Jump to content

Lanternebruk

kointa

Recommended Posts

jeg er en landsens mann fra trøndelag som har oppvokst med lyse. lyse sommerkvelder og lanterner hadde man ikke, Nå har jeg selvsagt lanterner og kan vel reglene for bruken av lanterner når mørkret faller på.men spørsmålet mitt er hva er den beste /ryddigst måten å bruke lanterner?

Jeg har en på hver side, en i hekken og en hvit 2 meter i masten, i tillegg er det en tricolor i toppen av masta og en hvit ankerlanterne. Innbiller meg at det er mest fornuftig og mest synelig at jeg bruker tricolor når jeg går for seil da det sikkert kan være vanskelig å se sidelanternene.

Eller skal/kan man bruke hele pakken, ,topplanterner og sidelanterner ? altså dobbelt opp eller er det smør på flesk, og vil det forvirre dere andre som ser meg ?

Reglene er greie nok:

• Hvis du KUN benytter seil til fremdrift føres sidelanterner kombinert med akterlanterne ELLER tricoloren.
  • Hvis du går for motor, eller motor kombinert med seil, da skal du benytte sidelanterner, akterlanterne og den hvite topplanternen på 225 grader, dvs den som seilere ofte kaller "motorlanterne". Men da skal du IKKE benytte tricoloren.
  • Ankerlanterne skal ikke benyttes når fartøyet er underveis.

Forhåpentlig ble dette forståelig?

Edited by Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon svarer korrekt. I valg mellom tricolour og lanterner på dekkhøyde bruker jeg tricolour på havet og sidelanterner ved kystseilas. Spesielt mellom øyer der det er mange småbåter, de ser lettere en lanterne i øyehøyde. På havet i mye sjø synes lanterner på dekket dårlig, ser en lanterne i mastetoppen mye bedre.

Gåte?

Dette skulle da være helt elementært for alle som har bestått en båtførerprøve en gang i tiden.
Den kan være 10, 20, 30, 40 eller 50 meter lang ....
Men hvis den er over 50 meter SKAL den ha to topplanterner.

Du vet det jo men mange tenker båter over 50 meter når det er snakk om 2 topplanterner. Jeg ville bare ha frem at selv om det i praksis ofte er riktig så er det altså tillatt med 2 topplanterner for båter mindre enn 50 meter(faktisk på mindre enn 10 meter også).

Reglene foreskriver hva som skal vises av signaler for de forskjellige forhold.

Ved fiske så følges lanterner opp med tilsvarende dagsigal. Samme for mudring, nedsatt evne til å manøvrere osv.

Bortsett fra ved "motorseiling".

Der er det definert et dagsignal, men ingen lanterne.

Dett står absolutt ingen sted.

Med en god grunn. Det vil være klin umulig å vise en slik lanterne.

På våre moderne båter vil bruk av topplanterne føre til at rormannen ville ikke sett noe som helst.

Og med en slik båt som disse reglene er tenkt for som gjerne fører fokk, klyver og jager vil det ikke være mulig å vise en lanterne som ubrutt viser 225 grader.

ett seilfartøy kan også ha 2 rundlysende på eller nær mastetoppen (rød over grønn)

i tillegg til sidelanterner og akterlanterne !

(men da får man ikke ha kombilanterne i føren)

S/Y Gunga Din

ett seilfartøy kan også ha 2 rundlysende på eller nær mastetoppen (rød over grønn)

i tillegg til sidelanterner og akterlanterne !

Ja, det stemmer.

Jeg forholdt meg kun til de lanternene som trådstarter nevnte at han hadde å velge mellom :smiley:

får sikkert pepper nå, men det er veldig sjelden jeg føler behov for å kunne alle disse finurlige reglene....

Når en ser på lanterneføring så er det lett å forstå at mange har denne holdningen...

Seiler en del om natta, viktigste er to hvite lanterner, den forreste lavere enn den bakerste. De er det greit å holde seg unna. Har en båt lanterner som ett juletre er det best å kalle opp på VHF. Var borti ett slep på 2 nm utenfor Spania en gang. Fiskebåter har litt mer lanterner og beveger seg som en full sjømann på land, så best å holde avstand der også.

Når en ser på lanterneføring så er det lett å forstå at mange har denne holdningen...

Seiler en del om natta, viktigste er to hvite lanterner, den forreste lavere enn den bakerste. De er det greit å holde seg unna. Har en båt lanterner som ett juletre er det best å kalle opp på VHF. Var borti ett slep på 2 nm utenfor Spania en gang. Fiskebåter har litt mer lanterner og beveger seg som en full sjømann på land, så best å holde avstand der også.

jeg spør som jeg har vett til :blush: den forreste lavere enn den bakerste..................?

I mi mast er det kun ei tricolorlanterne i toppen til seiling og ei hvit 225° ca. 2/3 opp i masta. Har ikke sidelanterner, så det eneste alternativet for motor er å bruke trikoloren samtidig med den hvite lanterna. Er vant med at den hvite skal være øverst når man går for motor, men slik var det tydeligvis ikke hos Beneteau på 90-tallet (har forstått det slik at lanternene er de originale). Det viktigste er jo å bli sett, men har av og til lurt på om de som ser meg tror jeg kommer opp ned :giggle:

motorfartøy større enn 50m............vet man att den aktre sitter høyere....da er det enkelt o si hvilken kurs han har !

aha, Nå forstår jeg alt sammen, helt det kommer et innlegg som sier at man kan/bør bruke/gjelder bare for/ trengs ikke når...............osv osv :pray: så som trådstarter beholde jeg retten til å sette en sluttstrek på denne tråden før jeg blir forvirret igjen :giggle:

Bare for å gjøre forvirringen komplett: Ser at enkelte motorbåter, fortrinnsvis, har to røde rundtlysenede - såkalte NUC (Not Under Command) lanterner. Når skal disse brukes?

Her er definisjonen av NUC:

"Uttrykket fartøy som ikke er under kommando betyr et fartøy som på grunn av en eller annen usedvanlig omstendighet er ute av stand til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy."

Da brukes NUC-lanternene, alternativt to kuler som dagsignal.

Jeg merker ofte at det råder en viss forvirring mellom begrepene: "Not Under Command" og "Begrenset evne til å manøvrere". NUC er som nevnt to rundtlysende røde rett over hverandre. Mens "begrenset evne .." er tre lanterner, nemlig rød, hvit, rød rett over hverandre.

Forvirringen går også på at NUC vanligvis refererer til tekniske årsaker, dvs man har tekniske problemer som årsak til at man ikke kan forventes å manøvrere som forutsatt.

"Begrenset evne til å manøvrere" betyr vanligvis at fartøyet er helt intakt, ingen tekniske problemer, men man holder på med en eller annen jobb som legger begrensning på manøvreringsevnen. Det kan være undervannsarbeid, dykking, et vanskelig slep, eller lignende.

Dette er forøvrig stoff som gjennomgås grunding i Fritidsskipperkursene her på baatplassen.