zooper Startet 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2014 Jeg skal til å montere Lazy Jacks. I den forbindelse behøver jeg å bore hull i masta og benytte en gjengetapp.. Så, før jeg tar turen til biltema for å kjøpe gjengetapp, er det noen her inne som kan gi meg en liten innføring i bruken? En ting jeg lurer på er om det er noe jeg bør tenke på ifht stigning på gjengene eller om dette er stort sett standard En annen sak jeg lurer på er hva jeg bør tenke på ifht valg av bordiameter vs tapp Og, når jeg først skal kjøpe meg et sett, hvilket bør jeg kjøpe... altså fra biltema? Alle innspill mottas med glede Sitér dette innlegget Link to post
dskog Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Trenger egentlig ikke å lage gjenger. Jeg ble anbefalt av en riggmaker å bore hull som var litt mindre enn dim skrue og skru den rett inn. Aluminimum er så mykt at skruen lager gjenger selv. Husk isolasjon mellom skrue og mast. Feks locktite. Alternativt bruk monell popnagler, da trenger du ikke gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Tror standarden er borring og popping, ikke gjenging. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Gjenger og skruer er et fag, - og for de innvidde finnes det et utall forskjellige typer gjenger og tilhørende skruer. Heldigvis behøver du ikke gjøre det vanskeligere enn å holde deg til det som er mest vanlig, metriske skruer og gjenger, gjerne forkortet M og et tall som indikerer skruediameteren. Kjøper du M6-skruer var skruen 6mm i diameter før man lagde gjenger i den. Tilsvarende kjøper du da M6 gjengetapper. De kommer gjerne i et sett på tre stykker og ser du nærmere etter er de ikke helt like i fasongen. De skrus inn i hullet som en vanlig skrue der du begynner med den slankeste og bruker den med de dypeste/ tydeligste gjengene til sist. Det finnes et verktøy," svingjern" til å sette på enden av gjengetappen når du skrur, men du greier deg vel med en fastnøkkel/ skiftenøkkel, bare du passer på at gjengetappen går rett inn i hullet og ikke blir liggende på skjeive... I harde materialer benytter man spesialoljer for å holde temperaturen nede under gjengejobben, men i aluminium greier du deg nok uten. Her er en tabell over bordimensjon/ gjengedimensjon: http://vw2you.com/blogg/nyttig/bordiameter-metriske-gjenger MEN, - som sagt er aluminium ikke et veldig solid materiale og godstykkelsen på mast og bom gjør også at skruer ikke er særlig godt egnet. Derfor vil du se at det meste av festejobbene på en mast er gjort med popnagler., - i alle fall der det er snakk om litt belastning.. En popnagletang koster ikke allverdens, - og så kan du jo få bruk for den flere ganger.... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Finn en aluminiumsbit og tren deg før du går på masta, Athene sa det meste. Jeg ville aldri skrudd i masta uten å gjenge. På lazyjacks ville jeg vurdert poppnagler. Men gjenging er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Det finnes også popnagler som har ferdige innvendige gjenger. Da blir jobben ganske fleksibel med tanke på montering, demontering. Om det er nok gods til at du kan gjenge direkte i materialet, så bør du huske smøring av tapper. Uansett materiale, så blir det lettere. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
sandman1 Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Eemm... Forresten, om du skrur og ikke popper, så bruk maskinskruer. Spisse skruer inn i masta gjør ting med tauverket som slenger inni der. Personlig så liker jeg tek7 (elns) under braketter og popping. Men; nevnt over, øv på noen biter først. K Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Og skal du først i sving med dette. Vurder om du skal isolere aluminiumsriggen fra skruer og eventuelle beslag som ikke er av aluminium. Jeg skriver ikke at du må, jeg skriver at du bør ta en vurdering. Personlig skrur jeg ikke skruer inn i riggen. De gir begrenset feste. Jeg bruker popnagler. De naglene jeg bruker har aluminium i selve naglen, og monel (ikke stål) i spikeren. Hvis du bruker popnagler med innvendige gjenger, så vil jeg anta at gjengepartiet verken er i monel eller aluminium. Grunnen til alt dette preiket, er at aluminiumen rundt skruer/spiker/hvasomhelst av stål (også rustfrie kvaliter) etter hvert vil korrodere. Er ikke det du monterer av styrkemessig karakter og/eller beregnet på å holde mange år, så spiller det ikke stor rolle. Og om du velger å skru, isoler gjengepartier med eksempelvis Biltema aluminiumpasta, førsteklasses produkt. Bruk for all del ikke pastaen som inneholder kopper. Og skal du handle poptang hos Biltema, merk at småtengene ikke makter å håndtere monelnagler. Da må du opp i det store proff-vertktøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 eg vil sei to ting om dette, først at valg av materiale i skruer er viktig, unngå materialer som angriper det den skal feste i. Messing eller rustfritt stål i aluminium - det holder til du har betalt for skruane, so er aluminiumen so angrepet at skruane kan dras rett ut. Og so var det dette med gjengetapp og