Jump to content

Beregne nok oppdrift for to personer

ling

Recommended Posts

Hei igjen!

Jeg pusler fremdeles med tegnestadiet av lekebåten min og lurer litt ang nødvendig oppdrift.

Det skal være en katamaran, så jeg tenker i utgangspunktet å bruke en plate på hver side.

Platene er 2,44m x 1,22m x 9mm

Jeg tenker at 2,4 meter er en fin lengde, så jeg deler bredden på tre for å sideveggene på skroget.

Da får man en - hva sier man, prisme? på 2,4m x 0.4m x 0.4m som har et volum på (2,4*0,4*0,4 = 0,384m^3)

Så ganger vi med 1000 for å få svaret i liter (0,384*1000 = 384l)

Siden det er to skrog så ganger vi med *2 = 768 liter.

Da er det slik at man i teorien skal kunne plassere 768kg i denne båten før den er 100% under vann, right?

Er det nok oppdrift for to personer på rolig sjø?

Platene har en egenvekt på rundt 13kg, epoxy og utstyr veier jo litt og man vil vel helst ikke laste båten over 50% maks kapasitet? Så jeg tenker disse 384 kiloene vil forsvinne raskt.

Hver av disse platene fortrenger 26,79 luft. Det er altså 13 kg plate du ikke får fyllt med 26,79 liter luft. Jeg tror dermed du mister ytterligere en del kg i oppdrift..

Men jeg har bare yrkeskole og skal ikke påberope meg at jeg er mattegeni. Men ha det i tankene.

Hei igjen!

Jeg pusler fremdeles med tegnestadiet av lekebåten min og lurer litt ang nødvendig oppdrift.

Det skal være en katamaran.

Platene er 2,44m x 1,22m x 9mm

Er det nok oppdrift for to personer på rolig sjø?

Tror det går til nød for to personer.

Har bygd noe tilsvarende selv, men hadde bygd med mer volum neste gang, pga marginene ved bølger og krenging, og ofte tilkommer noe last, proviant, batterier osv.

For så vidt som det er katamaran, vil behovet for oppdrift avhenge av avstanden mellom pontongene. Desto større avstand, jo mer stabilitet, ergo mindre behov for volumbuffer ved krenging.

Optimistjolla er jo 2,44 x 1,22. Du kan jo prøve en slik, og resonnere litt ut fra det.

Bygger du i finer er det jo enkelt å øke volumet, senn.