Rastløs Startet 11.April.2005 Del på Facebook Startet 11.April.2005 Min lille 26 fots seilbåt har fått ny motor og el. anlegg. Motoren lader sån ca 8 - 10 amp. Jeg har ikke landstrøm eller annen ladekilde. ( med gudsjelov nød start med snor på motoren ) Jeg har : El.start Lanterner ( som skjelden benyttes ) 4 små lamper inne i båten ( som også benyttes sjelden ) Autopilot ( benyttes av og til ) Ekkolodd ( står på stort sett hele tiden ) GPS ( står på hele tiden ) Jeg kjører jo minst mulig motor, men enn 1 eller 2 timer pr. tur blir det jo fort. Nå skal jeg anskaffe nytt batteri . Hvor stort batteri MÅ jeg ha og hvor stort batteri BØR jeg ha ? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Anbefaler deg et min, 115 Amp Marinebatteri, Har selv hatt seilbåt med 85 Amp batteri, det blir for lite. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
GeirKS Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Det er umulig å gi et svar i Ah ut fra de opplysningene du gir. Skaff deg en liten lader som kan toppe opp batteriet mellom hver tur, og som går over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt. Så starter du hver tur med fullt batteri, og du unngår at batteriet ødelegges av å lagres uten å være fulladet mellom båtturene. Deretter får du se om du har nok strøm tilgjengelig for ditt bruksmønster. Har du ikke det så kan du sette inn mer batterikapasitet. Du bør av hensyn til batteriers levetid ikke ta ut mer enn 50% av oppgitt kapasitet, forutsatt at batteriet er fulladet når du begynner. Da kan du forvente en spenning omkring 11.7V, hvis jeg husker rett. Geir Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm Sjekk denne linken så kan du vurdere selv. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.