Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

Hei.

Jeg lager nå en tråd om meg og min bror sin båt, en Maxi fenix.

Min bror er 20 og jeg er 22, vi er begge studenter.

Vi jobber litt i en rimibutikk, det finansierer moroa!

 

Vi kjøpte Tortuga høsten 2012.

Den var i god stand, men ribbet for utstyr. Det var nyere seil, men ikke rulleforstag.

Motoren er den originale volvo penta md5b. Forrige eier byttet topp på den, så satser på at den tikker å går noen år til.

 

 

 

 

Hjemehavn i drøbak.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Den første vinteren ryddet byttet vi ut nærmest alt elektrisk. Båten er helt tør, så det var ikke så galt, men greit å få orden. Kjøpte mange meter fortinnet kabel på biltema. 2.5kvadrat og 4 kvadrat. Vi byttet også forbruksbatterier. 2 haze 104amp gel. Vi byttet også alle pærer til led. De kjøpte jeg på ebay, der er de nesten gratis.

 

bilde

 

I starten brukte vi et biltema vsr rele, men vilespenningen på gel batteriene var høy, så vi byttet til en quick ladeseparator uten spenningstap.

 

bilde

 

Nytt bryterpanel. I vinter monterte vi også en batterimonitor, kjøpt på ebay. Den fungerer utmerket.

 

bilde

 

Båten manglet vhf, vi gikk dermed til inkjøp av en standard horizon gx 1700 vhf. Den har innebygget gps. Glomex ra109 glassfiber antenne og lavtaps coax kabel. Seilbåter er somregel nødt til å ha en skjøt på coax kabelen ved mastefoten, denne har vi under dekk, for å ungå fukt.

 

bilde

 

Mye dårlige skroggjenomføringer, vi byttet alle.

 

bilde

 

Støpt fast med epoksy. På gjengene brukte vi loctite gjengetetting for plast.

 

Vi fant ut at vi også trenger en kartplotter, vi kjøpte en garmin 720 kartplotter.

 

bilde

 

Vi skaffet og en rorkultpilot.

 

Da vi sjøsatt oppdaget vi at motoren sin kjøling var dårlig. Vi staket opp gjennom avtappingskranen på kjøesystemet, kjørte mange runder med systemrens og kjøpte ny termostat og termostathus. Nå virker motoren utmerket! Termostathuset og termostat kostet 4 000kr hos volvo penta!

 

Da var båten klar for vår 1. sommer med båten, sommeren 2013 var veldig bra som sikkert mange erfarte!

Her liggger vi på Læsø

 

bilde

 

På slutten av sommerferien røk drevel, akslingen kom opp igjen lokket på drevet....

 

bilde

 

Vi reddet ferien ved å sette påhengsmotor på hekken, det ble mye seiling på slutten....

 

Når vi kom hjem fikk jeg tak i et overhalt drev ganske fort. Da bar det rett på land for å bytte!

 

bilde

 

bilde

 

Vi tok båten på land i november, da var det tid for nye oppgraderinger.

 

Sommeren 2013 røk dynamoen, etter en del sparing kjøpte vi ny dynamo. En valeo 70 amp, lik som de som sitter på litt nyere volvo penta. Så klart passet den ikke rett på, så braketter måtte lages. Nå har vi rikelig med strøm.

 

bilde

 

På den nye dynamoen var det w - uttak. Da har vi mulighet til turteller, vi kjøpte en enkel turteller på biltema.

 

bilde

 

Båten har en drenert kjøleboks for is. Det gikk greit å få is på fiskemottak, men vi ble lei.

Vi kjøpte kjølekompressor hos seatronic.

 

bilde

 

Det blir fort mørkt i en seilbåt, vi bestilte derfor led striper, så båten skulle bli litt lysere invendig. Fra ebay.

Dimmer kjøpte vi på biltema.

 

bilde

 

Motorromsisolasjonen var gammel å dårlig, vi kjøpte ny med blyinlegg og isolerte på nytt. Det gikk mye kontaktlim! Alle skjøter og kanter ble limt med tec7 og tapet utenpå.

 

bilde

 

Sommeren 2013 bestemte vi oss for at vi må ha rulleforstag, vi var lei av å bytte seil. Vi bestilte furlex 100s og en selvslående fokk i crusing laminat med spiler av boding i sverige. Fokka har et positivt akterlik, så vi skal ikke tape så alt for mye på å ha servlående fokk håper jeg. Det var utmerket service hos boding. Seil og furlex kom på døra i januar.

