Jump to content

Rustbeskyttelsesprimer

kjetillunde

Recommended Posts

syns denne ser lovende ut , grunning og toppstrøk i samme produkt: (ikke prøvd selv)
http://www.Ferro-bet.no/prod_bat.asp#sealersort

Ellers så har jeg brukt Owatrol olje med hell (dvs ikke den for treverk, men en som er beregnet for bruk på jern/stål)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg kjøpte meg en boks med Owatrol CIP . Kan ikke si jeg har noe lang erfaring med den, så jeg kan ikke si så mye om de rusthemmende egenskapene, men den er veldig fin å jobbe med og lar deg lakke/male over uten problemer.

I følge en industrimaler som jeg kjenner, så bruker de owatrol CIP til å grunne rustne tanker i tankbåter i oljeindustrien uten å sandblåse stålet til blankt stål. Dette får meg til å tro at dette er god sos.

http://www.owatrol.com/index.php?langue=no&page=produits-rustol-cip

Edited by bergetun (see edit history)

Takk for gode tips. Owatrololje for jern har jeg faktisk brukt på båthengeren min. Men owatrolen ligger på hytta...

Var på biltema idag og der anbefalte de meg å kjøpe Hammerlakk så jeg kjøpte en liten dose... har noen prøvd det?

Da jeg hadde stålbåt ble det stadig noe som skulle primes. Beste resultatene synes jeg ble ved å renslipe/pusse, smøre to strøk Owatrol Penetrerende Olje, deretter Owatrol CIP (som festeprimer) før et par toppstrøk. I ditt tilfelle kan du antakelig greie deg med kun Owatrololjen. Den herder etter et par dager og blir elastisk og transparent. Og er enkel å flekke med hvis du får spots hvor oljefilmen skades.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Jeg var på Biltema i vår i samme ærend, men torte ikke kjøpe rustbeskyttelse der, noen av flaskene stod det "må bare overmales med biltemalakk" etc, og på epoxyprimeren jeg hadde tenkt til å male over med stod det "må ikke brukes på enkomponentsprodukter". Fant noe slags syregrunning (aka Ferro-bet rustfjerner) på en konkurrerende butikk og brukte den i stedet. Håper det varer i noen år. (jernkjøl).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ferro-bet er et bra produkt, men det er dyrt. Men vi snakker om en skruetvinge her - hvor mye tid og penger skal man bruke på kjemikalier og rekvisita for å fikse på en slik? Selv ville ikke jeg gått ut å kjøpt Ferro-bet, lakk, m.m., men brukt noe jeg allerede har liggende.

Jeg har også tvinger fra BT liggende i båten, od de ruster over natten om de blir våte. Som med alt annet verktøy jeg har i båten har jeg først sprayet på rustløser /verktøy på boks, og deretter gått over med en fille med en eller annen form for slags olje eller fett - det gjøres som en del av vårpussen (også fordi jeg vil starte sessongen 100% sikker på at jeg har det rette verktøyet og at det er i godt stand).

Å tenke at man skal holde rust vekk ved å lakkere gjengene på en tvinge er vel litt søkt? Lakk, primer og rustbeskytter vil slites av ved bruk på alt slags verktøy, og hvertfall på en tvinge. Har man en liten fille eller vattdott trukket i olje liggende klar i verktøykassa er det bare å dra over verktøyet etter bruk. En hvilken som helst olje kan brukes, til og med olivenolje er bra fordi den har litt syre i seg... men tran hadde jeg styrt unna.

Rustproduktene til BT er forøvrig helt ok...

Edited by zooper (see edit history)

Mange gode innspill her. Hadde jeg hatt owatrololjen her ville jeg brukt den, men siden den ligger på hytta prøver jeg med hammelakken fra BT. Som zooper nevner høres det kanskje litt søkt ut å lakkere gjengene på en tvinge, men jeg er villig til å prøve da tvingen skal stå permanent på en hjemmelaget motorbrakett for elmotoren i båten. :smiley:

bilde

en mulig løsning for å klare seg uten tvinga siden den skal stå mer eller mindre permanent: bor hull gjennom treklossene, rustfri gjengestang i passende lengde , store skiver og 2 mutre (sett den ene fast med loctite)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde aldri stolt på den tvinga til det formålet. Sjefen min kjøpte noen tvinger fra BT for de er mye billigere enn profftvingene vi trenger på jobb, men større møkk har jeg aldri brukt og kappet de derfor i to og kastet de.

en mulig løsning for å klare seg uten tvinga siden den skal stå mer eller mindre permanent: bor hull gjennom treklossene, rustfri gjengestang i passende lengde , store skiver og 2 mutre (sett den ene fast med loctite)

Uten å borre hull i båten mener du?

Hadde aldri stolt på den tvinga til det formålet. Sjefen min kjøpte noen tvinger fra BT for de er mye billigere enn profftvingene vi trenger på jobb, men større møkk har jeg aldri brukt og kappet de derfor i to og kastet de.

Jeg bruker profftvinge fra BT. Brukte elmotoren i flere timer på full gass på onsdag så den virker solid nok...

Edited by kjetillunde (see edit history)

Bolten/gjengestanga vil jo da fungere akkurat som en tvinge og klemme sammen festebraketten, bare at du må ha verktøy for å løsne/stramme

Bolten/gjengestanga vil jo da fungere akkurat som en tvinge og klemme sammen festebraketten, bare at du må ha verktøy for å løsne/stramme

Veldig godt forslag ivar. Du mener bolten klemmer sammen på oversiden av båtripa så jeg slipper å borre i båten? Eneste er at presset da kommer ikke direkte på båtens akterflate som du ser tvingen gjør nå. Men det holder kanskje likevel...

hvorfor ikke borre i båten ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78