Puffen Startet 3.Juni.2014 Del på Facebook Startet 3.Juni.2014 Alt er vel mulig, men er det praktisk og økonomisk mening i dette ? Er det like billig å selge en 370 brukt og sette inn en ny 435 ? Driver og lurer på en båttype der det står en 370, men etter min mening bør båten ha en 435. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 370 kan iallefall omprogrammeres til mere effekt i likhet med de fleste D-motorer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Fra hukommelsen er hvertfall turbo, injektorer, intercooler og varmeveksler forskjellig. Mener det var flere forskjeller også. Bitteliten og andre har styring på dette om de ser tråden. Tror ikke det er økonomisk å bygge om dette "by the book" med originaldeler + ny eller omprogramert hjerne fra vp. Tuning? Jeg ville ikke gjort det.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Styr langt unna noen "opptuning" med bruk av kun programvare. Som nevnt ovenfor her er det mye hardware som er annerledes på disse motorene i tillegg til softwaren. Om du tenker på å kjøpe alle delene som trengs for å gjøre dette via VP er det nok bare å glemme kostnadsmessig. Selg heller og kjøp en ny D6/435. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Andre dyser, annen turbo, annet kjølesystem på 435... Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Takker for svar. Da legger vi vekk den teorien :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) Du får iallefall 435 hk ut av D6-370 her http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&g0=21804&g1=21822&pg=21824&p=42347 Samt et brutalt dreiemoment. Men det blekner litt sammenlignet med hva slags reserver D6-435 innehar http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&g0=21804&g1=21822&pg=21823&p=42346 Redigert 4.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Det er ikke noe problem å dra ut masse mer hk og nm av nær sagt alle overladede motorer. Manipulér visse data så mye man kan innenfor det turbo fysisk kan levere. Problemet er å få det til å holde i lengden når man bruker mye av de hk'ene. Forbrenningstemperatur og EGT går i taket. Stempler, ventiler og turbo lever da et meget hardt liv. Det er nok en god grunn til at 435'en har større turbo, intercooler og varmeveksler samt andre dyser og helt sikkert mange flere endringer. Og på en motor som koster en halv mill stykk hadde hvertfall ikke jeg tatt sjansen.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) Men Flissundet motorservice er iallefall relativt seriøse. Men ville uansett heller ha brukt disse http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html De går ikke ut med effekt-tall men vurderer hvert enkelt tilfelle i forhold til båt osv. Dvs. det ligger en link der http://www.obd-tuning.de/vehicle_optimization/boats/3166/Volvo-Penta/D6-370/55l-272-kW Ca. 10 % effektøkning som er mere konservativt enn Flissundet, og kanskje mere riktig for trygg båtbruk. Vil anta at de fleste båtmotorer har godt over 10% sikkerhetsmargin innebygd fra fabrikken. Redigert 4.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Har brukt flissundet på en TT 225Q jeg hadde en gang i tiden da de hadde rullende landevei for 4wd. Fikk 267 hk og 420 nm samt test på rullende landevei. Flissundet er av de mer anerkjente på bil. Båt lurer jeg på de noen gang har vært ombord i.... På bil er jeg mindre skeptisk til tuning da kreftene stort sett hentes ut i korte perioder. Det med omprogramering og tuningbokser er mye mer universelt enn de vil folk skal tro og ikke tilpasset hver enkelt model. Omtrent hvert eneste firma, smått som stort kan hoste opp liste med tuning for 1000vis av bilmodeller med hvor mye nm, hk og drivstoffbesparelse man får. Noen som tror et sekund at de har testet alle disse tusenvis av modellene de selger tuning til? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) Noen må jo ha testet et eller annet en eller annen gang på en eller annen motor og/eller bil iallefall Nå er jo mange motorer ganske like, og gjengangere i flere bilmerker/modeller. Men det er jo et godt spørsmål. Kanskje det sitter noen på et testsenter et sted i verden og tester og måler, og så selger de programmene/parametrene videre til tuningfirmaer rundt om i verden, som ikke selv har mulighet for eller trenger å teste alt på nytt. Tuningbokser er iallefall fy-fy. De er jo ganske universelle og noe man bør unngå. Redigert 4.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Puffen Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Tuning er totalt uaktuelt i mine båter Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Har helt samme oppfattning som deg Puffen! Det er ikke samenlignbart med en bil som tar ut veldig lite effekt av motoren i gjennomsnitt. Min tankegang er å ha en solid driftsikker motor og gjerne lit overmotorisert så man slipper å kjøre på full tyn ved skrogets masjfart. Har hatt et par tuna biler, men det kommer aldrig ti å skje i båt i mitt eie Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 De fleste forstår nok at det er en åpenbar årsak til at seriøse produsenter som VP har lagt inn betydelige mekaniske endringer i en motor som D6/435 kontra D6/370 på grunn av den økte ytelsen, de økte termiske belastningene etc. for å oppnå samme levetid. Dette gjør ikke leverandører av enkle softwareoppgraderinger som ikke har det samme tekniske underlaget for å forstå totalkonsekvensen av en slik endring på lang sikt som det titusener av timer i produsentens motorlaboratorium gir under utviklingen av motorene. