havardius Startet 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2014 (redigert) Jeg har en 28-fots seilbåt (Polo 86) fra 1981 med en Yanmar 1GM. Det er to problemer med dette: 1) Motoren er for liten. 7.5 HK på 3,7 tonn er i knappeste laget. 2) Alderen. Et verksted har sett på motoren og de kommer til å skifte toppen. Jeg vurderer imidlertid også å bytte hele motoren. I så måte har jeg fått et tilbud på en Yanmar 3YM20. Hele denne operasjonen vil koste ca. 120 000 kroner med ny propell, installasjon, motor +++. Da vil jeg imidlertid få en veldig flott båt. Jeg har også registrert at det finnes alternativer. Har noen erfaringer fra Vetus, Nanni, Sole. Har disse forhandlere i Oslo/Drøbak-området. Finnes det andre gode alternativer. Og hva vil riktig motorstørrelse være? Andre gode tips for bytte av motor? En annen ting er valg av propell. Jeg er, og kommer ikke til å bli noen skarpseiler. Er det at greit med fast propell? eller bør man sverte til foldepropell. Differansen i pris er ca 7000 kroner.... Takknemlig for alle typer tilbakemeldinger. Redigert 2.Juni.2014 av havardius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Overhalt byttemotor gjør at du kan gjenbruke alt det andre, ikke behøver å bygge om, og spare store penger. En ordentlig overhalt motor vil kunne bli så godt som ny... I ditt tilfelle hadde jeg holdt utkikk etter en eksakt byttemotor og levd med at den er liten, evt sett hvor langt du kommer med å toppoverhale dem du har. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hei, tror jeg ville tenkt meg rundt mange ggr før jeg la 120' i så gammel/liten båt, med mindre du tenker å beholde den leeenge! Du vil aldri få igjen i nærheten av investeringene. Alle alternativene du nevner er greie:) Selv ville jeg sett etter en brukt Yanmar 1gm10 (9hk) Den går rett inn, og du bytter selv på noen få timer, og du slipper med 20-30 Tusen. Motoren din er forøvrig 6,5 hk. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 I min gamle båt, en Albin Cumulus 28, satt opprinnelig en Yanmar 1GM12. Selv om den var på 12 HK var den egentlig for liten. Med noe sjø midt imot stoppet båten ofte helt opp, og vi måtte ty til seil og krysse oss gjennom bølgene. Etter 20 år skiftet vi ut motoren med en Yanmar 2GM20 på 18 HK og skiftet propellen fra to-bladet til en tre-bladet Flex-o-fold. Det ble en helt ny båt! Masser av kraft, og aldri problemer med sjø midt imot. Båten gikk som et lokomotiv gjennom bølgene! Vi fikk imidlertid ikke fullt igjen for den investeringen da vi solgte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Volvo har kampanje på D1-20. 57000.- Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hei Her på BP er det mange historiar om folk som har kosta på gamle motorar, og ender opp med trøbbel, tapt sesong og store utlegg. Det er òg mange som har dårleg erfaring med å kjøpa brukte "ovehalte" motorar. Ofte ender det opp med at dei set inn ein ny motor, etter å ha svidd av nokre titusenlappar på ein motor som hadde passert forventa levetid. Din motor er snart 30 år, og har vel gjort jobben den var laga for. Er det i tillegg saltvasskjølt har den passert forventa levetid. Med mindre du kjem over rimelege deler, og kan gjera mykje sjølv, ville eg satt i ein ny motor. Sjølvsagt ikkje ein Yanmar til 120 000, og definitivt ikkje ein Volvo. Du kan eventuelt redda sesongen ved å setja på ein påhengsmotor på brakett, men båten blir ikkje betre i motsjø. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Det er en grå motor og de kan bli 100år i følge en kar fra Yanmar Norge jeg snakka med på messa. En byttemotor koster brøkdelen og du kan gjenbruke mesteparten. Det er klart at det ville være en god ide å bygge om til ferskvann med et Martec sett. Å bytte toppen betyr vel at de vil slipe ventiler og gjøre endre litt støre vedlikehold. Dette er normalt for dieselmotorer og ble tidligere gjort på brygga. Ta ut hele motoren og bytte stempelringer og hone opp sylindere etc, kanskje veivlager ? En litt større jobb, men det er dette som er gjort med byttemotorer. Jeg har slitasje i lagerne i drevet, det er ikke fullt så enkelt. Motoren går som ei klokke, starter på første forsøk selv om den er fra 1982. Bare du styrer unna de grønne er mye gjort. