Jump to content

Båtferie i sognefjorden

sleipnern

Recommended Posts

Lurer på å ta turen innover den laaange sognefjorden i ferien.

Har hørt den er lang og kjedelig?

Noen som har prøvd og kan gi tips om båtopplevelser i fjorden?

Jeg padlet i Nærøyfjorden mellom Gudvangen og Aurland for noen år siden. Det er den fineste kayakkturen jeg har hatt. Utrolig mye fin natur. Resten av Sognefjorden har jeg ikke vært i.

Jeg lurer også på hvordan ankringsmulighetene er der oppe.

Erfaring fra andre bratte fjorder er at det er vanskelig å finne feste for ankeret selv helt oppunder land.

Hvordan er dette i Sognefjorden ?

Hvis ankring ikke er ett alternativ, hvordan er mulighetene for å finne brygge/kaiplasser innover (Trenger ikke strøm, kun ett sted å fortøye) ?

Vi tar ut på sommerferie i August (hele) så hvis vi setter nordover (det står 50/50 mellom Sogn og Sverige/Danmark, været avgjør) er vi nok der oppe rundt uke 33.

Når tar dere ut Sleipnern?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Legger turen sørover da enten innover sunnmørsfjordene eller sognefjorden i uke 29 -30 -31.

Alternativt blir det nordmørsfjordene og Smøla/ Hitra/ Frøya. Erfaringsvis vil fjordnorge gi mest sol og varme derfor Sognefjorden. Har tidligere vært rundt omkring ytre sognefjorden, noe som er veldig flott, men ikke innover i fjorden.

For oss er sognefjorden alternativet Nordover, men blir sommeren noe i nærheten av det våren har vært, så er nok vestlandet et blivende sted i ferien ja. Blir det surt og vått så stikker vi sørover til Sverige/Danmark.

Noen nøyaktig rute har vi mao ikke lagt, turen blir til mens vi seiler, men Sognefjorden står på todo listen som henger ved kartbordet ja :-)

Rart at ingen har bidratt med en eneste erfaring enda. I fjor da vi tok Hardangerfjorden var det plenty gode tips. Er det virkelig ingen utenom Erlendos som har noen gode erfaringer eller tips?

Det sagt så tror jeg Nærøyfjorden var ett bra tips da :-)

• 2 weeks later...

Litt skremmende at det er dårlig respons i denne tråden.

Til sammenlikning hadde min tråd om tur til Hardangerfjorden i fjor langt flere svar. https://baatplassen.no/i/topic/99147-hardangerfjorden-paa-5-dager-i-pinsehelga-hva-boer-vi-faa-med-oss/

Kan man tolke det som at det ikke er noe å satse på å dra på tokt inn i Sognefjorden, siden ingen har noe å anbefale ?

Eller er det slik at det er en hemmelig perle som de innvidde vil ha for seg selv ?

Eller er det rett og slett bare få som har vært innover ? Det er jo en lang fjord. Blir kanskje litt kjedelig i snekkefart ?

Jeg har så langt bare notert meg Nærlandsfjorden som aktuell å seile til. men teller på knappene om å kutte ut hele Sognefjorden og holde oss på Kysten heller.

Hvis vi drar innover er det høye fjell, spektakulær natur og kanskje noen fossefall som ønskes opplevd i så fall.

Er det noen som har vært innover med egen båt som har noe å berette, enten det er positivt eller negativt?

Vurderer også å hoppe på en turist/sigtseeing båt innover og la egen båt ligge igjen lenger ute. Noen gode tips om hva slags tur man skal hoppe på da i så fall, og hvor ?

Etter mange års båtferie mellom Stavanger og Florø, sitter jeg med inntrykk av at Sognefjorden på langs er et godt stykke nede på ferieønskelisten hos de fleste. Grunnen er at fjorden er meeeeget lang, og kan fortone seg som kjedelig. Landskapet er vakkert, men det kan bli litt mye med fjellvegger rett i sjøen dag etter dag. Men det finnes mange alternativer for å kombinere med kystferie. F. eks går det hurtigbåt fra Bergen hver dag helt til Flåm, og med en overnatting eller to der inne, får man med seg det viktigste av natur. Returen kan ev tas med tog eller buss. Med Hardangerfjorden er det litt annerledes. Denne fjorden er mer variert, og mange fritidsbåter benytter flittig de mange flotte havnene innover, i alle fall så langt inn som til Norheimsund.