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Du kan godt si at visse tuningfirmaer er seriøse...... Det hjelper ikke at de har all verdens kunnskap, den dagen olja ligger rundt om i motorrommet kan jeg garantere at ingen av disse kommer løpende med så mye som en femtilapp. Og kanskje var det ikke trimmingen som var årsak til havariet men du brukte opp marginene. For å øke dreiemomentet må sylindertrykket opp, det gjøres ved å tilføre mere varme, mere diesel. La oss si at du øker momentet med 12% over hele registeret, hvor mye tyngre propellere kan du ha? Og hvor mye fortere går båten? Svært lite. Hvis den aktuelle båten har én 370hester og dette er for lite vil jeg si at båten trenger to motorer. Én 435 har jeg aldri hørt om. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 (redigert) Flere her på forumet og ellers med dieselbåter som jeg vet om, har gode erfaringer med moderat og seriøs tuning (nei snakker ikke om effektbokser). Har ennå ikke hørt noen med dårlig erfaring.Så det sier vel noe.... Men det er jo et fritt land Men skal jo sies at det mest vanlige er vel å tune opp motorversjoner som er nedtunet fra fabrikken. Noe som jo er helt vanlig både på vanns og til lands i våre dager. Redigert 5.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Hvis den aktuelle båten har én 370hester og dette er for lite vil jeg si at båten trenger to motorer. Én 435 har jeg aldri hørt om. Her har du en. Kanskje ikke akkurat 435hk men... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48449419&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Marex 370 er levert med singel D6 435. VP lanserte vel DPH-C til D6 400 og tilpasset momemtkurven samtidig. Tipper de har funnet balansen med hvor mye drevet kan tåle (og vare) og det er nok en god grunn til at 435 ikke leveres med drev tipper jeg. Kanskje de går svanger med et drev som håndterer mer pulver, eller så lar de IPS ta det med større effektbehov. Tune en moderne båtmotor hadde jeg ikke begitt meg inn på, og hvertfall ikke med drev :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 Alt er jo relativt. Å tune opp en D6-310 med drev er jo ingen større risiko. Samme sak med Mercruisers 4,2 D-tronic og QSD som ble levert i flere effektutgaver, der kun software var forskjellig, 250, 270, 320 og 350 hk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 Styr unna tuning når det gjelder båtmotorer, velg en motor som er tilpasset fra fabrikk er nå mitt råd. Må man kjøre motoren på full belastning hele tiden har man valgt feil motor i utgangspunktet, og da er ihvertfall ikke løsningen å sprenge stakkaren ytterligere med en uoriginal, fattigmanns effektoppgradering som jeg vil kalle denne formen for motortuning. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 Ved seriøs motortuning skifter man ofte så mange komponenter at dette blir veldig dyrt. Det kan være topper stempler råder kamaksler, kjølesystemer turbo og eksos samt motorstyring. Da er det nok mye enklere og billigere å kjøpe en motor som er original og har ønsket effekt.Skal man øke mye effekt må lagre kjøling og insprøytningssystem stå i stil med hverandre! Å tro at man får en helt annen motorkarakteristikk ved å dra ut en splint og klippe en ledning skjønner jeg ikke helt. Det finnes sikkert en del motorer på markedet som deler plattform, og jeg tviler ikke et sekkund på at du kan øke effekten på en motor med en chip. Jeg ville ikke ha gjort det. Når det gjelder motorbygging er jeg veldig konservativ. Har ikke tall på hvor mange amatørbyggere som har havarert motorene sine i Honda klubben! bil relatert, men prinsippene er de samme. Det holder ikke å kjøpe en billig turbo fra Ebay og klaske på! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 (redigert) Man trenger nødvendigvis ikke skifte noen komponenter om man ønsker f.eks. moderate 10-15% effektøkning, og et eller begge av følgende kriterier er oppfylt: 1. Motoren finnes i større effektversjoner fra fabrikken, med identiske (eller i hovedsak identiske) komponenter. Kun software endring (ganske vanlig). 2. Motoren har et moderat effektuttak i forhold til sylindervolum, og det er gode reserver for effektøkning i dieselpumpe/innsprøytningssystem, turbo/kompressor, kjølesystem osv. (dette er som oftest regelen for motorer det er aktuelt å øke effekten på). Snakker her om elektronisk styrte turbodieselmotorer, samt Verado outboard (kompressormatet), E-tec, Optimax og en del andre moderne påhengsmotorer med f.eks. elektronisk deaktiverte variable ventilstyringssystemer på laveffektutgavene. Og for noen motorers vedkommende, er det kun snakk om en omprogrammering til fabrikkens originale software for en større effektutgave (gjelder f.eks. mange Mercury/CMD-Mercruiser). Her kan man ikke si noe konsekvent om at slik og slik må det være. Alt er relativt og hver motortype og versjon må behandles individuelt. Redigert 6.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Puffen Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Er i ferd med å fullføre handel av ny båt. Det skal jeg komme tilbake til i en annen tråd. Båten har en singel D6 370 og jeg kunne som nevnt svært gjerne tenke meg å bytte til en 435. Mener at jeg har gjort en såpass god handel at det kan forsvares med et mellomlegg på ca. 200 000 i bytte av motor. Det er en 2010 modell som har gått ca 500 t, Er det noen som vet om hva slags modifikasjoner Volvo Penta har gjort på sine D motorer fra 2010 og til dagens modeller ? Trenger så mange gode argumenter som mulig for å forsvare handlingen Vet at det kom en helt ny styrekonsoll i 2011. Den er verdt en del i seg selv. Mye enklere å betjene EVC med den. Dernest får jeg 2 års garanti og nye 5 års reklamasjonsrett direkte med Norsk Volvo forhandler. Kan være verdt noen kroner det som en forsikring. Men er som sagt interessert i å høre om andre modifikasjoner Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.