Jump to content

Noen her som har skiftet startmotor på FordSabb 2728t?

Frivakt

Recommended Posts

@Nemo: releet det klikker i står i en boks med plastdeksel oppe på motoren. Derfra går det flere ledninger i en strømpe bakover mot starteren. Tre av disse går inn på de to minste boltene (A og B på bildet) og en går inn på samme bolten som kabelen fra hovedbryteren (C på bildet).

Det var bra du fikk inn bilder for jeg hadde regnet med det var slik som bildet til nemo viser. Ikke rart dette ble litt vanskelig. Men dette må da være en skrustarter. Likevel, uvanlig mange ledninger på selve starter, så det skulle ikke undre meg om den i tillegg er oppbygd som topolet, selv om el-anlegget kan være enpolet i dag. Nemo og noen til har lagt ut diverse manualer i dokumentarkivet på fordmotorer så mulig du finner noe der. Klarer du og legge inn en skisse av rele og starter, og hvordan de er koblet sammen blir det lettere og forstå. Få gjerne hjelp av mekanikker, men hvis han ikke har vært borti dette før, så vil nok han også klø seg litt i hodet. Jeg melder pass,,,i hvert fall foreløpig :smiley:

Bendixdrev (skrustarter)

Bendixdrev, oppfunnet av svensk-amerikaneren Vincent Bendix (1882–1945) i 1914.

Det er nok denne type starter du har. Det første bildet er hvordan oppbygningen er på denne starteren.

Del nr 14 er det som skrur tannhjulet i inngrep når motoren startes. Hvis fjær nr 12 er knekt, kan du og få en feil som ligner på det du har. Men det første er jo å være sikker på at det kommer nok spenning og strøm fra releet og til starteren. Det er og det enkleste om feilen ligger i releet eller ledningene rundt dette.

bendixdrev.jpg

bendixdrev2.jpg

Flotte illustrasjoner, Nemo. Jeg googlet "skrustarter" i går, men fikk ikke opp på langt nær så bra info som dette.

Hvis du ser posting #19 ovenfor, så gjorde jeg noen målinger av de ledningene som går fra releboksen til starteren i går. Som du ser blir spenningen på en av dem påvirket av posisjonen til tenningsnøkkelen, men med mye lavere spenninger enn 12V.

Jeg fulgte også råd fra flere om å kortslutte kontaktene på starteren. Jeg skjønner nå at det rådet var gitt med tanke på en helt annen type starter. Håper ikke jeg har ødelagt starteren ved å kjøre 12V rett fra batteriet inn på kontaktene..(?)

Jeg synes ikke det virker realistisk at feilen skyldes en knekt fjær i starteren, i og med at den plutselig virket ved ett tilfelle i går. I det tilfellet burde vel også motoren i starteren dratt strøm, noe det ikke virker som om den gjør.

Redigert av gib (see edit history)

Sjekk den bak ja, hvis du har den. Er ikke den på har du sikkert heller ikke jording på releet. Tipper releet får jording fra den som er merket gult på bildet. Og måleresultatet du hadde på releet er jo altfor dårlig. Sjekk også minuskabel på batteriet.

Da har jeg lokalisert jordingsbolten i enden av starteren. Det går en tjukk kabel til batteri minus og en tynnere fram til rattkonsollen. Det går også en tynnere ledning opp til kontakt A (se bilde posting #23).

Har gjort noen flere målinger. Alle målingene er gjort med C koblet til rød batterikabel,og jordingskontakten er koblet til svart batterikabel. Kablene på A og B er koblet fra.

Batteriet frakoblet - multimeter på motstand 2K:

Mellom svart batteriklemme og kontakt C viser meteret 1. Altså ingen kontakt, heldigvis.

Mellom batteriklemmen og B viser meteret 0,001. Samme resultat mellom batteriklemmen og A.

Mellom batteriklemme og jordingskontakten på starteren 0.000

Mellom batteriklemme og godset i starteren 1. (er det normalt?)

Batteriet tilkoblet - multimeter innstilt på spenning 20V:

Mellom pluss og minus på batteriet 12,82V

Mellom A og C 12,82V

Mellom B og C 12,82V

Mellom C og godset i starteren 12,71V

Da går jeg videre til å undersøke releet.

A og B er trolig spolen på solenoiden, da vil du få de verdier du har fått. Håper du får klarlegge mer når du har undersøkt releet.

Mellom batteriklemme og godset i starteren 1. (er det normalt?)

Dersom du ikke har hatt dårlig kontakt med godset i starteren, kan starteren være isolert mot jord.

