Jump to content

Ryds600 med slagside mot styrbord.

Caribou

Recommended Posts

Sjøsatte min Ryds600 med 150hk evinrude i går. Den lå tungt i vannet med slagside mot styrbord. Tok den opp igjen i dag, og tappet ut MASSE vann fra dobbeltbunnen. Etter det ligger den lettere i vannet, men har fortsatt slagside når den ligger fortøyd. Jeg trodde tanken (ca 50 liter) lå midt i båten?

Jeg finner ikke ut hvorfor den har slagside. Er det noen som har gode forslag?

Det er jo ganske normalt hvis ikke ting er montert slik at dette motvirkes.. Dette blir vel enda verre når du sitter og kjører. Du må sjekke om du kan montere batteri på motsatt side. Og om motoren kan svinges over slik at tyngden forbedrer seg bedre.

På en båtfabrikk jeg jobbet i mange år veide vi hver eneste båt med et tre cellesystem. Hvis båten veide noe særlig mer enn 20-30 kg ubalanse ble dette kompensert for. Ofte flyttet vi et batteri, eller noen fikk et ekstra. Svært sjelden ble det limt inn bly. Dette var bare hvis det ikke var noen annen mulighet.

Du har sikkert noe stuveplass som kanskje kan gjøre dette bedre. Enten ved å ha med deg mer eller mindre på tur.

Min egen båt er en ganske stødig skarpnes 30, men etterhvert som vanntanken tømmer seg og septictanken fyller seg skjer det ting der og. Da legger jeg meg i den andre sengen for eksempel. Eller flytter klesbagen.

Men som regel må jeg tømme og fylle tankene for å opprette fin balanse igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...