Jump to content

Brente kontakter i startrele Yanmar?


arkmarin

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 3GM30F. Den har så lenge jeg husker ofte fusket ved startforsøk, slik at jeg må trykke flere ganger på startknappen før starteren drar motoren. Det har ikke vært noe stort problem, da den alltid har startet etter to-tre forsøk. Forleden dag hadde jeg kanskje 30 forsøk før den dro motoren i gang. I går skjedde det igjen. Skulle ha med venner på tur, men starteren dro ikke. Måtte tilslutt kortslutte startkontakten med et skrujern.

 

Jeg hadde for mange, mange år siden en bil med det samme problem. Der var det mulig å åpne startreelet og pusse kontaktene. Er det noen som vet om det er mulig på releet på Yanmar, eller er det bare å bestille et nytt?

 

Jeg ser av tidligere tråder at større Yanmar motorer har eget rele for å legge inn startreleet. Det har ikke min motor.

Link to post

Hei

 

I fjor hadde me problem med innslaget på startaren på ein av våre 2GM20F.

Startaren er lett å skru av, og eg leverte den til eit start- og dynamoverkstad.

Det kosta 6-700 kr, og det var det verdt.

 

 

Ask

Hadde du samme problemet? Skiftet de startrele, eller pusset de bare kontaktene? Jeg tror at det er så trangt at den blir vanskelig å få ut, så jeg kvier meg for å gjøre jobben.
Link to post
Svart (redigert)

Har du original Yanmar startknapp?

 

Problemet kan ligge i den. Hadde liknende problemer på min for noen år siden. Åpnet opp startknappen dusjet med okside-cleaner fra Biltema, satte sammen igjen og har siden fungert problemfritt.

I og med det klikker i startreleet, så tror jeg ikke det er startknappen. Hadde feilen ligget der, vil ikke releet reagert, når en trykker på knappen.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei -

 

Jeg har det samme problemet på min Jeanneau SO 34.2 (Yanmar 3GM30F). Dette er tydeligvis et vanlig problem på en del Yanmar-motorer (http://www.cruisersforum.com/forums/f54/starter-button-on-yanmar-gauge-cluster-20150.html), og skyldes visstnok underdimensjonerte kabler mellom starter/batteri og startrele.

 

Jeg skjønner for lite av dette til å forklare det mer spesifikt - og har ikke greidd å finne ut av hvordan jeg løser det. Ettersom jeg som regel får start etter en del forsøk, så står det foreløpig på "to do"-lista... Men det er ubehagelig i situasjoner der du er avhengig av motor for å komme deg unna potensielt farlige situasjoner.

 

Dersom du greier å løse dette, så hadde det vært fint med en beskrivelse av løsninga :-)

 

BjO

Redigert av BjOlav (see edit history)
Link to post

Dette problemet løser du ved å montere et 20 kr relé fra biltema. Standard svakhet hos yanmar. Problemet skyldes at styrestrøm til startrele går til bryterpanel og tilbake til startmotor. Det gir for mye tap, spesielt når motor blir eldre og kontakter dårligere. Jeg har beskrevet hvordan det gjøres i en annen tråd. NB dette problemet blir værre med årene, så fiks det før du plutselig ligger og driver med motor som ikke starter

Link to post

Jeg tror ikke det har med kabeldimensjoner å gjøre, da ville starteren gått rundt, men fått problemer med å tørne motoren.

 

Om det klikker i startreleet, så virker releet som det skal. Det skal da gi strøm til starteren over to kontakter. Om starteren ikke går, betyr det at den ikke får strøm, det kan skyldes brente kontakter i startreleet eller dårlig kontakt i startkretsen, f.eks. polsko på startbatteriet, minustilkopling på motoren, eller tilkoplingen på starteren.

 

Om starteren går om en gir den et kakk får meg til å tro at det må være dårlig kontakt i startreleet.

 

Siden jeg startet denne tråden har jeg ikke gjort noe med starteren, da motoren starter på 1., 2. eller 3. forsøk, som regel.

Link to post

Jeg synes jeg kjenner igjen symptomene fra min egen båt.. Det var sjelden det skjedde noe når jeg trykket på startknappen ved første forsøk.

 

Jeg har ikke opplevd slike problemer etter at jeg byttet ut alle kablene i det elektriske opplegget for motoren med 2,5mm fortinnet kabel.

 

I tillegg til dårlig tverrsnitt og kabelisolasjon som ikke er 100% vanntett slik at kobberet langsomt oksyderer er også den originale kabelbunten mellom motor og instrumentpanel skjøtt med en forlengelseskabel. Pluggforbindelsen lå ubeskyttet i rommet under akterkøya og var tydelig utsatt for fuktighet hos meg.

 

Med feilen til stede burde det vel være mulig å finne ut om problemet ligger i starter eller kabler ved å prøve med en midlertidig ledning med godt tverrsnitt fra + på startbatteriet og direkte til "S" på starteren. Kobler starteren inn som den skal da vet du at den er i orden.......

Link to post
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...