Jump to content

Merkelig syndrom med Yamaha F100. Feiljusterte forgassere ?

bilo3

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha F 100 påhengsmotor som oppfører seg litt merkelig.

Jeg har kjøpt båt og motor nylig, og tok første prøveturen i dag. Motoren starter lett, og går fint, men jeg mistenker at den ikke går på alle 4 cyl på tomgang.

Da jeg kom ut av havna, og ga full gass, kom den raskt opp i fart, men så dabbet den av etter et par sekunder.

Det virka som at den hadde bare halvparten av krafta den skulle ha. Jeg slakket opp, og merket at motoren gikk nå bare på to cyl på tomgang, og gjorde nok det på full gas og, etter at den mistet krafta.

Da jeg kom inn i havna igjen lot jeg motoren gå mens jeg fortøyde båten.

Jeg fant ut at jeg skulle ta av motorlokket å se litt på motoren mens den gikk. Jeg tilta motoren litt opp, for å nå tak i den bakre motorlåsen, og da gikk motoren plutselig på 3 cyl igjen !

Da jeg tilta den ned gikk den bare på to. Hmmm.... tenke tenke.... Kan det være så enkelt at flottørnivået er feil på en eller to forgassere ?

Forrige eier fikk vann i bensinen, og ble plaga med skitt i forgasserne. Han fikk en kjenning til å se over forgasserne, men det er jo ikke sikkert at han viste hva han gjorde ??

Jeg pumpa på bensinblæra mens motoren var nedtilta, og gikk på to cyl, og da tente den tredje plutselig. Ga jeg litt gass, så kom cyl nr 4 og.

Kan det være så enkelt som jeg tror ? Hva tror dere ? Begge coilene, alle pluggkabler og alle plugger er nye, så der er det ingen problemer. Håper på tips og inspill fra dere :)

Hvor finner jeg forresten data på grunninstilling av gasserne ??

Motoren er forresten fra 2004 glemte jeg å si :)

Dette kan jo skje om bensinen ikke er 100%, så da blir spørsmålet; når skiftet du bensinfilteret sist, og er det eksternt filter på denne? Jeg mistenker at det ikke hjelper å "gå over" forgasseren, dette må gjøres skikkelig.

Grunninnstillingen står i servicemanualen som alle Yamaha-verksteder har, tenker du får det oppgitt der.

jepp. kan høres bensinrelatert ut.

Har erfart at får man først dratt innpå vann og dritt i bensinsystemet, så kreves det gjerne mer enn en rens for at det skal bli 100% igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

om det har stått vann i flottørhusene så han det irre sånn at flottørene ikke går så lett som de skal, kanskje det som har skjedd?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det var fullt av dritt i de to nederste gasserne ! I tillegg er den nederste gasseren en del eira, og skal byttes på sikt. Nå går motoren på 3 cyl på tomgang, kommer på fjerde når man gir gass, men kutter av og til på nr 4 når man har full gass. Det kommer seg :) Glemte å ta bilder :(

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...