Jump to content

Overvintre i båten?


rattatta

Recommended Posts

Vurederer aleina mainn å bruke båten, Viksund 880, 1981, som hybel på jobb langt hjemmefra kommende vinter. Plass nok til ein kaill der er det vel. Men lar det seg gjøre? Noen som har tips eller erfaringer?

 

Aktuelle havn har god landstrøm, og har vel ikke vært islagt på 8000 år.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke være noe problem det, sålenge man har varme og strøm burde det gå supert.. Kan jo være greit med en plass i nærheten og ta seg en dusj og handle mat..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hei. Dersom båten ikke er isolert eller har isolerte vinduer må du belage deg på problemer vedr. kondensereing. Det øker på jo varmere du har det inne og kaldere det er ute. Dette til orientering. Min båt har noe vannskader på treverk etter å vert bobåt i to år. Det kondenseres vann på vinduene som renner ned. MVH Kaptein

Link to post
Share on other sites

Har selv tenkt tanken på å bo i min halco 26 neste skoleår for å spare hybelpenger. Tror igrunn ikke dette skal vere noe problem. Har divinycell isolering i overbygg, og et godt varmeannlegg, 5Kw vannbåren varme.

 

Dette er en lukket båt. Er din båt lukket eller har du kallesje???

Link to post
Share on other sites

Men lar det seg gjøre? Noen som har tips eller erfaringer?

Klart det lar seg gjøre! Jeg har ikke noe erfaring utover lange sesonger med snø og is på dekket og -10 i lufta i kortere perioder, men må nok si meg enig med kaptein. Jeg tror kondens og avrenning fra ruter vil bli ditt største problem om varmeanlegget i utgangspunktet er stort nok. Jeg regner ikke med det er drenering innvendig fra fra rutene i Viksunden din. Det ville gjort livet mye enklere. Min båt har vært brukt som helårsbolig i 4-5år, og jeg har brukt lang tid på å rette opp skadene etter all kondensen fra alle vinduene. Som et resultat av det jeg fant har jeg blandt annet snudd alle gummilistene i vinduene så de har skjøten oppe.

Hvis du ikke skal bruke båten til annet enn å bo i ville jeg kosta på litt utvendig isolering. Jeg har sett noen som bruker relativt tynn plast-trekt glava på rull for å dekke til utsatte områder med. Over det igjen pressenning med lufting i mellom. Kommer vel til å se litt lurvete ut, men hvem bryr seg vel om det; er du båtfant så er du båtfant.

Kos deg med sommeren først og la plaene modnes.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Kondensproblemet skal ikke undervurderes, men det kan overvinnes. Svaret på spørsmålet i så måte er lufting. Fuktigheten må ut; dvs. at du må kvitte deg med varm luft som er mettet med fuktighet. Og få inn kald luft som holder mindre fuktighet MEN tar opp i seg fuktighet etter hvert som den varmes opp. Og så ventileres ut. Det blir vel en del fyring for kråkene men noen bedre løsning tror jeg det blir vanskelig å finne.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Ser også selv dette med kondensen som det største problemet. Båten har lukket salong, pantry og kahytt, og er et trivelig sted å være. Tror nok jeg kommer til å gjøre et forsøk på å ha den som hybel. Halvgamle kailler må hå lov til å gjøre som de vil. Kommer kanskje tilbake med rapporter om saken i denne kanalen.

Link to post
Share on other sites

Har selv bodd litt i båten i vinter - det var glimrende det! Men merker veldig forskjell på å fyre med strøm som gir mye kondens, og å fyre med refleksen som tørker ut lufta... Etter noen dager blir det faktisk like tørt som innendørs bortsett fra de stedene som er mest i kontakt med kjølsvinet eller skutesida.

 

Vet ikke hvordan det blir med andre typer fyring, men uansett så finnes det også luft-tørkere konstruert for båt. Sikkert ikke det billigste, men da blir det garantert tørt nok, har jeg hørt!

Link to post
Share on other sites

Har selv bodd litt i båten i vinter - det var glimrende det! Men merker veldig forskjell på å fyre med strøm som gir mye kondens, og å fyre med refleksen som tørker ut lufta... Etter noen dager blir det faktisk like tørt som innendørs bortsett fra de stedene som er mest i kontakt med kjølsvinet eller skutesida.

 

Vet ikke hvordan det blir med andre typer fyring, men uansett så finnes det også luft-tørkere konstruert for båt. Sikkert ikke det billigste, men da blir det garantert tørt nok, har jeg hørt!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Poenget her er at el-ovner varmer opp den luften som er om bord; mens refleks-ovnen forbrenner luften som er om bord. Den forbrente luften blir erstattet av ny, tørrere luft utenfra og slik tørker det hele opp. Enkelt og greit.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...