Sleipner93 Startet 6.Juni.2014 Del på Facebook Startet 6.Juni.2014 Hei. Jeg og fruen skal på ferie til Sørlandet med båt i år. Vi har en Sandvik 25AC. Etter en god del år rundt i Ryfylke er jeg klar for å prøve nor nytt. Tanken er å ha avgang fra Tananger 18 juni om været tillater det. Da tenkte vi å gå til Egersund. Videre blir det en etappe til Flekkefjord, etter det inn til Listeidet for å så ta båttrekket over. Så bærer det til spangereid og ut i Farsund . Videre etter dette har vi ikke planlagt og ønsker derfor tips og råd hvor vi bør gå? Litt uvisst hvor langt vi skal men vi ser for oss etapper på 5 timer ca hver dag med gjennomsnittlig 6 knop. Vi liker oss gjerne i uthavner men er greit med båthavner også i ny og ne for dusjing , klesvask Osv. Hvor anbefales turen å legge videre etter Farsund ? Jeg antar mesteparten her går innaskjærs og uten de store havstrekk. Er Kristiansand noe å sikte etter eller blir det gjerne litt langt ? Vi har tross alt bare 3 uker og gjennomsnittlig 6knop. Vi ønsker ikke å ha spesielt lange etapper utenom Tananger - Egersund. Er det noe festivaler eller plasser verdt å gi ett besøk på denne turen ? Jeg ser for meg at vi gjerne må på land i ny og me og finne på ting også da det mulig kan bli kjedelig med 3 uker kun i båten. Er lettbåt spesielt nyttig å ha med ? Båten er jo ikke større enn 25.. Kom gjerne med masse tips vi tar imot alt. Det kan nevnes at navigasjonsutstyr , filtrer reservedeler rengjøring av dieseltank Osv. Har jeg kontroll på. Er det kanskje noen andre som skal ned i samme periode over jærens rev ? Mvh Ørjan Eie Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 Farsund, loshavn, sutnøy, korshavn , sælør, lillehavn, båly, imsa, svinør, hillesund, mannevær, hatholmen fyr, mandal , skjernøy, tregde, ålo, udvår, borøya, høllen/åros, ny hellesund, bragdøya ( Kristiansand) er noen ( av mange) plasser videre i fra Farsund og østover som er verd et besøk. Det er tusenvis av holmer mellom Farsund og Kristiansand så mulighetene er mange. Du er jo avhengig av greit værvindu begge veier så jeg hadde sett an hvor langt jeg gikk. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 (redigert) Flekkefjord er en blindvei, men det er koselig der inne, og havneavgiften er 0,- og da er ferske rundstykker og avis levert på ripa inkludert . Kirkhavn er ett alternativ hvis dere skal rundt Lista, og uthavnen Lindevika likeså. Bassenget mellom Lista og Lindesnes (altså Farsundtraktene) har mange fine uthavn muligheter , feks på Skarvøy. Av havner er Korshavn verdt ett besøk. Da er turen kort rundt Lindesnes og (istedet for kanalen, hvis været er OK). Også etter Lindesnes vrimler det jo av uthavner. Havneguiden er en grei app til 99,- (tror jeg) som viser deg havner i nærheten. Da putler du avsted til du er lei, og så ser du der hva som er i nærheten (men det finnes alltid mange andre alternativ enn de som viser der også). Vi pleier og alltid å ta en tur innom Mandal hvis vi har tid, synes det er koselig der. Der er det Skalldyrfestival, men det er vel senere i sesongen.. Hvor langt tenker dere å gå ? Hvis dere flytter dere hver dag kan du jo dorge(eller stoppe og handle) middagsmat og sette teiner og utforske landskapet med snekka, men hvis dere like å ligge over en dag av og til er jolle veldig kjekt å ha med ja. God tur Sleipner, det blir nok en kjempe tur Redigert 6.Juni.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sleipner93 Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 Hei Erik og takk for mange tips! Joda Flekkefjord er en blindvei , skal i tillegg ha "besøk" av familie der. Jeg er fortsatt usikker på hvor langt vi skal det blir liksom litt som du sier at vi tøffer avgårde til vi er leie. Havneguiden kjøper jeg ( har både App og boka). Ser dere for dere sørover i år ? Dere har kanskje seinere ferie? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.