(nå risikerer jeg kjeft av dem som bor langs Sognefjorden, med det tar jeg sjansen på ..).

Sognefjorden er en flotte fjord å seile i.

Mange fine plasser å besøke. Finnabotn, Fjærlandsfjorden, Balestrand, Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden og ikke minst Lusterfjorden med Solvoren, Marifjøra og Skjolden. Mange fantastisk flotte steder om er litt utenfor alfarvei, men vell verd et besøk.

Vi tok Sognefjorden på langs for mange år siden. Den utløsende årsaken var podens deltakelse i Sogndal Cup, som var en stor opplevelse. Bortsett fra det må jeg innrømme at vi opplevde turen som noe av det minst vellykkede vi har hatt av ferieturer. Fjorden er lang, smal, og omgitt av høye fjell. Det innebærer skarpe bølger og fallvinder. Utvalget av havnemuligheter var, i alle fall på den tiden, svært begrenset. VI måtte forlate en havn før midnatt pga sterke fallvinder og dårlig skjerming, og tilbrakte en natt nærmest liggende på været innover fjorden. I nærheten av Sogndal hadde vi fått låne en kai, som i og for seg var okay. Drivstofffylling foregikk på en kai med store bølger, en relativt traumatisk opplevelse. Så min konklusjon er "been there, done that, never again"

Laholm

Sognefjorden er en flotte fjord å seile i.

Mange fine plasser å besøke. Finnabotn, Fjærlandsfjorden, Balestrand, Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden og ikke minst Lusterfjorden med Solvoren, Marifjøra og Skjolden. Mange fantastisk flotte steder om er litt utenfor alfarvei, men vell verd et besøk.

Må si meg enig i at dette er en flott fjord. Vi brukte 1,5 uke i 2011, og var en av de flotteste feriene vi har hatt. Var knallheldig med været da - sol fra morgen til kveld og ingen vind. I tillegg til de ovennevnte plassene er der også greie fortøyningsmuligheter i Leirvik (ved inngangen til Sognefjorden), Bjordal, Ortnevik, Vadheim, Høyanger, Indrefjorden/framfjorden, Leikanger.... og gå for all del ikke glipp av Finnabotn i Finnafjorden. Fantastisk natur, litt utfor allfarvei - men for en opplevelse :thumbsup: Som nevnt i andre innlegg er der ikke alt for mange tradisjonelle "gjestehavner", og dieselfylling er det lang mellom - men de finnes begge. Sogningene er et hyggelig folkeslag, så snakker du med lokalbefolkningen får du alltid lov å låne en brygge.

BONITA I

• 2 weeks later...

Hadde nesten gitt opp Sognefjord planene, men fikk litt ny inspirasjon på de siste innleggene her og fine bilder i bloggen til Don Camillo.

Blir nok til at vi trekker den veien likevel tror jeg.

Hvordan er det med ankrings-muligheter innover ? Er det for dypt, og kun brygger og kaier som gir overnattings muligheter ?

Er det noen ferje / hurtigbåt / turistbåt som går Sognefjorden på langs, eller fra ett stykke ut og inn til feks Nærøyfjorden. Har søkt litt, men finner bare helt fra Bergen. Ønsker å gå ett stykke inn, men kunne bruke kolektiv båt for å se de indre gemakker av Sognefjorden. Noen som vet om noe?

Jeg skal seile fra Bergen nå på fredag, via Fedje og så inn i Sognefjorden fra lørdag og utover neste uke. Målet er å prøve å komme seg helt inn til Flåm.

Sett på Leirvik som første stopp etter Fedje.

Jeg går ganske sakte (ca 3 knop for seil). Så tenker strekk på en 30-40 nm hver dag.

Tips til havner som er dype nok for seilbåten og som også det går an å ligge trygt til?

Er det noen ferje / hurtigbåt / turistbåt som går Sognefjorden på langs, eller fra ett stykke ut og inn til feks Nærøyfjorden. Har søkt litt, men finner bare helt fra Bergen. Ønsker å gå ett stykke inn, men kunne bruke kolektiv båt for å se de indre gemakker av Sognefjorden. Noen som vet om noe?

Ferja Gudvangen-Kaupanger går, såvidt jeg vet er vel det den eneste båten som går fra Gudvangen og utover. Gikk en rute til Balestrand tidligere, men tror den er avviklet.