Jump to content

Skifte Skrog farge


stein erik olsen

Recommended Posts

Heia alle sammen.jeg har skaffet meg ei lita snekke(myra 21) som jeg vil skifte farge på skroget.

 

Vil ikke bruke så veldig mye penger på dette,men litt må man vell.

 

Er det noen produkter fra Jula eller biltema som funke greit til dette?

 

Tenkte å skifte fra rød farge til offwhite...

 

Takker for alle svar :)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med snekke :smiley:

 

Biltema har offwhite i tokomponent polyuretan, en lakk som blir hard og slitesterk når den får herdet skikkelig. Kan vel nærmest sammenlignes med lastebillakk, altså en litt røffere lakk enn billakk.

 

Ville ha mattet ned skroget skikkelig og avfettet med aceton før lakkering. Eventuelle sår sparklet med epoksysparkel før maling (den krymer ikke like mye som polyestersparkel). Biltemalakken kan både sprøytes og rulles på. Ruller du den på er det en fordel å bruke en fordriver (en flat pensel av god kvalitet) til å dra ut eventuelle bobler og slikt i lakken mens du holder på. Blir betraktelig bedre resultat da. Lakken herder raskere enn du vil ønske, så viktig å bruke fordriveren aktivt i den uherdete lakken, altså før den begynner å bli seig. Så vidt jeg forstår på nettsiden står det at åpningstiden på lakken er på 4 timer ved 20 grader, det er ikke min erfaring. Den begynner å bli for seig allerede etter en times tid til å få god finish. Derfor: bedre å blande opp mindre bruksdoser enn alt sammen på en gang. Biltemas ruller med mohair er noe skit, bruk heller en rulle fra Jordan (eller annen kvalitetsleverandør) eller en skumrulle. Min erfaring med skumrulle og Biltemalakken er at det blir tynnere strøk enn med mohair og lettere bobler i overflaten. Men bruker du fordriver klarer du dra ut boblene før de setter seg.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...