Jump to content

Stålpropell, hjelper heving av motoren på akterspeilet?

satsti

Recommended Posts

Jeg har en klassiker av en Skibsplast 490 VS med en Yamaha 90 2-takter. Båten gjør 39 knop med en aluminiumspropell 13-1/4 x 19, og 5800 rpm. Turtallsområdet til denne motoren burde ligge på max 5500 rpm. Så kjøpte jeg en stålpropell 13-1/4 x 19, men denne gikk aaalt for tungt i vannet. Så byttet jeg den inn til en 13-1/4 x 17. Med denne stålpropellen får jeg høyere marsfart enn tidligere. ca 30 knop på 3900 rpm. Med alu.prop lå jeg på ca 4400 rpm i 30 knop. I tillegg får jeg bare 4500 rpm på max med denne stålpropellen.

Jeg har hele tiden hatt motoren montert et hakk høyere enn normalen, som er å ha kavitasjonsplata flush med skroget. Men har noen tro på at jeg får 5500 rpm med denne propellen om jeg hever motoren et hakk til eller to?

Hadde en Uttern 18,5 fot med Optimax 115 hk på. Når levert gikk båten max 40 knop. Men propell slapp alt for lett i svinger, så ble til å senke motoren et hakk. Etter dette fikk jeg en toppfart på 37 - 38 knop, men godt grep kontinuerlig. Langt å foretrekke. Uhyre sjelden jeg lå på toppfart uansett. Husker ikke hvor stor forskjell det var i turtall, men kan ikke ha vært mer enn toppen 2-300.

Så tviler på at du får 1000 omdr til bare ved å heve motoren et hakk. Pluss du risikerer dårligere grep i sving.

hva slags type stålpropeller er det du har prøvd? Stor forskjell på grep og hvilken høyde de trives i i vannet. Så jeg ville prøvd 1-2 hakk opp bare for å se hva som skjer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg tror nok stålpropellen har et mye bedre grep i vannet i svingene. Den viser ingen tegn i dag til kavitasjon. Jeg prøver å heve motoren et hakk. Det er uansett en enkel operasjon. Bygger bare under motoren med klosser og hever båtvogna foran :smiley:

ikke vært borti den serien. Den må jo ha temmelig godt grep og ha en aggressiv bladutforming når en 17" gir så mye lavere turtall enn 19" alu propellen du hadde.

Har selv 2stk Hustler, 17" og 19" , men bare fått prøvd 17" enda

Ja det er rimelig greit å heve motor når 2 av motorboltene står i spor. Har selv brukt saksejekk til det formålet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja der sa du det. Kan jo bare sette jekken under :smiley: skal jeg være så vågal å hoppe to hull opp med en gang, eller burde jeg prøve med et hull i første omgang? er vel omtrendt et par cm opp pr.hull..

ja, 20mm pr hull mener jeg...?

blir jo det samme om du tar et hull opp og så et til, eller om du tar 2 opp og så 1 ned igjen :)

Husk på at hvis du hever motoren så påvirker det også stabiliteten og manøvreringsegenskapene. Mer urolig gange i sjø og betydelig mindre kraft når du skal bremse båten inn til kai. Jeg har en hydraulisk motorheis og har prøvd forskjellige høyder. Motoren går lettere når den heises, men ikke på langt nær de 1000omdr du ønsker. Jeg ville nok forsøkt en propell med mindre stigning.

Hvis du lar motoren henge på en av de øvre boltene (løsnes, men bare litt), klarer du kanskje å jekke motor opp slik at du får entret den andre øvre bolten et hull over. Så kan du løsne siste bolt, og jekke resten slik at begge bolter er i rett høyde. Gikk greit på Optimaxen.

Har prøvd ymse stålpropeller og alle jeg har prøvd yter best med 1-2 hull heving i forhold til 3 blads alu og motor i nøytral høyde.

Har nå antiventilasjonsplata 3 cm over bunnen av båten.

Trodde alltid at stål var det ultimate helt til jeg prøvde denne her... og alt stemmer plutselig. Grep, akselerasjon, marsjfart, toppfart, pris, turtall osv. osv.

Kjøpte først en 13x17" og så en 12,5x19". Den første ble litt for lett, men 12,5x19" var helt konge på min 18 foter med 90 hk.

bilde

Har forøvrig også prøvd en 13-1/4 x 18" 4-blads stålpropell som har 19,5" effektiv stigning.

Ja det går an, man skal ikke alltid stole på oppgitt stigning når det gjelder spesielle stålpropeller.

Den skal jeg prøve igjen når jeg har fått litt mere hk i motoren (omprogrammering).

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvis du lar motoren henge på en av de øvre boltene (løsnes, men bare litt), klarer du kanskje å jekke motor opp slik at du får entret den andre øvre bolten et hull over. Så kan du løsne siste bolt, og jekke resten slik at begge bolter er i rett høyde. Gikk greit på Optimaxen.

På min motor er de nederste bolthullene avlange, slik at det holder å bare løsne de litt nede, og ta ut boltene oppe. Så er det bare å jekke til boltene oppe entrer hullene jeg skal bruke,

Har forøvrig også prøvd en 13-1/4 x 18" 4-blads stålpropell som har 19,5" effektiv stigning.

Ja det går an, man skal ikke alltid stole på oppgitt stigning når det gjelder spesielle stålpropeller.

nei, her er det tydeligvis stor forskjell, kan virke som at trådstarters propell er en av disse .

Men i og med at jeg fikk en høyere marsfart på det samme turtallet med 17-stålpropellen, velger jeg å gi den en sjangse. Jeg prøver å heve motoren først.

Det er jo normalt sett aldri snakk om 1000 rpm forskjell fra en 17" til en annen, så det skjønner jeg ikke helt må jeg si. Hvis den ikke er feilmerka da.

Men man kan jo sammenligne to propeller og se fysisk på forskjellen i bladvinkel.

Her 18" og 17" 4-blad stål. Den til venstre har nesten 10% mere stigning enn de 18" som den er stemplet med.

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg løftet motoren opp et hull og får nå 5100 rpm på max, 38 knop. Men hvis jeg går enda et hakk ned til en 15-propell er jeg redd marsfarten kan avta. Jeg vil da kanskje oppnå 5400-5500 rpm, men sikkert ikke noe særlig høyere toppfart, og kanskje lavere fart på 3900 rpm?

fortsatt godt grep? blir det opp et hull til?

du gikk opp 600 omdreininger, men hvor mye økte farta?

Fikk 38 knop. Men kan ikke gå opp et hull til. Da må jeg flytte de nederste boltene litt opp. Det eneste jeg kan evt gjøre nå er å teste en 15-prop. Men det virkerhelt absurd. Denne stålpropellserien må være oppnevt i en annen størrelsesliga

Fikk tre knop økning på et hull opp :-)

Fikk 38 knop. Men kan ikke gå opp et hull til. Da må jeg flytte de nederste boltene litt opp. Det eneste jeg kan evt gjøre nå er å teste en 15-prop. Men det virkerhelt absurd. Denne stålpropellserien må være oppnevt i en annen størrelsesliga

Fikk 38 knop. Men kan ikke gå opp et hull til. Da må jeg flytte de nederste boltene litt opp.

Lift neste da

Litt setback bruker heller ikke være negativt for farta... :smiley:

Uansett så er vel rundt 40 knop max fart på denne båten. Kanskje du kan tyne et par knop til med optimalt oppsett (ikke snodige propeller) :giggle:

En Wesling 490 med samme motor greier vel ca 42 knop.

Edited by teerex (see edit history)