Jump to content

Finnes skikkelig rovennlige plastbåter?

Shore

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Fikk med et par som jeg ikke aner lengden på. Tipper de må være mellom 2,5 og 3 meter. 

Googlet litt og fant at en tradisjonelt sett regnet 2xbredden av båten som god årelengde. Må måle bredden på båten først da. 

Men jeg kjenner at jeg ikke kan ha veldig mye lengre årer uten at de blir for tunge å løfte opp av vannet, eller at jeg må få tak i mye lettere årer. Lengden kjennes riktig ut når jeg ror i motvind, men kjennes ut som jeg kan ha litt lengre når det er helt stille. 

Ror ett sted opp mot 5 knop hvis jeg ror hardt på, ikke max men hardt over en distanse. Ligger på rundt 4 i vanlig mosjonstempo. Da ror jeg fra kajakker og kanoer i turmodus, og har også rodd fra et par båter på tur med el-motor. Så i grunnen ror jeg fra det meste som er naturlig å sammenligne seg med ;-) 

---

Bytte til tolleganger var en suksess. Nå kan jeg ta i alt jeg makter uten å være redd for å ødelegge noe. Men samtidig så savner jeg litt bedre feste/fraspark for føttene. Det er et par små originalt, men ikke noe ordentlig så en virkelig kan få tak. 

Og om jeg ror en god tur i godt tempo på feks et par timer så blir jeg sår i ræva, dvs får vannblemmer. Men det skjer normalt ikke på kortere turer. Har fundert på å prøve å få til et skli/rulle- sete, men ser at det kan bli litt i overkant mye styr å få til, men det ville også gjort at en kunne bruke beinstyrke i stedet for bare overkropp når en ror. 

---

Fikk rodd en del timer før ferien. Bor sånn ca på midten av et langt vann og har 6,5 km ene veien, som gir ca 13 km tur/retur. Den ruta er da mer eller mindre rett frem. Så har jeg 4.5 andre veien hvis jeg ror ned en kort elv til neste vann og til endes på det, så den ruta er ca 9 km med litt mer "hyggelig ro- terreng", dvs gjennom strøm, under et par bruer og trange passasjer osv. 

Jeg kjenner at jeg trives godt med roing. Det å finne rytmen i takene og gli gjennom vannet gjør at en kommer i en slags modus hvor en føler at en kan ro og ro i all evighet ;-) 

De første turene var slitsomme og klønete. Tok en stund å finne rett teknikk både ifht å styre båten og få en god ro- teknikk så en kan legge styrke i roinga over tid. Så det var et par-tre timer banning og irritasjon også. Men mye løsnet når jeg ble kvitt de elendige tollepinnene og fikk ordentlige tolleganger på plass. 

• 1 måned senere...

Om det var meg som skulle gjera noko med den båten, so ville åregaflane forsvinna, men der ville ikkje komme noka tollegang derimot ville eg satt på eit par keiper, slike med humleband rundt åra. Desse stabiliserer årene på ein fantastisk måte, so dei ikkje vrir seg når du ror. (og so var det slike eg vaks opp med :wink:)

Magne

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...