Shore Startet 5.Juni.2014 Del på Facebook Startet 5.Juni.2014 Jeg skal anskaffe en robåt, fortrinnsvis til bruk i skjermet vann, med størst mulig roglede. Det er ikke aktuelt med påhengsmotor og selv om jeg på sikt kan tenke meg en færing av et eller annet slag, vil jeg i denne omgang helst ha en plastbåt for letthets skyld, da jeg ikke har tid eller mulighet for å føre jevnlig tilsyn med eller egnet sted å oppbevare en trebåt. Jeg leser mye om båter som er spisse i begge ender og gjerne med hogde halser. Er det stor forskjell om det er med eller uten hogde halser og finnes det plastbåter med tilsvarende form? Har sett på finske Suvi og Terhi, samt Kaisla og Päijän som har ganske lik skrogform, og som er tilnærmet spisse i begge ender, men har hverken prøverodd disse eller Oselvere e.l. båter, så har ingen sammenligningsgrunnlag. Er det noen av dere som har rodd flere av disse båttypene som vil uttale dere? Disse finske plastbåtene er opp mot 150 cm brede og ganske flate under, til tross for nogenlunde spisse ender. Regner med at det er for å gjøre de mer stabile. Det står om Suvi at den har sandhartskjøl, men det sier meg intet. Gjør denne skrogformen de til såpass lettrodde båter at de egner seg til et båtliv uten motordrift? Er det stor forskjell på tre og plast når man ikke skal ro mange mil om gangen? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 (redigert) Hei.Dette er en glimrende robåt om det monteres litt bedre keiper(åregafler)Lett og lettrodd.Askeladd fra 1960 tallet. Redigert 5.Juni.2014 av Slafsesvarten (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Skal du ro, må du gå for en båt med kjøl, ellers får du problemer med retningsstabiliteten. Båten på bildet over ser grei ut. Skal du kjøpe nytt, er Lasse- båtene greie alternativer, lange og relativt smale, med kjøl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
marius53 Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Eg synnes det er stor forskjel på plastbåtar og trebåtar ang roing.Får du ein skikkeleg færing i god sig,så behalder den siget for kvart åretak.Plastbåtar mistar siget på ein rar måte,spesiellt de med platt hekk.Færingen er meir retningstabil(såfremt den ikkje er kverve)og du kan flytte deg bak på bakre tofte(Aktre keiper),hvis du har sidevind,eller har vind på låringa.Ikkje har du det høge fribordet heller ved keipane,som er ein tendens til på nyare plastbåtar.Du må og ha litt stem for beina(støtte). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Har en Suvi 420, genial båt å ro. Litt grov finish men mye båt for pengene. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Hansvik 430 Roer, Øien 14 Robåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 (redigert) Kjøl vil være et krav. Askeladden ser fin ut, Hansvik og Øien også, men er vel tilnærmet tverr bak, noe flere mener slipper vannet dårligere. Er slikt merkbart? Lasse ligner antagelig mye på de finske, så sikkert et alternativ. Lite båtene er antagelig noe av det bedre å ro, men mister familievennligheten. Jeg har prøvd en lignende "romaskin" og det gikk unna, ja. Ble litt lavt og masete, med liten klaring til vannet og dertil mye sprut med årene. Sikkert en vanesak, men den er uansett ikke i segmentet for meg pr. dato. Har sett på Suvi 420 og de litt større, må si de frister en del. Er jo også noen tusen rimeligere enn Terhi Saiman. Er det noen som har rodd disse båtene og samtidig har erfaring med gode trebåter? Ender nok uansett opp med en Åfjordbåt eller Oselver med tiden, da jeg er veldig svak for trebåter, men om jeg ikke blir fristet over evne av et godt tilbud om en slik, tror jeg mest på en plastbåt 4-5 år fram i tid. Nå spiller det forsåvidt ingen rolle om båten går en halv knop bedre eller dårligere enn andre, men jeg vil gjerne ha en som gir roglede. Er det nesten ingen som ror lenger? Redigert 6.Juni.2014 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
