Jump to content

Skifte ut sliten Yanmar 1GM med Sole eller Nanni (eller andre)

havardius

Recommended Posts

Yanmar 1GM er en motor som fortsatt produseres, dvs at du kan få fabrikkny motor som er svært enkel (og billig) å installere da det aller meste er likt med den gamle, og du kan regne med å ha reservedeler tilgjengelig i lang tid framover. Jeg ville vurdert dette, og evt satt på fast propell dersom du synes den er for svak (evt en Kiwiprop).

Jeg har GM2 og den produseres vel også fortsatt, men seildrevet må nok også byttes. Derfor er det både motor og drev som må byttes. Det burde ikke være behov for særlig mye ombygging ville jeg tro. Men jeg ville oppgradert cockpitlensingen og skroggjennomføringene til denne når først motor var ute. Så det koster nok mer enn det smaker. Summen hørtes ikke avskrekkende ut, noe å sove på....

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Deletilgang er en viktig faktor, spesielt om du skal ha en motor som skal kunne være kandidat for en overhaling eller tre. Men sistnevnte er kanskje ikke det aller største kjøpsinsitamentet for din båt...

Selv ville jeg hatt store problemer med å kjøpe annet enn en populær motor som fortsatt er i produksjon, eller som har vært i produksjon fram til nylig, og da en som det har vært solgt mange av her i Norge. Ikke bare vil det være lettere å få tak i deler, men det vil også være lettere å finne kompetanse. Og, om mange tenker som meg så påvirker også motorvalget gjensalgsverdien på båten din. Mye av denne frykten er sikkert overdreven og mangel på kunnskap om de ulike motorer, men jeg er neppe alene om å tenke slik. Siden jeg uansett aldri ville gått for en ny motor til en slik båt, og det finnes hopetall med overhalte motorer som passer med beskrivelsen over, så ser jeg ingen grunn til å velge noe annet enn Yanmar... og da en som kan skli rett inn og erstatte den gamle uten større mikk (rimelig installasjon).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...