Jump to content

hvordan rigges seilbåt med rulleseil?

båtløskar

Recommended Posts

Totalt uvitende som jeg er på seilbåt så har jeg sagt ja til og hjelpe svigers å rigge seilbåt med rulleseil. Finnes det noen instruksjoner på hvordan dette gjøres?

Guest Avmønstret#

Om det er forseilet som skal opp vha forstagsprofil med rulle så er det ekstremt enkelt, så enkelt at jeg ikke tror svigers ville spurt om hjelp med mindre det er spesielle årsaker til det eller båten er vanvittig svær.

Svigers vil sikkert bare ha noen å prate sjit med og ta de tunge løftene og haling i fall osv :-)

Det er relativt enkelt å gjøre dette, men hvis mulig kan det være kjekt å velge en dag med lite vind (onsdag ettermiddager blåser det nesten aldri, ei heller fredagen da Færdern starter........)

Storseil: legg seilet under bommen, fest fallet og pass på at liklinen treffer i sporet på rullesystemet i masta. Så kan en vinsje forsiktig, mens en annen passer på at seilet treffer rett i sporet. Det kan lønne seg å feste på det aktre festet til uthalet tidlig, men i lite vind kan du også gjøre det når seilet er oppe. Deretter skal du kunne rulle inn seilet. Forseilet gjøres på samme måtemen er enda enklere å få inn i sporet på rulleforstaget. Om rulla rulles inn mot klokka skal du velge det høyre sporet hvis du har to. På forseilet lønner det seg å sette på skjøtene i starten. Både forseil og storseil skal festes i en krok eller sjakkel nederst.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hehe tusen takk for svar. Spesielt til framtia som forklarer hva som må gjøres jeg skjønner at du forklarte det veldig enkelt nå. Men jeg trur nesten jeg trenger bilder for og skjønne hva som er hva :-)

Hehe tusen takk for svar. Spesielt til framtia som forklarer hva som må gjøres jeg skjønner at du forklarte det veldig enkelt nå. Men jeg trur nesten jeg trenger bilder for og skjønne hva som er hva :-)

http://www.seldenmast.com/files/595-063-S.pdf

Kanskje dette kan være til hjelp ?

hehe spurte hva slags mast det sto på båten når svaret jeg fikk var selden så tipper jeg at den der hjelper ganske mye. Takker og bukker. Den står på en 31 fots hallberg rassy veit ikke hvor mange forskjellige master det kan være som står på der? Systemet er kanskje uansett det samme? Edited by båtløskar (see edit history)