Jump to content

Kjøpe Remanufactured Longblock fra USA, noen med erfaring?

Oystein Ny

Recommended Posts

Noen som har erfaring på å kjøpe fra USA?

19 600.- blir vel dette.

Ny vannpumpe koster vel 1000.-, bruker ikke en gammel rusten på en "ny" motor.

Forgasser er nyoverhalt, risere og manifoldere nye.

Får pris på overhaling eller byttemotor fra mekaniker men regner med at det blir dyrt.

Motoren er en Ford 351W med defekt topp (1 stk), et stempel og en ventil.

Sette den i stand sjøl har jeg ikke tid til (3 unger) men kan ta meg tid til å flytte over deler.

Setter pris på andre med erfaring på dette.

Fungerer bra det der. Bruk Jetcarrier (men tar en måned med frakt). Videre kommer det på mva og fortollingsavgifter. Ren longblock og HK-avgifter gjelder ikke. Dog blir jo dette fjernet fra 01.07 uansett så. Kjøpogså med alle pakningene for å flytte over mariniseringsdelene. Mye billigere i USA enn her hjemme.

Ny longblock er det samme som overhalet motor. Veldig dumt å spare på noen pakninger. Dessuten skal det meste trekkes til på moment, og det forutsetter nye/ubrukte pakninger. Skaff deg en servicemanual som viser hvilken rekkefølge bolter etc skal trekkes til i og hvilket moment. Flere av de skal trekkes til i flere omganger, først med ett moment på alle sammen, så med ett nytt moment etc.

Rens også boltene/mutrene du gjenbruker (gjengeverktøy) slik at du er sikker på at momentene blir riktig.

Okay. Ser den, småpenger i det hele. Kjøper vel elektronisk tenning, nye pluggledninger og plugger i samme slengen. Og bytte alle slanger og slangeklemmer. Noe mer?

Nei, bare nøye at du leser monteringsmaler. Er en del skruehull som må ha loctite gjengemasse, pga skruene går rett ned i kjøle eller oljesystemer. Brukt også loctite pakningsmasse på pakninger. Deler som dynamo og starter ville jeg ha gjenbrukt, kanskje bare sprayet litt lakk på de (om det trengs). Forgasser/injectionsystem er bare å gjenbruke hadde du ikke problemer med det. Er motoren ferskvannskjølt? Hvis ikke hadde jeg kostet på meg ett slik sett, så har du motor i 10 år lengre.

Høres ut som du har kontroll på dette.

Lykke til