bordiameter. Ein grei tommelfingerregel er at om du tar skruediameteren i mm, og trekker fra gjengestigningen, so har du ein passe størrelse på bor. Svingjern til gjengetapp, er nevnt her - eg har so mang ein gang spent gjengetappen fast i ein batteridrill, og latt den gjera jobben. Om ein tenker slik so fins der spesielle gjengetapper for maskingjenging. Og so er smurning av gjengetappen viktig, grease, olje, eller eitkvart som inneholder fett, sånn på sprayboks. Der fins eit utall forskjellige navn på slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Bruk rødsprit som skjærevæske på aluminium, da unngår du at materialet "kliner" (skjærer seg) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Den var ikke dum, Komodo. Skal legge meg det trikset på minnet! Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Hvorfor ikke bruke selvborende skruer? Enkelt og de sitter veldig godt. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Som andre har nevnt i denne tråden, ville jeg gått for popnagler i monell. De reagerer ikke med aluminium slik rustfritt stål gjør. Jeg monterte nylig en radarreflektor i masten og brukte monellnagler fra Maritim, og en slik tang fra Biltema. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Nagletang-12907/ Kjapt og greit og bunnsolid. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Enig, og så er de lettere å få bort om du senere skulle ønske det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
zooper Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Alt dette høres fornuftig ut... poppnaglevarktøy og nagler fra Biltema har jeg liggende... og så er det jo ganske mye enklere enn å måtte gjenge opp og forholde seg til gjenstridige skruer som sitter farst eller ikke sitter i det hele tatt... å ta vekk en nagle er jo bare å sette et lite borr i senter, og vips så er den løs Naglene fra BT er de i monell, og spiller det egentlig så veldig stor rolle til noen Lazy Jacks på en 30 år gammel seilbåt? Eller, kanskje? Vet ikke hva monell er serru :) Takker for alle innspill - nå blir det Lazy jacks på meg og Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Kjøpte meg et sett fra jula da jeg skulle lage gjenger i bommen for å montere bomstrut/rodkick fra Barton. Da var det solide bolter som skulle inn. Gikk bra og var gøy! Til lazyjacks ville jeg brukt monel popnagler, -og der er det jeg skal bruke når jeg selv får rotet meg til å montere det... Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Monell er en legering som består for det meste av nikkel og kobber. Biltema sine er "rustfrie" uten at det fremkommer om det er monell eller et annet metall, f.eks aluminium. Jeg ville ikke brukt noe annet enn monellnagler, og jeg ville ha vært helt sikker på at naglene faktisk er monell. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Monel kjøpte jeg hos den lokale båtbutikken. Det et en egen legering. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Æsj, og jeg som har kjøpt haugevis med popnagler fra BT Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Og de har garantert spiker av stål. Biltema fører så vidt jeg vet ikke nagler med spiker av monel. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 En ting til når det gjelder monellnagler. Det er kun ordentlig nagletenger som duger. Denne typen her får du problemer med. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Jeg har hatt denne noen år, som har fungert veldig bra så langt: http://www.jula.no/nagletang-151002 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 -monell koster en del mere enn annen type. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 (redigert) Bare for å få poengtere det. Gjengede forbindelser har ingen ting på en aluminiumsmast å gjøre. BASTA! Selvgjengende karrosseriskruer kan til nøds brukes på installasjoner uten belastning av betydning. Jeg var en gang borti en som hadde festet fallvinsjene med med maskinskruer. Ved forsøk på å heise opp en mann løsnet vinsjen nesten før han var løftet fra dekket. Ved litt ukyndig bruk kan noen finne på å løfte bommen etter lazyjacksene. Jeg ville absolutt poppet det fast. Redigert 6.Juni.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Alt dette høres fornuftig ut... poppnaglevarktøy og nagler fra Biltema har jeg liggende... og så er det jo ganske mye enklere enn å måtte gjenge opp og forholde seg til gjenstridige skruer som sitter farst eller ikke sitter i det hele tatt... å ta vekk en nagle er jo bare å sette et lite borr i senter, og vips så er den løs Naglene fra BT er de i monell, og spiller det egentlig så veldig stor rolle til noen Lazy Jacks på en 30 år gammel seilbåt? Eller, kanskje? Vet ikke hva monell er serru :) Takker for alle innspill - nå blir det Lazy jacks på meg og kan aldri tenke meg BT har monell en popnit monell ligger mellom 5-10kr/stk da man kjøper dem stykkevis i båtshop jeg har BT store popnit tang som tar opp til 6mm funker si så der...ibland/ibland ikke tror den Framtia har fra Jula er bedre ikke tenk på å skru! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.