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Er det noen som har noen statistiske underlag på at Volvo er så mye dårligere enn Yanmar? Eller er det noe man har hørt på brygga? Riktignok var 2001-2002-2003 en katastrofe, men ellers er problemer vel rikelig fordelt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hei Eg har ikkje statistikken du etterspør, men eg har hatt to båtar med Volvo Penta ombord. Aldri meir! Kort fortalt førte grunnleggande dårleg konstruksjon til stor irritasjon og unaudsynte kostnadar. Du kan jo òg lesa kva jordsomseglaren og forfattaren Ragnar Kvam Jr. skriv om VP. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Og jeg har motsatt erfaring. Jeg har hatt flere VP, og de har vært bra. Jeg har hatt en Yanmar, og det var en katastrofe. Så jeg har god grunn til å tro at som et gjennomsnitt er det det samme hva man velger. Man får en Kinamotor. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 (redigert) Han som annonserer her renoverer Yanmar og Volvo Penta for salg: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=48489032&searchclickthrough=true Jeg skiftet ut min gamle Yanmar YSM8 (8 hk) med en Yanmar 2GM20F (18 hk) fra ham. Selve motoren var ikke så dyr, men totalkostnaden ble høy til slutt, fordi selve installasjonen var komplisert og ble utført av profesjonelt verksted. Jeg er likevel godt fornøyd med å ha en nyere, sterkere og driftsikker motor. Redigert 3.Juni.2014 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 En "totaloverhalt motor" i rett forstand skal per definisjon innebære nullstilling av ALL slitasje og at alle gjnbrukte deler er kontrollert og funnet i slik stand at de antas å kunne leve til det er tid for neste overhaling (dvs noen deler kan leve over flere overhalinger mens andre bar en). Gikk det feks 20 år fra ny til første overhaling, skal man i prinisppet med samme bruk kunne bruke motoren i nye tyve år, og gjenta i det uendelige så lenge det finnes deler eller det er økonomisk forvarlig å utbedre eksisterende komponenter. Feks vil sprekkdannelser i motorblokk kunne være svært kostbart å bytte ut eller utbedre, mens skifting av alle lagere, slipe topplokk rett, rense opp, skifte stempelforingere og sylindere, osv, kunne være grei skuring. I prinsippet skal da motoren ha tilsvarende levetid som ny. I visse tilfeller kan man faktisk ende med en bedre motor - feks ved at en fabrikken benyttet annenrangs komponenter som nå kan byttes ut med bedre, eller at fabrikken var slurvete med montering. Alle som feks kjøper seg en gammel Ural mc, plukker denne fra hverandre og bytter til bedre lagere, bedre simringer, bedre pakninger, og bedre forgasser, vet at denne blir bedre enn ny. Båtmotorer er intet unntak. Problemet er at begrepet "overhalt" blir tøyd fra ordets rette forstand og helt ned til service og til og med "overmalt", og hvor svært få motorer faktisk er 100% totaloverhalt. Som kjøper av overhalt motor kan man gjøre seg tryggere ved å få en arbeidsbeskrivelse med bilder, delelister, kvitteringer, osv. Ofte så benyttes overhelt i forbindelse med at man kun har tatt en full eller delvis toppoverhaling. Det er ofte ikke nok å bare overhale motoren, man bør også gå over alt i fra dynamoer, pumper, gear, drev, elektrisk, osv. En totaloverhaling kan bli kostbar, men som oftest billigere enn ny. Det man må ta med i betraktningen er hvor mange overhelinger som er igjen i den gamle motoren før deler blir uforholdsmessige dyre kontra en ny motor med mange overhalinger igjen. Man bør også velge seg en populær motor om man vil sikre lang levetid med masse rom for rimelig overhaling, feks Yanmar eller Volvo Penta. På en eldre båt er jeg ikke i tvil, det er overhalt som gjelder for min del... selv delvis overhalt, da dette kan være nok. Resten av båten vil eldres og falle i verdi til du til slutt må betale for å bli kvitt den - synd da å ha betalt for en svært dyr motor som har masse liv igjen når du heller kunne ha kjøpt en billig motor som var kondemnerbar sammen med