Jump to content

Forgasser justering aq200 Rochester 2jet

ehrnst

Recommended Posts

Hei,

Synes båten har et noe høyt forbruk, ser også skroget blir sort av eksos i vannlinjen. Sjekket choke i går. Når jeg gir litt gass, lukker spjeldet seg. Etter båten har startet tok det noen sekunder før choken så slik ut.

bilde

Det ser riktig ut for meg. Er det noe mer jeg bør sjekke?

Det ser riktig ut, spjeldet er lukket når motoren er kald, eller mer korrekt når fjæren til choken er kald, men det blir stående åpent etter stoppet motor osv. og du må gi gass for å lukke det igjen, det er slik det skal være.

Og så etterhvert som motoren får gått litt og blir varm åpnes spjeldet helt, slik som på bildet.

Så lenge spjeldet er helt åpent er ikke choken årsaken til røyk og høyt forbruk ved normal gange, og disse bruker jo litt bensin, men dersom det er mye sort røyk så får motoren din sannsynligvis for mye bensin.

Før du justerer noe som helst, sjekk at tenningen er riktig med en tenningslampe, og sjekk at det er gnist på alle plugger, det tar ikke mange minuttene og det er viktig at tenningssystemet fungerer normalt dersom man skal justere på forgasseren, hvis ikke blir det aldri bra.

Det sitter to skruer i basen på forgasseren, med fjærer på, disse er til blandingen, en til hver "tønne", og det er kun disse to du skal justere på, samt tomgangen.

Juster de to skruene en kvart runde av gangen, og skru like mye på begge to. Skru innover, altså med klokka, for å strupe inn, og du må sannsynligvis justere opp tomgangen litt der hvor gassvaieren sitter.

Husk alltid hvor mange kvarte omganger du har skrudd fra starten slik at du i verste fall enkelt kan skru de tilbake til utgangspunktet.

Vær obs på at når du justerer forgasseren, og særlig når du struper inn blandingen, kan den gå som en klokke ved brygga, helt til du får belastning ved å faktisk kjøre båten en tur, og den skyter og smeller på grunn av mager blanding, og det kan være en utfordring å få det helt riktig noen ganger.

Det er mange måter å justere disse på, noen begynner med kun den venstre skruen, og justerer til turtallet faller 100rpm for så å justere litt ut igjen, og så justerer høyre skruen på samme måten osv.

Det er ikke slik at begge skruene må være helt likt justert, men de bør være temmelig i nærheten slik at begge tønnene har omtrent samme blanding.

Andre igjen skrur skruene helt inn og så ut 3 runder for å ha et likt utgangspunkt, og skulle du finne på å prøve det så vær forsiktig når du skrur de helt inn, stram aldri til de to skruene hardt ettersom det kan skade spissene i enden av skruen, og som tidligere tell antall runder helt inn slik at du vet hvor skruene sto når du begynte og alltid kan komme tilbake til utgangspunktet.

Det enkleste etter min mening er nok å få noen som har litt greie på forgassere til å justere forgasseren mens du kjører båten, det er lettere å justere disse under belastning ved å prøve seg litt frem, og de er ganske enkle å justere i og med at det bare er to skruer, tomgangen er uvesentlig, den justeres etter at man har fått motoren til å gå rent.

Lykke til.

Tusen takk for svar. Skal sjekke litt. Skal sies at jeg må bli litt venn med tankmåleren også. Man får litt angst av å ikke vite hvor mange literen måleren viser også. Vet ikke hva denne motoren skal bruke på cruise, men forestiller meg rundt 30l timen. Ca 25 knop på en windy 23. Motoren ryker ingenting under gange, men jeg synes den er kjøp å starte (tips?) samtidig som jeg så aksoslaget i vannlinjen