tomgangskjøring) Dette hadde han fått beskjed om at var helt normalt og var en sikkerhetsmekanisme for å ikke ødelegge gear. Jeg har nå opplevd dette en gang. Det er ikke bare en lydalarm som kommer, men man mister fullstendig styring med gearet og motoren vil verken gå forover eller akterover. Man må faktisk slå av og restarte begge motorene fullstendig for å få kontroll igjen. Min oppfatning er at dette kan potensielt føre til farlige situasjoner, Det kan da ikke være meningen at det skal være sånn? Jeg nevnte dette i en annen tråd og da ba BitteLiten meg om å sjekke oljetrykket på IPS'en på tomgang. Det tok et par sekunder før jeg fant menypunktet for oljetrykk for Transmission, men da var de var ene på 1440 og den andre på 1410, men de sank etter hver ned til 1390 kpa . Er dette innenfor normalen? Redigert 2.Juni.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Kanskje du skal ta en tlf til bjordal og madsen. Dette er vel noe de kan Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Men hvis de reparerer det for deg så må du kanskje skifte navn på båten til " costa plenty" :-) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Jeg har prøvd å ringe Bjordan MANGE ganger, men kommer ikke gjennom. Har sendt de en mail, så får se om jeg får noe svar. Å ringe de er iallefall umulig. Sitér dette innlegget Link to post
Dykkelars Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Gratulerar! Eg køyrde ein større Novarrus 2008 modell med 2 x 370 hk D6. Hekkaggregat. Då kunne man ikkje berre klinke frå tomgang forover te bakover utan ei lita pause i fri. Då kunne motorane pipe og hyle og alt måte startast på nytt, slik du beskriv! Eg synast ditta høyrast heilt normalt ut. Du må nok belage deg på 2 sek pause! Lykke te! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Oljetrykket du skriver, er det på tomgang? Hvordan er trykket på marsjfart? Alarmen er ikke normal! Jeg kan slå mine ips fra forover til rett i bakk uten problemer. Får du feilmelding i evc displayet også? Hekkagregat og IPS har veldig lite sammenlignbar teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Oljetrykket du skriver, er det på tomgang? Hvordan er trykket på marsjfart? Spekken sier over 1500KPa, men tomgang ligger ofte litt lavere har jeg sett hos meg. Alarmen er ikke normal! Jeg kan slå mine ips fra forover til rett i bakk uten problemer. Får du feilmelding i evc displayet også? Hekkagregat og IPS har veldig lite sammenlignbar teknologi. ips er hydrauikse gear med lamellclutch. Ingen aktuatorer, og elektronisk styrte styremaksiner Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Kanskje du må stikke opp til de på søreide. Vet at de har mye og gjøre for tiden. Så det er sikkert best og kjøre opp der. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Bitteliten . Dette var oljetrykket på tomgang ja. Jeg har ikke sjekket oljetrykket når jeg går på marsj enda. Ble litt stressa når jeg fikk den feilen sist (Var når jeg skulle legge til), så jeg fikk ikke tid å se etter hva som kom opp på skjermen, men skal framprovosere feilen midtfjords neste gang jeg er ute i båten. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Kom endelig gjennom til Bjordal og snakket med en hyggelig Trønder som beklaget så mye at det ikke var lett å komme gjennom på telefon. Fikk time allerede neste uke for å kjøre en diagnostikk på drevene. Satser på at det ikke er noe alvorlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 så bra ! Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Blir spennende å se hva Bjordal & Madsen kommer tilbake med i dag :) Har lest litt om feil på HCU og de fantasiprisene det er for å bytte av HCU, Krysser alt av kroppsdeler og håper på at dette er en bagatell. Her er feilmeldingen som kommer opp. Det merkelige er at jeg klarer ikke framprovosere feilen ved "kald" motor, kun når jeg har hatt den i plan en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Kan du trykke frem feilkoden i siffer? Mulig å finne ut hva som faktisk er feil da. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Ligger bruksanvisning på youtube. Søk evc fault codes Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Takk for tips Bitteliten. Dette med feilkoder skal jeg huske til neste gang. Bjordal & Madsen fant feilen. Det var en "bryter" i girhendelen som var for treg med å gi beskjed til styreenheten om at båten var i gir/fri og ga meg en pris for å bytte hele handelen eller at de kunne forsøke å reparere. Jeg valgte ny spake ferdig montert til 11500 kr Må si jeg er imponert over servicen og hyggelige folk det er hos B&M. Jeg er iallefall positivt overrasket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Det er et potensiometer i hendelen som var svakt da. Og VPs priser koser vi oss alle med Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 (redigert) Ingenting forundrer meg angående priser når det gjelder båt :) Edit : Eller det vil si at jeg ble forundret når prisen for å få joystick ettermontert på mine IPS ville koste meg den nette sum av 150 000 kr :) 140 000 av dette ville være kostnad for selve softwaren. Redigert 11.Juni.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Da fikk du nok god rabatt Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Det skal sies at det var full pris og at jeg kunne få noen rabatter, men prisen hadde nok aldri kommet ned på et nivå som jeg hadde vært villig til å betale (50-60 båtlapper), så ville ikke be dem om å kaste bort tiden på å gi meg tilbud engang. Ikke fordi jeg har så voldsomt behov for joystick, men det ser jo så sinnssykt tøft ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Edit : Eller det vil si at jeg ble forundret når prisen for å få joystick ettermontert på mine IPS ville koste meg den nette sum av 150 000 kr :) 140 000 av dette ville være kostnad for selve softwaren. Du får be om å få den uten sw og lage den selv :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
bergetun Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 @Jonas79 : Mine C#.NET kunnskaper kommer jeg nok ikke så veldig langt med der :) Du har vel noen konsulenter som vi kan sette på saken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.