båten... med mindre du gambler på at båten skal bli en klassiker som bare stiger i verdi. Du behøver ikke kjøpe maken motor eller overhale din eksisterende om du vil ha god økonomi, men du bør forsikre deg om at den motoren du eventuelt oppgraderer til vil skli rett inn, med gjenbruk av det meste annet enn en korrekt dimensjonert propell... og at du i det sistnevnte tyr til en ekspert som finner rett propell til båt-motorkombinasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Han som annonserer her renoverer Yanmar og Volvo Penta for salg: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=48489032&searchclickthrough=true Jeg skiftet ut min gamle Yanmar YSM8 (8 hk) med en Yanmar 2GM20F (18 hk) fra ham. Selve motoren var ikke så dyr, men totalkostnaden ble høy til slutt, fordi selve installasjonen var komplisert og ble utført av profesjonelt verksted. Jeg er likevel godt fornøyd med å ha en nyere, sterkere og driftsikker motor. Kan du gi summen det tilslutt kom på ? Kjøper du ny motor er gjerne installasjonen med i totalpakkeprisen. Det er også spørsmål om levetid på drev ikke bare motor. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
bare lek(k)er Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Tor har holdt på med overhaling i årevis, han har et veldig godt rykte:) Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jeg har møtt mange frustrerte kunder som har kastet bort mange titallstusen på å reparere gammel, verdiløs dritt... andre har også røket på "overhalt"-smellen noen år i forveien og allerede kastet bort godt og vel halvparten av kostnadene ved å installere nytt med garanti. Er enig i at en overhalt motor kan være grei, men da skal arbeidet være 100% utført. Jeg møter kun de kundene hvor dette har vært fiasko, ikke de båtene som fungerer greit med byttemotor (enn så lenge..) Det er mange komponenter som skal skiftes, men husk at også mange av de blir målt og funnet innenfor akseptabel slitasjemargin. Disse delene blir gjenbrukt og tilfredsstiller kravene når motoren er nyoverhalt, men ofte er det ikke snakk om mange sesonger før også disse delene er modne for utskiftning. Hvis en ser prisen på mange av de overhalte motorene som ligger på nett og tar yanmar sine delepriser i betraktning er det ikke vanskelig å se at svært mange av disse motorene ikke er overhalt på en skikkelig måte. Det er ikke slik at verkstedet får delene omtrent gratis, selv en 20-30 år gammel Yanmar blir faktisk slitt etter mange års bruk og mekanikeren skal også ha lønn for arbeidet. Da er en allerede godt over halvparten av det en ny motor, med garanti og 5 års reklamasjonsrett koster. En slik motor vil også i motsetning til tvilsomt overhalt motor ha stor betydning for andrehåndsverdien og gjøre båten langt enklere å omsette. En ny motor gjør at en vet hva en har, mens en overhalt fungere så lenge den fungerer, men har lite å si den dagen du skal selge den... Jeg skal hive ut en 7,5 hester og installere ny 16 hk og drev i en seilbåt i Oslo-området i midten av juni. Kom gjerne innom en tur hvis du har lyst til å kikke Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Jeg skal hive ut en 7,5 hester og installere ny 16 hk og drev i en seilbåt i Oslo-området i midten av juni. Kom gjerne innom en tur hvis du har lyst til å kikke Den prosessen kunne det vært intressant å følge på nært hold. Hvor da ? Særlig det økonomiske. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Festina_Lente Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Hei Kaftein Øl, et det en MD5 du skal hive ut? Blir det deler tilgjengelig til "publiken" ? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Hei Kaftein Øl, et det en MD5 du skal hive ut? Blir det deler tilgjengelig til "publiken" ? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
fore Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Sole har enkle og gode motorer som passer fint i seilbåt. http://www.bolgamaritime.no/sole-marine-dieselmotor/mini-17 Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Selve motoren ser jo grei ut, men seildrev står ikke på listen over hva som tilbys. Kanskje 40 Amp generator er litt lite, bytta min til 70, men 100 Amp hadde vært fint. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
