arkmarin Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Jeg har en Yanmar 3GM30F. Den har så lenge jeg husker ofte fusket ved startforsøk, slik at jeg må trykke flere ganger på startknappen før starteren drar motoren. Det har ikke vært noe stort problem, da den alltid har startet etter to-tre forsøk. Forleden dag hadde jeg kanskje 30 forsøk før den dro motoren i gang. I går skjedde det igjen. Skulle ha med venner på tur, men starteren dro ikke. Måtte tilslutt kortslutte startkontakten med et skrujern. Jeg hadde for mange, mange år siden en bil med det samme problem. Der var det mulig å åpne startreelet og pusse kontaktene. Er det noen som vet om det er mulig på releet på Yanmar, eller er det bare å bestille et nytt? Jeg ser av tidligere tråder at større Yanmar motorer har eget rele for å legge inn startreleet. Det har ikke min motor. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ask Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Hei I fjor hadde me problem med innslaget på startaren på ein av våre 2GM20F. Startaren er lett å skru av, og eg leverte den til eit start- og dynamoverkstad. Det kosta 6-700 kr, og det var det verdt. Ask Quote Link to post
arkmarin Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Hei I fjor hadde me problem med innslaget på startaren på ein av våre 2GM20F. Startaren er lett å skru av, og eg leverte den til eit start- og dynamoverkstad. Det kosta 6-700 kr, og det var det verdt. Ask Hadde du samme problemet? Skiftet de startrele, eller pusset de bare kontaktene? Jeg tror at det er så trangt at den blir vanskelig å få ut, så jeg kvier meg for å gjøre jobben. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hafrsfjord Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Har du original Yanmar startknapp? Problemet kan ligge i den. Hadde liknende problemer på min for noen år siden. Åpnet opp startknappen dusjet med okside-cleaner fra Biltema, satte sammen igjen og har siden fungert problemfritt. Quote Link to post
Ask Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Hei Det var "innslaget" som var gåent. Motoren starta når ein trykte på knappen og eg dunka på startaren med ein hammar. Verkstaden skifta releet òg. Dersom du ikkje har tilgong til motoren ovanfrå, forstår eg at startaren kan vera vrien å koma til. Ask Quote Link to post
arkmarin Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 (edited) Har du original Yanmar startknapp? Problemet kan ligge i den. Hadde liknende problemer på min for noen år siden. Åpnet opp startknappen dusjet med okside-cleaner fra Biltema, satte sammen igjen og har siden fungert problemfritt. I og med det klikker i startreleet, så tror jeg ikke det er startknappen. Hadde feilen ligget der, vil ikke releet reagert, når en trykker på knappen. Edited June 3, 2014 by arkmarin (see edit history) Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
BjOlav Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 (edited) Hei - Jeg har det samme problemet på min Jeanneau SO 34.2 (Yanmar 3GM30F). Dette er tydeligvis et vanlig problem på en del Yanmar-motorer (http://www.cruisersforum.com/forums/f54/starter-button-on-yanmar-gauge-cluster-20150.html), og skyldes visstnok underdimensjonerte kabler mellom starter/batteri og startrele. Jeg skjønner for lite av dette til å forklare det mer spesifikt - og har ikke greidd å finne ut av hvordan jeg løser det. Ettersom jeg som regel får start etter en del forsøk, så står det foreløpig på "to do"-lista... Men det er ubehagelig i situasjoner der du er avhengig av motor for å komme deg unna potensielt farlige situasjoner. Dersom du greier å løse dette, så hadde det vært fint med en beskrivelse av løsninga :-) BjO Edited July 30, 2014 by BjOlav (see edit history) Quote Link to post
Kaftein ØL Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Dette problemet løser du ved å montere et 20 kr relé fra biltema. Standard svakhet hos yanmar. Problemet skyldes at styrestrøm til startrele går til bryterpanel og tilbake til startmotor. Det gir for mye tap, spesielt når motor blir eldre og kontakter dårligere. Jeg har beskrevet hvordan det gjøres i en annen tråd. NB dette problemet blir værre med årene, så fiks det før du plutselig ligger og driver med motor som ikke starter Quote Link to post
arkmarin Posted July 30, 2014 Author Share Posted July 30, 2014 Jeg tror ikke det har med kabeldimensjoner å gjøre, da ville starteren gått rundt, men fått problemer med å tørne motoren. Om det klikker i startreleet, så virker releet som det skal. Det skal da gi strøm til starteren over to kontakter. Om starteren ikke går, betyr det at den ikke får strøm, det kan skyldes brente kontakter i startreleet eller dårlig kontakt i startkretsen, f.eks. polsko på startbatteriet, minustilkopling på motoren, eller tilkoplingen på starteren. Om starteren går om en gir den et kakk får meg til å tro at det må være dårlig kontakt i startreleet. Siden jeg startet denne tråden har jeg ikke gjort noe med starteren, da motoren starter på 1., 2. eller 3. forsøk, som regel. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
BjOlav Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 (edited) Jeg har leita etter din beskrivelse av løsninga, Kaftein ØL - kan du linke til den? Jeg må ha dette med teskje... BjOlav Edited July 30, 2014 by BjOlav (see edit history) Quote Link to post
Athene Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Jeg synes jeg kjenner igjen symptomene fra min egen båt.. Det var sjelden det skjedde noe når jeg trykket på startknappen ved første forsøk. Jeg har ikke opplevd slike problemer etter at jeg byttet ut alle kablene i det elektriske opplegget for motoren med 2,5mm fortinnet kabel. I tillegg til dårlig tverrsnitt og kabelisolasjon som ikke er 100% vanntett slik at kobberet langsomt oksyderer er også den originale kabelbunten mellom motor og instrumentpanel skjøtt med en forlengelseskabel. Pluggforbindelsen lå ubeskyttet i rommet under akterkøya og var tydelig utsatt for fuktighet hos meg. Med feilen til stede burde det vel være mulig å finne ut om problemet ligger i starter eller kabler ved å prøve med en midlertidig ledning med godt tverrsnitt fra + på startbatteriet og direkte til "S" på starteren. Kobler starteren inn som den skal da vet du at den er i orden....... Quote Link to post
znick Posted July 31, 2014 Share Posted July 31, 2014 Jeg hadde tilsvarende problem engang på min gamle båt. Da var det børstene i startmotoren som var utslitt. Quote Link to post
arkmarin Posted July 31, 2014 Author Share Posted July 31, 2014 Jeg har tro på forslaget til Kaften ØL. Er det for svak spenning på startreleet, så trykker det ikke hardt nok til, slik det blir god nok kontakt i startreleet. Det medvirker også til at det blir brente kontakter i startreleet, som forsterker problemene. Jeg vil montere et rele i mellom, for å se om det hjelper. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
sunnmøre Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Har samme problemet som de beskriv. Fann eit framlegg om korleis det kan løysast. Kjem vel til å prøve det etterkvart. http://www.tartan3500.com/uploads/3/1/1/9/3119926/starter_wiring.pdf Quote Link to post
sunnmøre Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Diskusjon kring problemet med ulike framlegg: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?413177-Wiring-starter-relay-on-Yanmar-2GM20F Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.