Jump to content

Hvor stort batteri må man ha ?


Rastløs

Recommended Posts

Min lille 26 fots seilbåt har fått ny motor og el. anlegg. Motoren lader sån ca 8 - 10 amp. Jeg har ikke landstrøm eller annen ladekilde. ( med gudsjelov nød start med snor på motoren )

 

Jeg har :

 

El.start

Lanterner ( som skjelden benyttes )

4 små lamper inne i båten ( som også benyttes sjelden )

Autopilot ( benyttes av og til )

Ekkolodd ( står på stort sett hele tiden )

GPS ( står på hele tiden )

 

Jeg kjører jo minst mulig motor, men enn 1 eller 2 timer pr. tur blir det jo fort.

 

Nå skal jeg anskaffe nytt batteri . Hvor stort batteri MÅ jeg ha og hvor stort batteri BØR jeg ha ?

 

:blush:

Link to post
Share on other sites

Det er umulig å gi et svar i Ah ut fra de opplysningene du gir. Skaff deg en liten lader som kan toppe opp batteriet mellom hver tur, og som går over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt. Så starter du hver tur med fullt batteri, og du unngår at batteriet ødelegges av å lagres uten å være fulladet mellom båtturene.

 

Deretter får du se om du har nok strøm tilgjengelig for ditt bruksmønster. Har du ikke det så kan du sette inn mer batterikapasitet. Du bør av hensyn til batteriers levetid ikke ta ut mer enn 50% av oppgitt kapasitet, forutsatt at batteriet er fulladet når du begynner. Da kan du forvente en spenning omkring 11.7V, hvis jeg husker rett.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...