Alternes.. Startet 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2014 (redigert) Jeg skal kjøpe meg en ny seilbåt etter å ha solgt min Belle 25 ft seilbåt. Etter å ha bodd i denne over en periode på 1 1/2 år begynte det å kjennes på ryggen og ønske om en Bostrøm 31 har begynt å melde seg. Etter hva jeg har sett og funnet ut er Bostrøm 31 mk2 absolutt å foretrekke grunnet ståhøyde, penere utførelse og bedre plass. ettersom jeg bor i nordland er desverre utvalget deretter så jeg har sett meg ut en båt av utgaven mk1 som er den eneste på disse breddegrader og det er her jeg gjerne vil ha litt råd og veiledning av dere erfarne båtfolk og seilere. Båten later desverre desverre ikke til og være i noe særlig god stand. Båten har vært annonsert i 2 år uten og blitt solgt, og for summer godt over det tredobelte av hva jeg og tydeligvis de fleste andre synes båten er verdt. Båten har vært satt ned med titusner over en periode på flere måneder, over et par år uten at dette har resultert i salg. Etter å ha pratet med selger viser det seg at båten nok er i den tilstanden som bildene skulle tilsi. Båten har ligget ute på bøye i all slags vær og vind med kaputt motor i 3 år, uten å ha vært oppe for vedlikehold og etter hva jeg har fått intrykk av, uten noe særlig tilsyn og uten oppvarming. i år er motor overhalt og selger trodde at potensiell ny eier skulle bekoste reparasjonen +++ og prisen ble satt opp med 40 000 fra i fjor da båten ble annonsert med kaputt motor for 80 000. Etter hva jeg kan se er det vesentlige mangler ved båten på blant annet utstyrsfronten og jeg ser det ligger/ lå bostrøm ute i vesentlig bedre stand og av typen mk2 for under 80 000, som selger nå forlanger for båten etter å ha satt ned prisen med 40 000 i år. Selger sammenligner sin båt med strøkne bostrøm av typen mk2 i vesentlige bedre stand med nye motorer som selges for 150 000 og oppover og tror at det er dette båten egentlig er verdt, og er uanfektet av at båten har ligget annonsert i 2 år uten at han har fått solgt. For han er båten i topp stand, treverket er strøkent og han forstår ikke at det er båtens tilstand, vedlikeholdshistorikk, markedet og dets betalingsvilje som ligger til grunn for pris og ikke hva man selv mener, og at hans prisutgangspunkt har ligget flere titusner over hva båten er verdt. Han mener at båten er godt utstyrt på seilfronten, noe jeg betviler da fall og skjøter som har stått i 3 år, året rundt ute må påregnes å byttes? Uansett, selger står fast på sitt og det er ikke mulig å få kjøpt båten billigere. Av mangel på alternativer begynner jeg å vurdere et kjøp tross i at båten neppe er verdt prisforlangende? men ønsker gjerne inspill på dette da jeg jo heller ikke ønsker å kjøpe katta i sekken med tanke på både plastpest, motor og det som nok må renoveres/ kjøpes inn av utstyr og materiell for og få båten i tilfredstillende stand. Til slutt vil jeg forøvrig poengtere at selger er en meget hyggelig mann. På forhånd: takker for alle råd og inspill :) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48590698 Redigert 3.Juni.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
njal Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jeg ville droppet båten. Av det som står i annonsen ser det mer ut som motoren er reparert. Finner du en fin båt lenger unna kan det vel gå å bruke sommerferien på å seile den hjem Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Alternes.. Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 (redigert) Jeg har så absolutt vært inne på tanken om å hente lenger sør njal, men med rykende ferskt familiemedlem i hus er nok ikke fruen noe særlig villig til og gå med på dette av forståelige grunner. Jeg stusser spesiellt over det staget som går tvers igjennom dekk og forpigg.. er dette vanlig på mk1 utgaven? Eller kan dette være noe selvmekka greier grunnet svikt i dekksfeste? setter stor pris på noen inspill rundt prisen på denne båten, og eventuellt noen ideer om sannsynlig tilstand på undervannskroget i henhold til tidligere beskrivelse :) Bilde av motoren er tatt før han overhalte motoren med nye stempelringer, pakninger.. osv. Redigert 3.Juni.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Alternes.. Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Da ikke linken ikke fungerer, noe jeg regner med har med personvern og gjøre ramser jeg opp litt info om båten her. Båten har ligget ute 3 år på bøye uten vedlikehold. Bomtrekk mangler. Motor full av rust, men overhalt. yanmar ysb12 Mangler rullegenoa. Det ene forstaget fra masthead rigg går gjennom dekk og forpigg. Normalt på mk1? ikke dieselfilter, men sil. Redigert 4.Juni.