I april var det til for montering, det tok en lang lørdag. Vi var redde for å gjøre feil.

 

bilde

 

bilde

 

Vi kom oss på tur i påsken. Mye vind i starten, men var deilig når det ble stille. Vi var på byen i strømstad, lite liv på denne tiden for oss.

 

bilde

 

Onsdagsregatta i drøbaksundet

 

bilde

 

Vi har hatt noen helgeturer etter påsken, mye bra vær!

 

 

Nå er det eksamenslesing, mer tur etter eksamen!

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det ble veldig små bilder, prøver å laste opp bildene en gang til

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Den første vinteren ryddet byttet vi ut nærmest alt elektrisk. Båten er helt tørr, så det var ikke så galt, men greit å få orden. Kjøpte mange meter fortinnet kabel på biltema. 2.5kvadrat og 4 kvadrat. Vi byttet også forbruksbatterier. 2 haze 104amp gel. Vi byttet også alle pærer til led. De kjøpte jeg på ebay, der er de nesten gratis.

 

bilde

 

I starten brukte vi et biltema vsr rele, men vilespenningen på gelbatteriene var for høy, så vi byttet til en quick ladeseparator uten spenningstap.

 

bilde

 

Nytt bryterpanel. I vinter monterte vi også en batterimonitor, kjøpt på ebay. Den fungerer utmerket.

 

bilde

 

Båten manglet vhf, vi gikk dermed til inkjøp av en standard horizon gx 1700 vhf. Den har innebygget gps. Glomex ra109 glassfiber antenne og lavtaps coax kabel. Seilbåter er somregel nødt til å ha en skjøt på coax kabelen ved mastefoten, denne har vi under dekk, for å ungå fukt.

 

bilde

 

Mye dårlige skroggjenomføringer, vi byttet alle.

 

bilde

 

Støpt fast med epoksy. På gjengene brukte vi loctite gjengetetting for plast.

Vi fant ut at vi også trenger en kartplotter, vi kjøpte en garmin 720 kartplotter.

 

bilde

 

Vi skaffet og en rorkultpilot.

Da vi sjøsatt oppdaget vi at motoren sin kjøling var dårlig. Vi staket opp gjennom avtappingskranen på kjølesystemet, kjørte mange runder med systemrens og kjøpte ny termostat og termostathus. Nå virker motoren utmerket! Termostathuset og termostat kostet 4 000kr hos volvo penta!

Da var båten klar for vår 1. sommer med båten, sommeren 2013 var veldig bra som sikkert mange erfarte!

Her liggger vi på Læsø

 

bilde

 

På slutten av sommerferien røk drevel, akslingen kom opp igjennom lokket på drevet....

 

bilde

 

Vi reddet ferien ved å sette påhengsmotor på hekken, det ble mye seiling på slutten....

Når vi kom hjem fikk jeg tak i et overhalt drev ganske fort. Da bar det rett på land for å bytte!

 

bilde

 

bilde

 

Vi tok båten på land i november, da var det tid for nye oppgraderinger.

Sommeren 2013 røk dynamoen, etter en del sparing kjøpte vi ny dynamo. En valeo 70 amp, lik som de som sitter på litt nyere volvo penta. Så klart passet den ikke rett på, så braketter måtte lages. Nå har vi rikelig med strøm.

bilde

På den nye dynamoen var det w - uttak. Da har vi mulighet til turteller, vi kjøpte en enkel turteller på biltema.

 

bilde

 

Båten har en drenert kjøleboks for is. Det gikk greit å få is på fiskemottak, men vi ble lei.

Vi kjøpte kjølekompressor hos seatronic.

 

bilde

 

Det blir fort mørkt i en seilbåt, vi bestilte derfor led striper, så båten skulle bli litt lysere invendig. Fra ebay.

Dimmer kjøpte vi på biltema.

 

bilde

 

Motorromsisolasjonen var gammel å dårlig, vi kjøpte ny med blyinlegg og isolerte på nytt. Det gikk mye kontaktlim! Alle skjøter og kanter ble limt med tec7 og tapet utenpå.

 

bilde

 

Sommeren 2013 bestemte vi oss for at vi må ha rulleforstag, vi var lei av å bytte seil. Vi bestilte furlex 100s og en selvslående fokk i crusing laminat med spiler av boding i sverige. Fokka har et positivt akterlik, så vi skal ikke tape så alt for mye på å ha servlående fokk håper jeg. Det var utmerket service hos boding. Seil og furlex kom på døra i januar.

