Jump to content

VP TAMD 31 - får ikke opp turtallet.


basbakken

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har byttet motor i en Polar 770 og nå satt inn en TAMD 31 motor. Denne har fått ny bytteturbo og sviver fint. Imidlertid, så har jeg gjenvunnet giret fra min gamle motor.

 

Dette er MS3B gir med utveksling 2,91:1.

 

Jeg vet at dette er noe høyt, men har fått propell som passer best mulig til denne. farten vil bli noe redusert, men ikke som det jeg sliter med nå.

 

Jeg klarer bare å få opp turtallet til ca 2900 omdreininger og en fart på 10,5 knop. Papirene tilsier at jeg skal kunne ha en maks omdreining på 3800.

 

Med feil utveksling på giret, så burde vel turtallet likevel stemme selv om farten blir redusert? Eller vil denne utvekslingen også slå inn på turtallet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takke for alle tilbakemeldinger. har nå gjort følgende:

 

Dyser skrudd ut og sjekket på verksted.

Røykskjold i dieselpumpa sjekket ut.

Turbo sjekket ut.

Intercooler sjekket ut med funn av lekkasje.

 

Det viser seg at det er en sprekk i intercooler huset. Nytt hus er bestilt og jeg er spent på å se resultatet. Ved sprekk, så klarer ikke turboen å bygge opp trykk, som igjen gjør seg gjeldende på tilførselen av kraft/diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...