Har også gjort noen målinger.

2 har full batterispenning når hovedbryter er på. Når jeg slår av hovedbryteren faller spenningen på denne kontakten svært sakte ned mot null.

3 viser 0,02V når nøkkelen er i startposisjon.

1 målte jeg ved å trekke ut pluggen og måle spenning på ledningen frakoblet. Jeg antar det er denne ledningen som kommer fra tenningsnøkkelen ved start. Denne viste 0,05V når hovedbryter er på og 0,06V når nøkkelen er i alarmposisjon. Når jeg dreier nøkkelen over i startposisjon får jeg først 0,35V, men spenningen faller øyeblikkelig ned til ca. 0.15V.

Dette er det jeg har fått ut av dagen, men jeg aner ikke hva jeg kan bruke det til. Men jeg synes det er litt rare målinger av spenningen som går inn på 1. Kan det være noe galt før releet, for eksempel i tenningslåsen? Men releet klikker hver gang jeg vrir nøkkelen.

Jeg antar startreleet er den største komponenten - den med aluminium.

Mens jeg holdt på kom det et "bjeff" fra starteren, selv om tenningsnøkkelen stod i av-posisjon. Ikke nok til at motoren startet, men den hogg til. Det skjedde da jeg skulle ta pluggen av 1, men jeg kan jo ha kommet borti noe annet samtidig.

Det går bra om tegning og forklaring kom på hver sin side. Når du er sikker på at A er festet til jord eller minus, da må B får 12V spenning fra releet. Vil og anta at 1 skal ha styrespenning fra tenningsnøkkel når den er i startposisjon.

Det kan være dårlig kontakt siden du hørte lyd i starteren, sjekk ledningene godt.

Mål spenning på 1 når nøkkel er i startposisjon.

Mål så 3 i samme posisjon.

Har et forslag.

Løs ledning som kommer fra C i punkt 2. Ha noe isolasjon på denne så den ikke kommer i kontakt med andre ting.

Løs så ledning som kommer fra B i punkt 3.

Lag så en ordning så du enkelt kan koble disse sammen et kort øyeblikk mens nøkkel står i posisjon tenning, ikke start.

Da bør starteren gå rundt og du kan koble ledningene tilbake som de var.

I så fall kan du fortsette.

Det er 12V i punkt 2?

Løs ledning som er koblet på 1.

Fest så en liten ledning på 1.

Denne ledningen kobler du sammen med punkt 2 et kort øyeblikk mens nøkkel står i posisjon tenning, ikke start.

Da bør starteren gå rundt.

Håper dette var forståelig!

Redigert av Nemo (see edit history)

Jeg antar startreleet er den største komponenten - den med aluminium.

Jeg har selv samme båt og motor som deg og holdt på og tullet med det samme for 2 år siden. Løsningen i mitt tilfelle var å bytte dette startreleet/innslagsreleet. Selve starteren trenger ikke ut, men dette innslagsreleet måtte byttes. Ja, det var i aluminium. Kostet vel 5-600,- på Bema.

Skal ikke påstå noe, men mitt tips er i alle fall dette releet.

Takk for gode tips til videre testing, Nemo! Jeg får dessverre ikke sett mer på dette før torsdag.

• Jeg antar at dersom den første testen mislykkes, så ligger feilen etter releet.
  • Dersom den første lykkes mens den andre feiler, så er det releet.
  • Dersom begge lykkes, ligger feilen før releet.

Da håper jeg Finnmarken har rett. I tilfelle kan vel dette releet brukes?

http://www.maritim.no/startrele-dynastarter

Tror det releet du linker til er til en annen type motor, men det kan jeg ikke nok om. Dog er jeg rimelig sikker på at det er dette innslagsreleet hvis det er det det heter. Dvs at du ikke trenger å skru ut startmotoren. Da jeg byttet mitt, så skrudde jeg ut motorveggen på babord side. Det ga god arbeidsplass. :yesnod:

Takk for det!

Men i påvente av videre feilsøking, er ikke måleresultatene av ledningen fra tenningsnøkkelen merkelige?

For det første hadde jeg forventet 12V, eller noe i nærheten. Dernest hadde jeg forventet en stabil spenning så lenge nøkkelen stod i startposisjon. Men i stedet får jeg altså 0,35V som øyeblikkelig faller til 0,15V.

Jeg syntes dette var så merkverdig at jeg gjorde målingen mange ganger, men med samme resultat. Jeg målte på løs ledning for at ikke resultatet skulle bli påvirket av evt. feil i releet.

Hva er normal spenning for styrestrømmen til et slikt rele?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...