I april var det til for montering, det tok en lang lørdag. Vi var redde for å gjøre feil.

 

bilde

 

bilde

 

Vi kom oss på tur i påsken. Mye vind i starten, men var deilig når det ble stille. Vi var på byen i strømstad, lite liv på denne tiden for oss.

 

bilde

 

Onsdagsregatta i drøbaksundet

 

bilde

 

 

Vi har hatt noen helgeturer etter påsken, mye bra vær!

Nå er det eksamenslesing, mer tur etter eksamen!

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en god båt... og en som helt klart får veldig mye kjærlighet. Jeg synes dere gjør gode prioriteringer.

 

Tips, for ungdom med mer tid enn penger. Mye bra brukt utstyr på e-bay.

 

Nå har dere fått kjøleboks, vhf, autopilot og kartplotter, rulleforseil, m.m. - alle gode prioriteringer. Denne båten gjør seg fantastisk bra med cockpittelt og grill på pushpit da salong og pentry er så lite. Det hadde vært min neste investering, deretter varmeanlegg... noen venner av oss har samme båt og har gjort nettopp dette - det ble en helt annen båt. Det blir jo ikke billig, men karer som dere finner sikkert ut av hvordan dere får til noe slikt billig.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Dere er jammen flinke! Det er morro å lese om ungdom som bruker sin energi, penger og tid på slikt i stedet for mye annet rart. Jeg har akkurat sammme båt og motor selv, og denne motoren er litt lunefull på kjølingen. Dere har jo skiftet termostathus og det er bra. Jeg har også hatt problem med at der vannet fra motoren går inn på eksosbendet har det en tendens til å "gro" igjen. Her kan det være lurt å sjekke - stake opp. Jeg har også flere ganger hatt problemer med at impelleren har gått istykker, bosset har "sluppet" slik at vingene ikke roterte, så ha med ekstra impeller! Uten å være sikker så tror jeg dette har skjedd i forbindelse med at utgangen til eksosbendet har vært tett slik at jeg har fått mottrykk.

Det var jo en sjokk-opplevelse dere hadde med drevet. Den har jeg ikke forberedt meg på at skal kunne skje. I hvilken forbindelse skjedde dette? Var det i forbindelse med skifting av gear, eller bare skjedde det underveis? Var det noen "mangler" (manglende olje, vann i oljen e.l.) som gjorde dette eller bare skjedde det?

Dere får ha lykke til videre. Det er en fin båt, ihvetfall sett i forhold til alderen, og den er lett å holde vedlike, veldig bra kvalitet på "ting".

Link to post
Share on other sites

Nå har dere fått kjøleboks, vhf, autopilot og kartplotter, rulleforseil, m.m. - alle gode prioriteringer. Denne båten gjør seg fantastisk bra med cockpittelt og grill på pushpit da salong og pentry er så lite. Det hadde vært min neste investering, deretter varmeanlegg... noen venner av oss har samme båt og har gjort nettopp dette - det ble en helt annen båt. Det blir jo ikke billig, men karer som dere finner sikkert ut av hvordan dere får til noe slikt billig.

Cockpitkalesje står helt klart på ønskelisten, vi får se neste år. Noen som har noen formening om hva det vil koste? Vi har en kullgrill som vi er fornøyd med, ikke alle gjestehavner vi kan bruke den i da...

 

 

Jeg har også hatt problem med at der vannet fra motoren går inn på eksosbendet har det en tendens til å "gro" igjen. Her kan det være lurt å sjekke - stake opp. Jeg har også flere ganger hatt problemer med at impelleren har gått istykker, bosset har "sluppet" slik at vingene ikke roterte, så ha med ekstra impeller! Uten å være sikker så tror jeg dette har skjedd i forbindelse med at utgangen til eksosbendet har vært tett slik at jeg har fått mottrykk.

 

Eksosbendet på motoren vår ble byttet kort tid før vi kjøpte båten, så regner med at det holder en stund før det blir tett. Da motoren hadde kjøleproblemer, blåste jeg gjennom der kjølevannet går inn på eksosbendet. Der var det liten motstand. Vi har byttet impeller vært år, det vil si 2 ganger. Impelleren har virket god som ny. Regner med at det ikke er nødvendig å bytte den vært år, men det er en billig forsikring. Kjøper ikke impeller på biltema.

