Jump to content

Polering av rustfritt

Frøken Fryd

Recommended Posts

Hva med en vanlig benksliper og en slik en montert på:

Den er ikke dum. Men ville tatt av beskyttelsesdekselet på benkeslipermaskinen. Polerskiva kan vil kunne "ta tak" i det du skal polere. Da er det bedre uten deksel da du slipper at noe kiler seg mellom polerskiva og dekselet. Dekselet er jo bare å skru på igjen om du skifter tilbake til vanlig smergelskive.

Vinkelsliper går litt fort. Jeg mener å huske at 3000 rpm er bra. En vanlig 125 mm vinkelsliper går med omkring 11000 rpm. Selv kjøpte jeg en av disse billige polermaskinene som har samme konfigurasjon som vinkelsliper. Disse har justerbar hastighet og passer godt for formålet.

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-polérmaskin/Pr407943000

Jeg kjøpte noe slikt som dette, fungerer bra. En vinkelsliper med justerbar hastighet koster flere tusen kroner.

De er blitt som sandpapir og litt ubehagelig å ta tak i. Vil de muligens bli glatte og blanke igjen ved polering med maskin og hånd?

Hvis det er så ille som du beskriver der holder det nok ikke med polering, du må nok slipe også. Først grov korning (avhenging av hvor ille det er, 40 eller 60 burde rekke), deretter f.eks. 120 og 320. Først da er overflaten glatt nok til at det er klart for polering.

, hade en Joda24 en gang.....pulpit såg ut som rustfritt....men det var noe forniklet ??? :confused:

Det var nok forniklet messing. Vet at bla. Joda brukte det.

Eksempelvis Avesta Beisepasta-101 (for rustfritt og syrefast stål), står det på kanna jeg har i kjelleren. Det er en blanding av flussyre (HF) og saltsyre (HNo3). Har hatt den stående noen år. Nå er det ikke pasta lenger, men flytende som vann.

Hadde en slik stående i garasjen jeg også, den var også som vann. Lurte på om den ikke hadde tålt frosten?

bilde

bilde

Som nevnt lenger opp inneholder den flussyre og salpetersyre (som Ebonita så observant korrigerte).

Men jeg hadde også denne nylig innkjøpte fra Esab

bilde

Noe annerledes innhold i denne. Salpetersyre, svovelsyre og flussyre.

Så tilbake til spørsmålet fra trådstarter. Du beskriver at det er "brennmerker som skal bort". Hvis det er snakk om tennmerker fra wolframelektroden eller overslag fra jording bør du slipe bort merkene før du polerer. Det aktuelle området er antagelig lokalt skadet, og missfarging av rust vil komme tilbake selv om du syrevasker. Sliping med påfølgende polering bør gjøre jobben, da trenger du ikke å syrevaske. Nytt oksidsjikt vil bygge seg opp av seg selv.

Jeg kjøpte Esab syre på Proffpartner nå i vinter. Husker ikke hva den kostet, men tror det var under 200. Fant forresten en flaske til i garasjen i dag. Den heter Magna 977, noe eldgamle greier som har stått i en krok i et verksted jeg jobbet før. Den er helt flytende, så den er ikke så kurant å bruke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...