marius53 Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 Er det noen som har rodd disse båtene og samtidig har erfaring med gode trebåter? Ender nok uansett opp med en Åfjordbåt eller Oselver med tiden, da jeg er veldig svak for trebåter, men om jeg ikke blir fristet over evne av et godt tilbud om en slik, tror jeg mest på en plastbåt 4-5 år fram i tid. Nå spiller det forsåvidt ingen rolle om båten går en halv knop bedre eller dårligere enn andre, men jeg vil gjerne ha en som gir roglede. Er det nesten ingen som ror lenger Hei.Det er gode roarar dem du nemner.Men ikkje kjøp nokon båt med platt hekk hvis du vil ha roglede.Er du svak for ein robåt i tre,ja,så synes eg du skal sjekke litt prisar og samanligne de med kva det kostar for ein plastbåt.Den store fordelen med ein "ekte robåt" er mogligheiten for å rigge den seinare med segl.Er du heldig så følger det med seilrigg på ein evt.trebåt i prisen. Her på vestlandet holder vi rotradisjonen ved like,vi arrangerer roregattaer i forskjellige klassar av færing,seksring,femkeiping osv.Plastbåtar kjem ikkje i betraktning i så måte. Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Vi har liggende en paijan(?) i Hagen. Har aldri prøvd den, men stefaren min var overrasket over hvor lettrodd den er. Kom fort fram. Den er bare prøvd en tur siden den ble kjøpt for 8-10 år siden så erfaringen er liten. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/naa-har-ulf-70-kastet-loss-for-aa-ro-til-danmark/a/23245303/ 70 åring skal ro til Danmark i en Suvi 460, så vil tro dette er en god robåt. Litt av en friskus! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 25.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 (redigert) Da ble det endelig en robåt. Forhåpentlig en med gode ro-egenskaper. En gammel glassfiberbåt (antagelig laget tidlig 60 tallet), med kjøl og dobbelt bunn som etter sigende skal kunne fylles med vann for ballast. Det er hull i bakkant av kjøl, er litt usikker på om dette skal tettes eller om det bare skal la seg fylle med vann og stå åpent. Båten minner ganske mye ok Paijan som er avbildet lenger opp i tråden, men selvsagt uten moderne dobbeltskrog og skum. Den har ror som gamle trebåter og jeg synes den ser veldig ut som en plastkopi av noen av de gamle båtene jeg har sett på nettet opp gjennom.En del arbeide må utføres før sjøsetting og da jeg aldri har drevet med glassfiber, kommer jeg nok til å spørre om råd underveis. I første omgang er det en sprekk på ca 15 cm i området der åregaflene skal være som må bøtes og ny relinglist rund baut må lages, antagelig må det meste av treverk også skiftes ut. Det er litt sprekkdannelse i bunn av båt, kun tynne riss mot dobbeltbunnen, men om det er sprekk i selve glassfiberen eller eventuelt et malinglag som har sprukket opp gjenstår å se. Selve skroget er ikke så tykt, anslagsvis bare et par mm. Båten er ca 16 fot og har mulighet for seilrigging, men det fulgte ikke med noe slikt. Er mottagelig for alle mulige tips om hva som kan gjøres med denne båten, men da jeg ikke har mulighet for å jobbe innendørs med denne, vil det nok ikke bli utført noe i praksis før til våren. Forberedelser skal jeg uansett bruke mørketiden til. Tja, fikk ikke lastet opp bildene i første omgang, prøver på nytt. Redigert 25.Oktober.2015 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 25.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 (redigert) Slik ja. Går bedre når man leser bruksanvisningen skikkelig. Redigert 25.Oktober.2015 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 25.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Bedre bilder. Er det noen som har tips om hva slags båt dette er, eventuelt kopi av? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Ser du har hull i tofta til masta og mastefot på dørken, som igjen forklarer roret. Er en seilbåt du har fått. Pene linjer. Ang. dobbelbunn med vann i for ballast så har jeg hørt det før om andre gamle glassfiberbåter med lekk dobbelbunn. Har liten tro på at det er tilfelle og tipper båten + mannskap er vekt nok i seg selv. Ville definitivt gått for tetting. Når det gjelder å flytte masse gjennom vann med muskelkraft eller for seil så er det relativt sjeldent økt vekt er en fordel. Om du ikke skal seile så hadde jeg lagt roret igjen hjemme, tipper den er retningstabil i bøtter og spann uten med den kjølen den har, men det må jo prøves i praksis. Hvis det var min båt ville jeg rigget den for seiling, det vil jo fortsatt være en god robåt. Men hvorfor bare gjøre en morsom ting når båten kan brukes til to morsomme ting :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Vinstrabåten som i Gudbrandsdalen regnes som en svært god og stabil robåt har vannfylt kjøl. Den sies å være en glassfiberbåt med egenskapene til en god trebåt. http://vinstrabaten.no/vinstrabaaten/ Fungerer mye bedre enn de finske elvebåtene i samme størrelse (jeg har en Päijän 471) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Ja, jeg kommer nok til å rigge den etterhvert, håper å få noen tips om egnet type/størrelse, ser forøvrig det er kommet noen gode tips i en av robåt-trådene. Jeg vil nok også fort merke om roret er mer i veien enn nyttig ved roing, det er lett å ta av, så om det er enklere å ro uten, kan det ligge løst til seil skal brukes. Båten kommer til å brukes i et vann hvor det fort kan bli noen km å tilbakelegge, greit å få litt hjelp på hjemturen da :) Den vil ikke utstyres med motor, bortsett fra kanskje en liten elektrisk for bruk under fiske. Vinstrabåten var interessant å sammenlikne med, det med vannfylt kjøl for økt stabilitet er jo selvsagt et godt poeng også for en båt som ikke skal seiles. Vil nok prøve begge deler, ser også poenget til Pinkvin vedrørende vekt. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Noen som har erfaring med Suvi-båtene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 (redigert) Shore, skjedde det noe med ro-seiljolle prosjektet ditt? Alidal: Fikk akkurat kjøpt meg en Kaisla 470, som er mer eller mindre identisk med Suvi. Har fått litt erfaring med den. Et par ting som slo meg med en gang. Dette er utrolig lette båter. Suvi 460 og Kaisla 470 veier 85kg. Det er utrolig lett ifht 70 talls glassfiber "landstedsjoller" jeg har bakset med før i livet. I praksis drar en båten lett på land, kan håndtere den av/på henger med letthet. Vi har en sånn kanotralla, to litt halvstore hjul med luft som en fester på kano for trilling. Det fungerer også utmerket på denne båten og en kan trille den langt alene uten å anstrenge seg. Jeg trilla båten et par hundre meter ned vei/sti til vannet uten å bli svett :-) NB: Reimene som følger med på kanotralla er for korte. Jeg knøt de i sammen og brukte en lastestropp til å stramme opp. Og da kommer NB II, for ikke stram for mye. Som sagt, lettbygde båter, du klemmer bare båten i sammen så en må være litt forsiktig. Åregaflene på disse båtene er alt for svake om man er en voksen mann som liker å ro. Jeg demonterte og satt på ordentlige tolleganger. Fordi båtene er lettbygd måtte jeg legge et bort på innsiden oppunder ripa og ett smalere under fenderlista med bolter i gjennom for å stive av og få ordentlig feste til tolleganger. Og så kommer jeg til å spandere på meg ett sett litt lengre årer så kan heller de som er standard brukes på åregangen foran. Har blitt noen roturer før jeg monterte nye tolleganger. Dette er utrolig gode robåter. Har rodd en del ulike såkalte "gode robåter" fra 70 tallet, og også oselver og strandebarmer tidligere. Men dette må jeg si går unna så det suser :-) Virkelig gøy å kunne ro effektivt og så raskt. Til fiske syns jeg også båten er veldig bra, den lhar ekstremt lite avdrift pga kjøl og skrogform, vil helst bevege seg fremover/bakover og ikke sideveis. Det gjør også at den er litt tyngre å vende enn vanlige robåter, tar litt tid å snu den trill rundt for årer. Men ja, den er selvsagt rank. Har ikke testet hvor sluttstabil den er, tror jeg skal vente til det er litt varmere i vannet. Men både jeg og kona og guttungen har vært på tur uten å føle at den er så rank at vi tror vi skal velte. Men følsom for vektplassering er den jo. Ser at suvi har et oppbevaringsrom, det savner jeg på Kaisla 470. I morgen skal jeg ta en solid ro-tur for trimmens skyld. Får vurdere om jeg skal ta med fiskestanga :-) Redigert 7.Juni.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Kjøpte en Suvi 460 og er så langt fornøyd..Som du du skriver så er åregaflene svake. Har min på land for øyeblikket da den slet seg i en storm fikk noen stygge hakk på ene siden..☹️ Fikk tak i topcoat i samme farge så har en liten jobb der.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Etter mine begrep er det bare å bytte de åregaflene med en gang. Og en må lage egen innfestning, er ikke nok styrke i rekka/skrog. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Ikke enda, Pinkvin, den står trygt og godt under presenning og venter på at eieren skal få seilt fra seg litt i sin nyervervede Grinde . Har blitt for mye saktegående (bokstavelig) prosjekter og nye kneledd til at alle påbegynte prosjekter har landet, men tar det som et luksusproblem Det blir nok en stund til skjønnheten får ferskvann under kjølen, en del havseiling står nok på programmet før det, men mulig at nettopp seilturer langs svenskekysten med Grinden gir økt lyst til å la denne prøve seg med litt vind i seilene også. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Pinkvin skrev for 5 timer siden: Alidal: Fikk akkurat kjøpt meg en Kaisla 470, som er mer eller mindre identisk med Suvi. Har fått litt erfaring med den. Et par ting som slo meg med en gang. Dette er utrolig lette båter. Suvi 460 og Kaisla 470 veier 85kg. Det er utrolig lett ifht 70 talls glassfiber "landstedsjoller" jeg har bakset med før i livet. I praksis drar en båten lett på land, kan håndtere den av/på henger med letthet. Vi har en sånn kanotralla, to litt halvstore hjul med luft som en fester på kano for trilling. Det fungerer også utmerket på denne båten og en kan trille den langt alene uten å anstrenge seg. Jeg trilla båten et par hundre meter ned vei/sti til vannet uten å bli svett :-) Forskjellen på Kaisla 470 og Suvi 460 er at Suvi har mer bæring i hekken. Dette gjør stort utslag ved bruk av motor. Den kanotralla er fin for kano, men fortsetter du å bruke den på 100 kilo robåt vil den nok knele. Enda bedre robåt er Suvi 495, og den aller beste glassfiberbåten jeg har rodd er Soutu Palta 510. Soutu Palta 510 For ordens skyld, jeg har inngående kjennskap til og har eid alle disse over flere år. -Også kanotralla :) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 7.Juni.2017 Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Glimrende med realkompetanse her på BP nesten uansett type båt :-) Brukte tralla en del på en svær og tung jaktkano, amerikansk type i termoplast, som jeg faktisk mistenker er nesten like tung som båten. Men ja, jeg er litt skeptisk mtp felger i plast. Men den er en etterlatenskap fra tidligere så den får bli brukt til den kneler, så får jeg evt sette på noen ordentlige jul da. Har ingen motorplaner da det har blitt forbudt i vannet der jeg bor, dvs ikke utover en liten el-motor, også forbudt, men jeg bryr meg ikke. Men ut fra hva jeg har notert sålangt så ror jeg nok fortere enn hva den lille el-motoren går så.. må bli når vi er to ute og fisker gjedde og begge vil fiske samtidig, da blir det mest for å holde "standby" ett sted. Skal ut og teste tollegangene i kveld, kjenner jeg gleder meg litt. Vannet er 7-8 km langt og smalt gjennom skogen så det er en fin plass å være/ro/fiske. Vurderer å gi gass og ro hele vannet.. men vi får kjenne litt på det :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Pinkvin skrev On 7.6.2017 at 3.33: . Og så kommer jeg til å spandere på meg ett sett litt lengre årer så kan heller de som er standard brukes på åregangen foran. Hvor lange årer har du kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.