 

Vi har ikke hatt probelemer med kjølingen etter at jeg fikset kjølingen den første gangen.

 

Ellers er vi fornøyde med motoren, så lenge kjølingen er god virker det som en bra motor.

Hvis vannet er flatt holder vi en marsjfart på 6 knop, 6,5 på full spiker. Med vind i mot faller farten litt, men vi holder somregel mellom 5,5 og 6 knop.

Ved liten kuling i mot pleier vi å holde ca. 5 knop

 

Det var jo en sjokk-opplevelse dere hadde med drevet. Den har jeg ikke forberedt meg på at skal kunne skje. I hvilken forbindelse skjedde dette? Var det i forbindelse med skifting av gear, eller bare skjedde det underveis? Var det noen "mangler" (manglende olje, vann i oljen e.l.) som gjorde dette eller bare skjedde det?

bilde

 

Når vi kjøpte båten var det en liten svart flekk på lokket til drevet. Vi tenkte ikke videre over dette, hadde ingen erfaring med drev. Når vi bytta olje første høsten, var oljen svart og luktet vondt. Fylte på ny olje og var fornøyd. På våren sommeren 2013, og de første ukene av ferien virket drevet fint. etter hvert begynte den å bli vanskelig å få i gir. Spaken gikk lett, men det tok litt tid før den koblet inn. Vi håpet håpet i det lengste at drevet ikke var ødelagt, så vi lurte på om det kunne være at foldepropellen ikke åpnet seg ordentlig. Min bror dykket i skagen havn for å se. Den foldet seg ut ordentlig. Han fant også ut at skagen havn ikke er egnet for bading. Vi visste nå at det må være noe med drevet. Vi tok av motorlokket, å så at det var en svart kul på toppen av drevet. Vi seilte til risør, i forbindelse med litt havnemanøver kom akslingen opp av drevet.

 

Etter sommerferien da jeg delte drevet i garasjen, så vi at det var en stoppering som hindrer akslingen i gå oppover som hadde røket. Det hadde ført til at akslingen gradvis jobbet seg oppover. Siden den svarte flekken var på toppen av drevet når vi kjøpte båten, lurer jeg på om forrige eier kan å giret med høyt turtall mange ganger. Disse drevene går jo for å være trygge saker.

 

Det var forresten vanskelig å få tak i et nytt drev med utveksling 2.15-1, det vanligste er 1.66-1. Jeg ringte alle volvo penta forhandlere i området. Til slutt fant jeg en vp forhandler i grimstad. Han drev mye med drev til taxibåter, han hadde også et seildrev liggende. Da skjedde ting raskt, min far og jeg kjørte til grimstad å handlet. I løpet av noen dager hadde vi byttet drev på båten vår.

 

Håper den "nye" drevet vårt holder lenge.

 

Så lenge du ikke får en svart flekk på toppen av drevet, og olje er blank å fin, tipper jeg du kan være trygg.

 

Har du noen andre erfaringer å dele fra din fenix? Hvordan forseil bruker du mest?

 

Vi er ihvertfall veldig fornøyde med båten, og tenker stort sett ikke på annet en båt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi erfarte også at båten tok inn litt vann ved hard seiling. Dette fikk vi inn i akterkøya. Mest på babord side. Vi fant ut at det måtte komme inn bak fenderlisten, i skjøten mellom skrog og dekk.

Da er det bare en ting å gjøre, ta fenderlista av, og se hvordan det ser ut bak den!

Skroget og dekket er støpt sammen, men i denne skjøten var det mange små hull i støpen, mest bak på babord side.bilde

 

Skjøten er av noe som er helt hart, så vi fant ut at vi skulle sparke hullene med epoksy. Først brukte vi dremel med kulefres. Vi freste opp hullene, slik at vi ikke skulle sparkle inn luft. Etter 2 runder med sparkel, malte vi over skjøten rundt hele båten med epoksy primer. 2 strøk.

 

Etter denne operasjonen gjenstod det bare å få på fenderlista. Jeg hadde tenkt å koke den i et gammelt oljefat vi hadde i hagen, og bruke en primus under. Da Jeg kom hjem fra skolen og vi skulle iverksette, var oljefatet fullt av hull! Min far hadde brukt det til noe annet.... Vi hadde fått med oss noen kamerater til å hjelpe oss, og jeg var fast bestemt på at dette skulle ordnes denne kvelden!

