Jump to content

Polering av rustfritt

Frøken Fryd

Recommended Posts

De omtalte brennmerkene er fra når ventilen ble skåret ut, husker ikke hva slags skjæremetode som ble brukt men det er iallefall noen millimeter med "svart stål" rundt kantenen. Jeg ble fortalt at disse kunne poleres bort, det er slik på alle kantene og siden dette er større ventiler til luftinntak blir det ganske mye tilsammen. I helgen ble båten brukt fremfor å jobbe, men skulle gjerne hatt luftinntaket på plass igjen.

Jeg kjøpte Esab syre på Proffpartner nå i vinter. Husker ikke hva den kostet, men tror det var under 200. Fant forresten en flaske til i garasjen i dag. Den heter Magna 977, noe eldgamle greier som har stått i en krok i et verksted jeg jobbet før. Den er helt flytende, så den er ikke så kurant å bruke.

Komodo: I går rørte jeg opp guffa på kannen jeg har stående. Smurte på vellingen, som ikke er pasta lenger, etter den teorien at aktive stoffer er syrer som er salter og ikke fordamper. I dag spylte jeg av, og resultatet er perfekt. Så ikke kast den gamle dritten, funker helt sikkert utmerket.

Neida, her kastes ingenting (har jeg fått høre...) Den gamle dunken har jeg imidlertid nå brukt opp og ja, den fungerte helt utmerket :yesnod:

Magna-syra derimot har aldri vært i gelekonsistens, men den er grei å ha til f.eks. skruer eller andre mindre detaljer som kan legges i et bad. Syra er det bare å helle tilbake på flaska etterpå. Den lukter mistenkelig likt batterisyre, kanskje det funker også? Er det ikke svovelsyre på batteriene?

Her er det jeg bruker for å polere:

bilde

Når utgangspunktet er så dårlig som denne platen her, går jeg først på med fin fiberskive (flapdisk) (Biltema) på vinkelsliperen for å få vekk mest mulig av porene i stålet. Deretter (stygt ord), men type 3M fiber på vinkelsliperen (fin korning, Biltema). Til slutt kommer Meek med variabel hastighet med pasta som avbildet. Hvis ståler ikke er poret, blir resultatet speilblankt i løpet av noen minutter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...