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Allegro27 Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Her tror jeg du i så fall kjøper deg et godt stykke arbeid og et smådyrt prosjekt i forhold til hva du betaler..angående staget i forpiggen så er det ikke hjemmemekka, men orginalt. Tenk bare på vårpussen av den båten, skifting av løpende rigg, mindre kjølvekt og annerledes layout og dårlige ståhøyde enn en mk2. Husk å bruke nesa om du drar å ser på den, 3 år omtrent uten tilsyn kan ha gitt grobunn for mugg og jordslag under dekk. Blir det veldig dyrt å få transportert en slik båt på landeveien sørfra? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Ja. jeg er nok desverre meget klar over hva jeg eventuellt går til etter tidligere prosjekter å frakte båt sørfra kan nok bli temmelig dyrt både til lands og til vanns. jeg kan nok se for meg at det fort kan ta 1,5- 2 mnd sjøveien og det er mye kostbart som kan skje på den turen med gammel motor osv som det jo er i min prisklasse. ikke minst alle havneleiene som må betales på en slik tur. Fikk pris på frakt av båt på 27 ft fra namsos i fjor, og for den turen skulle de ha 50 000 så fra sør/østlandet: 100 000?? så det er nok desverre uaktuellt. Når det kommer til staget. Jeg har tatt litt bildesøk på google, og utifra hva jeg finner der finner jeg ikke andre mk1 med denne løsningen. båten har tidligere vært brukt i regatta og har nok dermed sikkert fått kjørt riggen litt utover det vanlige, så det er kanskje derfor? denne er i så tilfelle ønskelig og fjerne om det går, da det jo ikke akkurat er så veldig kurant å måtte sloss med en kald metallstang hver gang en snur seg om natten... ikke er jeg så sikker på at denne "separasjonsstangen" vil falle i smak oss fruen heller Etter hva jeg ser på bildene ser treverket noenlunde ok ut, men nå skal det jo nevnes at bildene fra annonsen er de samme som lå ute i fjor, så for alt jeg vet kan disse være flere år gamle. Det fremkommer veldig tydelig av selger at han tror at han har et særdeles utmerket objekt å selge, der han ikke trenger å løfte en finger for å få båten solgt.... selv om ingen har kjøpt den på 2 år Redigert 4.Juni.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
index Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Selger er vel ikke vanskelig selv om han vet hva han vil ha for båten? Kjøpere kan mene ting om både det ene og det andre, men pris er det kun selger som bestemmer. Så er det opp til deg å godta eller forkaste denne. Jeg synes du svartmaler fælt her med plastpest, motor som "sikkert" trenger mer arbeid, dårlige fall og skjøter m.m. Mulig noe av det trenger å byttes, men tre år på sjøen uten vedlikehold trenger ikke bety stort mer enn at den er møkkete og nedgrodd. Båter tåler ganske greit å oppholde seg utendørs...;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 hvis du gir deg nå har selger vunnet. Han er av den utholdende sorten. Hold han varm med litt besøk og forsiktige telefoner avogtil.Presenter en plan for at du vil renovere båten og gjøre den skikkelig fin. Det var lite seilbåter til salgs i ditt nærområde så jeg forstår problemet, alternativet er hentetur sørfra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Riggen til Hulda har vært oppe i mer enn 10 år. Jeg vil påstå at den er fullgod. Nå kan jeg ikke se Boström'en du ønsker å kjøpe. Men har den ligget tre år uten tilsyn, så regn med at den er full av mugg til det motsatte er bevist. Lukter det diesel og kjeller om du tar deg en tur om bord, har du en stor jobb foran deg. Var nettopp om bord og tittet på en båt som har stått veldig mye lenger uten tilsyn, og i tilsvarende elendig forfatning. Her må hele innredningen rives ut og destrueres før det kan bli levelig om bord. Ta en slik vurdering før du går for eventuelt kjøp. Om båten har seilt seilt regatta, uten betydning for riggen. Seilte selv en Boström for mange år siden, kan ikke huske noe om stang gjennom forkøya. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 En ny en i hus er kos, grarulerer! Men... viss frua blir sur for at du bruker feks 2uker på å hente et godt kjøp, kan jeg ikke se for meg at hun blir mere blid når du bruker mer penger og tid på å pusse opp en muggen overpriset båt du ikke engang kan ha med den nye i før mugg osv er ordnet opp i. Er det en mulighet å betale noen en liten slump for å få hjem et godt kjøp? seile i ferien må det da være flere som ønsker. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Dropp Bostrøm og se heller på andre båter! Da løser du problemet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Jeg hadde nok lagt på 20 til 30000 om det kom på banen en kjøper av ditt kaliber til en av mine båter :-) ærlig talt.. se deg rundt etter noe annet, du skjønner vel at dette ikke kommer til å bli noe annet enn bråk.. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Kjøp en båt i sør og lei en henteskipper til turen. Bostrøm 31 er ikke en spesielt vellykket båt. Det finnes mye i den størrelsen som er bedre.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Hei Det er òg mogeleg å få frakta båtar som dekkslast. Mange som har gjort det med båtar som går til Mo. Ask Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Om du er usikker så styr unna, er som regel en grunn til at magen vrir seg. Det er verre å kjøpe noe man angrer på, enn å svelge litt lengre ventetid. Å som foreslått tidligere, finnes sikkert mulighet for å få noen til å seile en båt sørfra opp til deg. Det som er kjekt med det er at de da også finner de problemene med båten som må/bør utbedres. "Shakedown" De to gutta som kjøpte min offshore 8 seilte denne fra Tønsberg til Levanger på under 2 uker. De hadde lite seilerfaring. Redigert 4.Juni.2014 av Morten83 (see edit history) Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Enig med FM 8-12. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Alternes.. Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Tusen takk for mange gode svar og inspill :). Jeg har vel egentlig fått bekreftet alle mine egne tanker som jeg har prøvd å feie under teppet her, noe jeg også egentlig hadde regnet med. Men i ren abstinens og desperasjon etter båt hadde jeg et aldri så lite håp om at dere skulle overbervise meg om det motsatte Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
njal Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Staget som går gjennom forpiggen er babystaget. Det er helt vanlig at det går gjennom dekk på mk1. Bostrømen er i tillegg gammeldags og trang. Hvis du henter båt et annet sted kommer du langt på 1 uke. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Marida Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Min ble fraktet fra Tromsø til Oslo i fjor for 38.000,- 37 fot og ca 10 tonn Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Riktignok for 15 år siden, men da fikk vi seilt båten fra Stavanger til Oslo for en flybillet, 5000 i cash + pluss litt diesel. Siden det var seint på høsten var havneavgiftene ikke-eksisterende. Kontakt med potensiell skipper ble organisert gjennom Norsk seil- og navigasjonsskole. Forøvrig er jeg enig i at B31 er en trang båt. Sikkert greit med ståhøyde, men trangere enn de fleste på den størrelsen. Hvis du ikke finner et alternativ lokalt bør vel alt nord for Trondheim være et marked å kikke i. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Alternes.. Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Det beste er vel nok å smøre seg med tålmodighet ja. Jeg har vel satt en sånn ca grense på molde i sør og lofoten i Nord. Det anser jeg for og være overkommelige reiser som ikke tar altfor lang tid i forhold til mitt tidsbudsjett. Om det skulle være noen som vet av eller har båt i denne størrelsen i samme prisklasse som skal selges setter jeg pris på tilbakemelding :) God sommer :) Redigert 4.Juni.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Bøljan Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Har du kikket på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48982789 Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Ja den ser veldig bra ut Bøljan! Den hadde jeg kjøpt på flekken om jeg ikke hadde hatt en maks grense på 80. låner du meg 20 Bøljan? Den ser meget bra ut, men en båt i denne tilstanden på denne tiden av året kan jeg nok ikke regne med at blir stående usolgt i flere måneder som slik på høsten. Der man ofte gjerne kan prute ned titusner. Det føles jo ikke så bra heller å ringe å prute på båter der prisen er grei i utgangspunktet. Men krysser fingrene alikevel :) Redigert 4.Juni.2014 av Alternes.. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Bøljan Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Ta en tlf da vel, du behøver jo ikke starte med pruting Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Forsvinner v3l fort 20 lapper på den opprinnelige båten. Ofte billigere å spandere noen kroner ekstra. Tipper du får lite tid til skruing fremmover... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.