 

Min far hadde gjort noe lignende før, og hadde gjengestål og 2 stålvinkler jeg kunne skru sammen fenderlisten. Ved hjelp av gjengestål og muttere ble dette som en slags strekkfisk. Ved hjelp av denne, varmluftsblåser, noen sterke karer og en lang kveld, kom fenderlista på igjen!

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jo beroligene å høre at det var en forklaring på problemet med drevet.

Vi har ikke merket noe til vannlekkasjer bortsett fra ved lufteventilen som sitter over doen, her tror jeg det er en pakning som har smuldret opp, her kan det komme litt ved kraftig regnvær.

Jeg tror ikke vi skal si så mye om seil og seiling, vi seiler bare dagsturer her ute i ytre Oslofjord og vi bruker fremdeles de gamle seilene som satt på da vi kjøpte båten for 10 år siden, originalt storseil med spiler og en genua på furlex rulle. Vi har også spinnaker, men den har vi aldri prøvd.

Har igrunnen lyst på nye seil, og tenkte det kanskje var mulig å kjøpe brukt fra "proffene" som skifter seil ofte, hva tror dere om det, har dere undersøkt noe slikt?

Ellers så syntes vi fenix er en fin gammel båt, den er som sagt lett å vedlikeholde fordi det er bra kvalitet på ting ombord og på båten.

Cockpit er litt liten, det blir dårlig med uteplass og man føler at man sitter "krokete" hele dagen når man er på langtur, cockpit er for liten og for grund.

Vi må også antagelig ha av kjølen fordi det kommer vann ut fra skjøten mellom skrog og kjøl om vinteren mens båten står på land. Det er tydelig at det trenger inn vann her omsommeren som kommer ut igjen om vinteren, det kommer ikke noe inn i båten, så det må på en måte "lagres" mellom båt og kjøl i løpet av sommeren.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har intrykk av at det er få "proffer" som seiler fenix, lite brukte seil å få kjøpt ihvertfall.

Vi kjøpte fokken vår av boding, den kostet 9 000kr. Den er i cruising laminat. For furlex og fokka betalte vi 18 000kr totalt.

 

Vi var på tur 6 uker i fjor sommer, vi var mellom 3 og 4 ombord. Vi synes plassen er bra vi.

 

I Sommer skal vi seile til Tyskland

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, nei dere har vel rett, det er ikke så "ivrig" fenix klasse Lenger i regatta sammenheng.

Ja, jeg er veldig imponert over deres innsats både på vedlikehold / oppgradering av båten og bruken av båten, håper dere får en fin og problemfri tur til Tyskland i sommer, mektig imponert!

Link to post
Share on other sites

Kockpittelt kan deles inn i tre katekorier:

  1. Typ tunelltelt. Dette er den billigste men går ikke like fort å sette opp og må stues vekk. På den annen side kan du også stue den vekk. Regn med alt fra 8-15.000,-. Teltet vil gjerne få glipper i bunn som lekker litt vare, og heller ikke være like stramt og fint som kalesjevarianten
  2. Typ kalesjestenger som vippes opp. Dette er den dyreste løsningen, men kocpitteltet går fortere å sette opp, står penere, er tettere mot vær og vind, osv. Den er derimot vanskelig å stue vekk og blir derfor stående permanent i cockipt. Disse kommer i to varianter, enten med lette aluminiumsstenger eller langt dyrere syrefaste stenger. Regn med alt fra 15-35.000,-... og kasnkje enda mer om det skalkompletteres med sprayhood
  3. Bimini... for de som seiler i middelhavet og vil ut av solen
Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du kan få et greit telt fra maxispecialisten i sverige. Fikk pris en gang fra Henricssons båtkapell til en Albin jeg hadde. Var helt ok priset.

Kapell & Annat i sverige har veldig fine greier, men det koster. Var vanskelig å få de til å komme å ta mål også. Jeg endte opp med å bestille fra Alf Hansen som ligger i samme prisleie, men jeg vil fraråde andre å bruke de.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi kjøper kalesje vil jeg ha en ordentlig en, ikke "tunelltelt". Den som maxispesialisten har hadde lite vinduer. Skal vi først kjøpe må en være med mye vinduer, og stå stramt og pent. Kapell & annat er jo kjent. De leverer vel blandt annet til nye bavariar. Det er vel ofte billigere å kjøpe sånt i sverige. For oss som bor i oslo området er det ikke langt med bil til vestkysten i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Vil du ha et ordentlig et så velg Kapell & Annat. De har instruksjonsvideo som viser hvordan du skal montere. Virker veldig seriøst. Eneste grunnen til at jeg ikke bestilte der var at jeg aldri fikk de til å komme å ta mål av båten min. Hvis du først skal til tyskland i sommer så stopp i malmø så de får tatt mål av båten. De har en egen plass på bryggene ute i Limhamn utenfor malmø sentrum hvor de gjør sånt.

