Jump to content

Liming av RIB, er det spesiell lim og duk

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har overtatt ein slitt Aquaquick 300 RIB. Der må lappes 3-4 hull i eine potongen. Er det spesiell lim og duk til dette, og hvor selges det ? På undersida av potongen i bakkant der kjegla er festet må eg lime på ein lappe på 10x40cm, så det må litt duk til... Er alle gummibåter / RIB samme duktype ? Det kan jo hende eg kjem over ein gammel gummibåt som kan snittes opp..

Eg limte ein gang snap-daviter på en gummibåt, der fulgte det med ein egen lim. Kanskje den er råd å få skaffe i løsvekt?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det finnes 2 typer duker, PVC og Hypalon. I din Aquaquick er det PVC duk.

Da skal dette limet benyttes: http://www.maritim.no/batpuss/lim_2/andre-lim/polymarine-lim-pvc-duk-2-komp-250-ml

Du kan også benytte 1-komponent kontaktlim(det følger vanligvis med en slik tube + litt pvc duk når båten er ny), men det blir ikke like sterkt.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

De selger sett med to kompononent lim og duk i de fleste båtutsyrs butikker, sitter som bare det. Mulig det er flere kvaliteter i gummibåtene, er pvc i min ivertfall

Jupps ,Takker for link :thumbsup:

Den skadde potongen har hull oppå på en slik måte at eg vurderer å legge lapping på begge potongene for å lage eit slags mønster slik at det ser likt ut på begge sider. Lappene de selger på Maritim var 15x70 cm, eg skulle gjerne hatt 30cm bredde. Er det nokon som har tips til andre leverandører av duk ? Kanskje eg kunne fått tak i en annen gummibåt som er "gitt opp" og bruke til donor. Feks de rimeligere båtene med finerbunn fra biltema/europris. Men hvordan kan eg evt skille om de er av pvc eller hypalon ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hypalon er et dyrere - og mer motstandsdyktig materiale (spesielt mot sollys/UV stråling)

De fleste båter i norge er nok i PVC materiale. Noen merker , f.eks Achilles (noen flere?) bruker bare hypalon

jeg ville helst ikke brukt "gammel" duk, man vet jo ikke hvor mye vær&vind og lys den har vært utsatt for i sitt liv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha