Jump to content

Noen tips for en skogsmatros?

Anders1976

Recommended Posts

Hei godtfolk,

Jeg er i nærheten av å realisere en liten drøm om båt, men er veldig (!) i tvil om hva jeg bør velge. Jeg ser at finn.no flommer over av båter en mengde variasjoner. Problemet er bare hva som er lurt, hva som er gode merker, hva som er fint på sjøen.. og sånn går dagan..

Noen facts:

1. Budsjett: maks 200 000.

2. Antatt bruk: fiske, sjærgårdsloffing, solturer, til nød en overnatting, og kanskje svigermor på tur (om jeg tør..).

3. Båtførerprøve før innkjøp.

4. Liker bensin og ikke diesel

5. Kan få fast båtplass og vinterlagring på havn

Hva har jeg sett på til nå?

Jeg har sett på walkaroundmodeller (Karnic blant annet). Syns det ser fristende ut med stor plass akter, at jeg kommer meg rundt innenfor ripa, og at det er mulighet for å gå under dekk. Leser at båttypen egner seg bra til fiske.

Har også sett på snekker, men faller ikke helt for båttypen.

Noen som har noen sukesshistorier med sin båt, eller noen som har noen tips om modeller jeg bør se nærmere på? Har jeg satt av riktig budsjett, og hvor stor båt bør en nybegynner bite over? Sikkert mange individuelle hensyn å ta her, men jeg sluker alle tilbakemeldinger jeg kan få.

Så et litt annet spørsmål: når jeg surfer på finn.no, så får jeg inntrykk av at båter holder seg uforkammet godt i pris. Er det utbudene som alltid er for høye, og har mye prutningsmonn, eller er fenomentet fritidsbåt noe som har svakt verditap? Eller tar jeg rett og slett feil? (sistnevnte skjer visstnok ofte... i følge andre..)

Noe jeg ikke har tenkt på, eller bør tenke på? Fyr løs!

Be gentle, jeg er ingen robust sjøulk :lol:

prøv deg litt forsiktig fram på første båt kanskje, finn noe som kan selges "lett" hvis det ikke passer ditt formål.

etter det jeg leser på punkt 2, så ville jeg ha sett etter en flott daycruiser. finnes masse i denne prisklassen.

er selv på min 3e daycruiser og elsker anvendilgheten. jeg elsker å loffe i 3knop å kose meg med å la skuldrene senke nesten ned til dørken, hvis jeg vil andre steder så er det greit å komme seg dit istedenfor å måtte planlegge en hel dag.

bor selv i grimstad, og bruker båten med familie, hobbyfiske og hyggeturer med venner. da er det greit og ha noe som går i plan, kan da velge å dra til arendal eller lillesand/blindleia på uten å måtte ha satt av dagen.

men er klart, ligger ikke for mange netter i en liten daycruiser før man savner litt fasiliteter som man får i en større båt.. er vel sikkert som husbygging dette, man er ikke fornøyd før man har bygd 4-5stk av de å funnet ut hvordan man vil ha det. :)

ønsker deg lykke til.

ps. ta båtførerprøven så fort du kan:)

Draco 2000 DC.

Forrige fornøyelser:

-07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet..

www.dsolutions.no

Tror du kan bite over så stor båt du vil ha innenfor budsjettet. Selv glefset jeg til på 29 fot som første båt og det har hittil gått veldig greit å svelge på egenhånd :sailing: Men det er nok fornuftig å velge noe som er relativt populært dersom du ikke er helt sikker på om du vil fortsette.

Lykke til!

Det er utrolig mange flotte båter på markede. Noen bedre enn andre i sjøen. Uansett, så er det stort sett kjøpers marked uten tvil. En halv planer som er stødig og god og som er "enkel" å bakke og legge til med, er f.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48133613&searchclickthrough=true

Her kan du gå i 5 eller 35 knop. Personlig så hadde jeg nok falt for en Diesel- Dette fordi bensin er dyrere og fordi det er litt mer vedlikehold på en bensinmotor. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48177443&searchclickthrough=true

Dette er gode båter i sjøen. Stikker ikke for dypt og en får en god båtfølese :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47792603&searchclickthrough=true

20 fots 2007 modell Skibsplast 605 med 115 hk EFI motor og henger. Stor fordel: Båten er selvlensende, Plass til å stå og fiske, og fin til dagsturer (med liten kabin).

185.ooo,- prisant.

Vet ikke hvor stor interesse / erfaring du har med mekking. Hvis liten, skygg unna båter med eldre innenbordsmotorer. Vil anbefale motor så ny som mulig innenfor budsjett, og helst med innsprøytning.

2. Antatt bruk: fiske, sjærgårdsloffing, solturer, til nød en overnatting, og kanskje svigermor på tur (om jeg tør..).

Eg tørde og tok na me på prøvetur i en Scand båt. Men hu ska ikje veia for mange kilo før denne smale båten tipper nesten ned i sjøen med rekkå hvis hu svigers står på den eine siå. Det gjekk greiere med kånå. Scand båtene var vel litt for smale etter min smak. En Skarpnes 25 bør vel vera midt i blinken.

Denne har stått for salg i tre sesonger, kanskje du får prutet den ned til rett pris.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48486027&searchclickthrough=true

Jeg ville valgt en nyest mulig daycruiser/ walkaround når jeg ser dine krav. enklere og billigere vedlikehold med påhengsmotor.

Den skibsplast 605 var veldig flott og en fin pakke til den prisen. Kvalitetsbåt. Jeg har selv en 655, som jeg liker bedre enn 605, men den er ikke selvlensende som er et minus ved fiske.

her er en annen topp fiskebåt. med stor motor. Jeg var å så på en sånn en gang. meget romslig båt og fin til fiske med egen stor sløyebenk bak, som også er solseng om du vil. Ble ikke handel den gangen pga en meget kunskapsløs eier.

,fin pris på den om alt er i orden.

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=48858815

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg tror jeg ville tittet på noe ala disse, jeg hadde denne motoren i min første båt, en Askeladden 705, og hadde aldri noe tull med den. Rimelig vedlikehold. Frisk motor, og meget overkommelig forbruk i disse båtene.

Askeladden Beetle:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48809442&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49016602&searchclickthrough=true

Ellers kan denne varmt anbefales, storebroren 705 voyager. Tvilsomt om du får prutet den ned til 200k men skader jo ikke å høre. Identisk motor med den jeg hadde, og min gjorde 36 knop med 3 personer om bord, så her må det være noe feil i annonsen. Teakdørken blir som ny igjen etter en skikkelig omgang med teakrens. Sikkert bare oljet år etter år uten å bli renset. Hadde min i 4 år, og var utrolig fornøyd med den. Pluss for eget toalettrom med ordentlig do.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47908029&searchclickthrough=true

Edited by Madserazzi (see edit history)

Hei!

Jeg tror jeg svarer alle i ett og samme innlegg. Dette var nesten litt overveldende med fine svar. Mye bra båtfolk tenker jeg da :thumbsup:

Jeg har nå sett litt på følgende faktorer: motortype, skrog, og innredning.

I forhold til motor, så er jeg nok ikke av kategorien mekaniker (kan bli, er motivert, men har også få kunnskaper). Jeg forstår det slik at jeg da bør prøve meg på påhengs. Sikkert en større risiko for tyveri, men det finnes det sikkert løsninger for (og forsikring). I forhold til drivstoff, så må jeg vel si at jeg liker forholdsvis ren luft, og NoX er vel en problemstilling her, som på biler? Men, det er selvfølgelig gode argumenter i levealder.. Her tror jeg at jeg må vekte ut i fra hvilke modeller som gir kjøpetrang og magesug.

I forhold til skrog, så er det viktigste at båten oppleves stødig. Det virker som om de fleste nyere daycruisere er stødige, og tåler mye ulik bruk. Det er veldig i retning av det jeg ønsker meg.

Innredning og oppbygning er viktig, og da særlig muligheten til å tilpasse etter bruk. Jeg ser at mange daycruisere har muligheten til å flytte rundt på bord, puter, og stoler (tildels). Dette er også store plusser i boka.

Jeg aner en rød tråd her..

Jeg har sett på lenkene som dere har servert på fat (takk for det!), og til nå har jeg falt veldig for disse (unnskyld til annonsørene i lenkene om jeg gir dere for store forhåpninger nå, annonsene er mer for inspirasjon i første omgang):

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49016602&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47908029&searchclickthrough=true - favoritten

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47792603&searchclickthrough=true - noe trang innvendig, men pen.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48858815 - sansen for denne, selv om potta er forbeholdt de mer frigjorte enn jeg kan påstå at jeg er..

Tusen takk for innspill, gode råd, og forslag. Jeg har definitivt en retning nå, og det trengte jeg. Om noen fortsatt har noe å dele i forhold til nybynnere på jakt etter daycruisere, så rop ut. Det ser ut til at jeg kommer til å tilbringe en del tid her fremover.

O`Hoy Anders

De 2 første, inkludert favoritten (som jeg forstår godt frister :smiley: ) har innenbordsmotor. Kan jo være heldig og ha problemfritt vedlikehold på disse motorene også. En tommelfingerregel så vel i gamledager at problemer begynte etter ca 10 år. Men da var det vel flere innenbordsmotorer med saltvannskjøling, slik at varmeveksler, risere og manifolder hadde gjort sitt).

Når det gjelder størrelse, kan jeg bare referere til egne relativt begrensede erfaringer med cabincruisere når jeg var fersk på sjøen. Opplevde f.eks. Draco 23 som en overkommelig og grei størrelse. Så ville ikke vært redd for å kjøpe båt inntil 23 fot (de ser jo store ut når du får de opp av vannet :yesnod: ).

Har en kamerat som hadde en lignende Galia som du har med i utvalget. Kanskje ikke sjøens største skjønnhet, men veldig gode sjøegenskaper. Og praktisk innredning. Mener han hadde en 225 hk E-tec, gikk styggfort.

Når det gjelder påhengsmotorer, ville jeg skygget unna Mercury Optimax 135 hk og 150 hk. Disse bråker noe grådig.

De 2 første, inkludert favoritten (som jeg forstår godt frister :smiley: ) har innenbordsmotor. Kan jo være heldig og ha problemfritt vedlikehold på disse motorene også. En tommelfingerregel så vel i gamledager at problemer begynte etter ca 10 år. Men da var det vel flere innenbordsmotorer med saltvannskjøling, slik at varmeveksler, risere og manifolder hadde gjort sitt).

Når det gjelder størrelse, kan jeg bare referere til egne relativt begrensede erfaringer med cabincruisere når jeg var fersk på sjøen. Opplevde f.eks. Draco 23 som en overkommelig og grei størrelse. Så ville ikke vært redd for å kjøpe båt inntil 23 fot (de ser jo store ut når du får de opp av vannet :yesnod: ).

Har en kamerat som hadde en lignende Galia som du har med i utvalget. Kanskje ikke sjøens største skjønnhet, men veldig gode sjøegenskaper. Og praktisk innredning. Mener han hadde en 225 hk E-tec, gikk styggfort.

Når det gjelder påhengsmotorer, ville jeg skygget unna Mercury Optimax 135 hk og 150 hk. Disse bråker noe grådig.

He he he.. der synliggjorde jeg vel ganske godt hvor skogsmatros jeg er. Jeg så faktisk ikke på motortypen på disse modellene jeg flagget. Mer på type. Men, jeg tar med meg erfaringene dine på ferden. Takk for svar!

Matros er nesten en sjøulk, Halvor Skramstad er fortsatt lettmatros etter både forlis og minesprengning og seiling på østen.

Skårunge er kanskje den korrekt betegnelse når du er helt uerfaren. Men samtidig har du kommandoen på egen skute og er dermed juridisk en skipper.

Om du starter i det små og bygger kompetanse og størrelse side om side endre du opp med veldig mye sjømannskap og erfaring.

Ole
S/Y Algol

Matros er nesten en sjøulk, Halvor Skramstad er fortsatt lettmatros etter både forlis og minesprengning og seiling på østen.

Skårunge er kanskje den korrekt betegnelse når du er helt uerfaren. Men samtidig har du kommandoen på egen skute og er dermed juridisk en skipper.

Om du starter i det små og bygger kompetanse og størrelse side om side endre du opp med veldig mye sjømannskap og erfaring.

Kremt.. Skogsmatros var nok en tittel jeg ble påspandert av en skipper fra sørlandet når det fremkom at jeg var østlending. Tror nok ikke den er forankret i noe formelt hierarki, hvor jeg sikkert kan pryde skuldrene med "skårunge", men som en lunt humoristisk stikk for total mangel på kunnskaper om båd og sjø, annet en kano på stille innlandsvann (derav båtførerprøven mm).

Forøvrig veldig enig, og takknemlig, for anbefalingen din. Tror jeg gjør en del riktig med å gå forsiktig frem. Håper å unngå landgang ala Fuentes..

God helg!

Edited by Anders1976 (see edit history)

Det er derfor du gjør det som du gjør, starter du i det små er selv katastrofale feilgrep billige. Gå i brygga så fliser og glassfiber spruter koster ikke mer enn litt arbeid på en gammel billig båt. En saftig grunnstøning ditto.

Du skulle spurt skipperen om Tønsbergensere også er skogsmatroser ? Halvor Skramstad i boka "Skogsmatrosen" kom jo fra Rena og da passer liksom skogsmatrosen litt bedre. Nå blir man ikke sjøulk bare av å komme fra Agder eller Vestfold for den saks skyld.

Kos deg på sjøen ! Det er ikke antall fot som avgjør sjøgleden, men antall døgn på sjøen.

Ole
S/Y Algol

Galiaen ble som forventet solgt fort til den prisen.

Men det er mange andre gode forslag her. Jeg har selv begrensede mekkekunskaper og valgte derfor utenbords som tilogmed jeg kan ta service på.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Eg ville anbefale deg ein walkaround til og begyne med,der du lett kan bevege deg rundt når du skal fortøye.Du vil kome til å erfare dette hvis du handler deg ein daycruiser og har litt hustrigt veir med litt blåst,spesiellt når du har kalesje oppe og skal legge til.Greit nok når du har gode hjelparar,er du aleine så vil du nok stresse litt,såpass mykje at du fort mistar lysta.Har sjølv vokst opp med havet og div båtar,men har gått på nokon smellar med daycruiserar med kalesje oppe (og aleine) i relativt frisk vind.