Link to post
Share on other sites

Våre foreldre har motorbåt, men jeg har alltid villet ha seilbåt.

Etter å ha sett alle Berserk seriene, fant vi ut at vi må kjøpe en seilbåt.

 

Sommeren 2012 Kjøpte vi en corribee 22, den var 22 fot. For oss en stor båt. Vi kjøpte båten sammen med en tremening.

Jeg har seilt litt optimist jolle, de 2 andre gutta hadde ingen seilererfaring.

 

Båtplass ordnet vi oss innerst i bunnefjorden. Hos "Indre bunnefjord motorskøyte klubb"

 

Første tur var påsken 2012. Da vi heiste seil og båten begynte å krenge, steg spenningen mange hakk.

bilde

 

Vi dro på 3 uker sommerferie med den båten. Vi seilte nedover svenskekysten, og fant raskt ut av vi måtte dra til danmark. Vi seilte til Skagen. Vi syntes vi hadde en stor båt, og med navionics på mobilen fant vi Skagen. Da var vi på langtur da!

 

Etter å ha å vært på butikken å sett prisene på dansk Carlsberg, fant vi ut at det måtte bunkres. Vi trodde vi hadde et lasteskip under handlingen.

Båten lå tungt i vannet på seilasen hjem.

 

En film fra overfarten Molløsund - Skagen

https://www.youtube.com/watch?v=D8S-xMRkFr0

 

Her ligger vi i Skagen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Brukte seil til Fenix på FINN.no nå!

Overasker meg stadig når folk averterer gamle seil til slike summer. De er kanskje brukbare, men nye dacron seil til fenix er ikke såå dyrt.

 

Men hyggelig at du sier fra! Kommer stadig vekk intresange ting på finn torget.

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble ikke noe tur denne langehelgen desverre. Eksamenslesing ødelegger for denne båt helgen.

 

Vi fikk motorstopp i påsken. Det var litt urolig sjø, begynte å minke med diesel. Da var det noe som gjorde at det ikke kom diesel fram til dieselfilteret. Vi fant en svart slimete klump som tettet kranen til på dieseltanken. Vi fjernet den, og alt fungerte igjen.

 

VI visste vi må renske tanken, da det sansyneligvis er mer ruskt i tanken. Vi har utsatt dette og bare fylt på ny diesel.

 

I kveld tok vi jobben!

 

Det er ikke mannlokk på tanken, det måtte ordnes. Jeg visste det var tynt stål i tanken, så vi var skeptiske til å lage et tradisjonelt mannlokk. Det er lite stål å gjenge i.

Vi bestilte et slikt

bilde

 

Med hullsag fra luna laget vi hull i tanken. Den krevde mye press for å komme gjennom stålet. Syrefast er hardt. Den var bare å kaste etterpå.

 

Vi hadde ikke skjæreolje til å kjøle med, så vi brukte rødsprit. Brukte nesten 1 liter.

bilde

 

bilde

 

Endelig gjennom!

 

Diesel suges ut.

 

bilde

 

Ser ikke grumset så godt. Det var fullt av svart gele i bunn.

 

bilde

 

bilde

 

Ferdig rengjort. Rengjorde kun med diesel. Turte ikke å bruke såpe nedi tanken. Var redde for å få salolukt og skum når vi kjører motor.

 

bilde

 

bilde

 

Mannlokk på. Jeg har registrert at det er litt diverse erfaringer med disse, men satser på at det holder tett når anleggsflaten var helt rett.

Link to post
Share on other sites

Hei, det er jo et mannlokk der som nivåmåleren (manuell) sitter. Nederst til venstre på det siste bildet ditt. Dette hullet er nok mindre enn det dere har laget, men det fungerer.

 

Nei beklager, jeg husket feil. På min fenix er det varmer, og det er der tilførselen til varmeren går ned i tanken det er et mannlokk. Men det er nok laget etterpå....

Redigert av sjore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...