havardius Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Mange bra innspill her, men er det noen som har erfaringer med Vetus, Sole, Nanni? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Jeg har erfaring med alle utenom Nanni. Erfaringene så langt er at alle motorene er gode motorer, men det er forskjeller i bl.a. dynamo/el-anlegg, lakk-kvalitet, sjøvannspumpe, girtype og eksosbend. Tar du en titt på disse motorene ser du at begge (også vetus) er bygget på samme base-motor, en 16 hk mitsubishi. Sole-motoren koster veil rundt 60000 kr, uvisst om det er inkludert gir. Motoren bygges i spania, gir fra TMC, leveres med 40 amp dynamo http://www.bolgamaritime.no/images/pdf/Motorer/Sole_Brosyre_mini17_nor.pdf Craftsman sin 16 hk, veil pris 51000,- inkludert gir fra ZF Hurth, Bygges av Craftsman automotive i India, som også bl.a. leverer lastebilmotorer til Mercedes og en rekke motordeler og komponenter til både bil, fly og togbransjen. 70 amp dynamo og eksosbend i bronse http://www.craftsmanmarine.com/propulsion/engines/cm216/ Motoren jeg skal installere er fra Craftsman. Det er i dag en 7,5 hk Volvo med drev som skal ut. Drevet skal også skiftes til et nytt, med to belger. Eieren er fornufig og skifter både motor og drev mens det fortsatt er i god stand slik at han oppnår en god pris for den på bruktmarkedet. Da kan han planlegge når installasjonen kan utføres slik at han unngår å ødelegge sesongen og kan samtidig være komfortabelt med å låne bort båten til barn og barnebarn. Denne motoren blir nok kun solgt komplett, for et beløp som dekker en god slump av kostnadene ved ny motor. Hadde han ventet med å bestille ny til denne havarerer ville han risikert både å ødelegge sesongen og ikke fått noe som helst for den gamle motoren... Hvis du vil kikke må du gjerne sende meg en pm. Det er ikke bestemt hvor båten skal bli tatt opp enda, men blir i Oslo/Fornebu-området Alt det gamle skal ut, og nytt skal inn Redigert 4.Juni.2014 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Se på finnannonse: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=48895524&searchclickthrough=true Ser du får en 20 hester til ca 41.900 Fjerner du hk-avgiften smyger du deg under 40.000. Komplett motor med gir. Dette er en motor basert på Kubota og du finner den samme modellen fra Nanni. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Det kunne være noe å tenke på å skifte motor og drev før det blir alvorlige problemer. Motoren går utmerket, men det er slitasje i drevet. Jeg ville hatt litt større motor enn min 13-15 Yanmar GM2 i dag. Drevet koster endel og så tilkommer endel for installasjonen. Er det uttak for varme til vv tank og oppvarming på disse motorene ? Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Goodwill Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 (redigert) Kan du gi summen det tilslutt kom på ? Kjøper du ny motor er gjerne installasjonen med i totalpakkeprisen. Det er også spørsmål om levetid på drev ikke bare motor. Motor inkl nytt gear 35 000, ny propell (pga at den nye gikk motsatt retning) 7 000 samt ny aksling, totalt ca 45 000. Så kom installasjonen på ca det samme, pga ombygging og tilpasning av bedding. Den gamle YSM'en var svært lavtbyggende pga liggende sylinder, det gav endel utfordringer med tilpasning av den nye. Ellers, min erfaring er at de prisene vi ser på nye motorer definitivt ikke inkluderer installasjon. Du får neppe noen til å gi bindende pris på forhånd heller. Til det er usikkerheten for stor, og hvis noen gir deg bindende pris på forhånd blir den høy siden de da må sikre seg. Yanmar 1GM er en motor som fortsatt produseres, dvs at du kan få fabrikkny motor som er svært enkel (og billig) å installere da det aller meste er likt med den gamle, og du kan regne med å ha reservedeler tilgjengelig i lang tid framover. Jeg ville vurdert dette, og evt satt på fast propell dersom du synes den er for svak (evt en Kiwiprop). Redigert 5.Juni.2014 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.