Jump to content

Noen her som har skiftet startmotor på FordSabb 2728t?


Frivakt

Recommended Posts

Pinseturen ble spolert siden motoren ikke ville starte i dag. Bare klikk fra releet når jeg vrir om nøkkelen.

 

Har sjekket at spenningen god både på startbatteriet og der kabelen kommer inn til starteren. Regner derfor med at det er selve starteren som har tatt kvelden.

 

Da er det to ting jeg lurer på:

- Hvor får jeg kjøpt ny starter?

- Hvor vanskelig er det å bytte den? Den ser ut til å være stor og tung, og det er fryktelig trangt å komme til...

 

Tar gjerne mot tips og råd.

Link to post

Hm. Hørtes jo litt ut som det jeg opplevde nettopp. Skal ikke være belærende når det gjelder strøm, men spenningen under belastning kan være en helt annen enn det du måler før. Sjekk med et annet batteri hvis du har mulighet.

Link to post

Ingenting er bedre enn at dette skyldes strømtilførselen. Kommer til å dobbeltsjekke dette før jeg gjør noe med starteren, men jeg er ikke så veldig optimistisk.

 

Startbatteriet er bare to år gammelt (Sønnak DUAL). Jeg har ikke hatt noe problemer med det, annet enn at jeg får spenningsfall på instrumentene når jeg bruker truster (både truster og navigasjonsinstrumenter er koblet til startbatteriet). Jeg testet også trusteren i dag. Den gikk rundt, men kanskje med litt mindre futt enn ellers(?).

 

Batteriet hadde i dag en hvilespenning på 12,6 V. Jeg forsøkte også å koble forbruksbanken (3x115 Ah) til starteren, uten at det ga noe bedre resultat. Brukte en startkabel til dette, så det er mulig jeg ikke fikk tilstrekkelig kontakt.

 

Var ute forrige helg - da fungerte alt perfekt. Har aldri hatt problemer med start tidligere.

 

Men jeg tar gjerne flere råd til hvordan jeg kan gå fram, og jeg oppfatter ikke råd gitt i beste mening som belærende :smiley:

Link to post

Starteren er lett å ta ut hvis du bare kommer til. Vet ikke hvor trangt det er i en fjord, men vet noen som har stikkøyer som har laget en luke gjennom skottet inn til motoren der starteren sitter. Noe jeg også må gjøre hvis min skal ut en gang. Her i byen har vi et firma som reparerer dynamoer og startere. Fredrikstad Vikleverksted. Maken til din med samme symptom kostet 1200 å reparere. Gjort på en dag.

Link to post

Takk for gode tips! Da blir det nok luke i skottet i dag, slik at jeg kommer til. Har bare en lydisolert finerplate mellom motorrom og batterirom, så det lar seg enkelt gjøre. Vurderte å ta ned hele plata, men det er montert mye elektriske brytere, sikringer og andre komponenter der. Men det er faktisk ingen slik ting akkurat der starteren er.

 

Jeg leste også et annet sted her på forumet at dersom en celle i batteriet er ødelagt, kan det gi god spenning ved måling, men mangle evne til levere noe strømstyrke av betydning. Kan det være en årsak?

Link to post

Kan jo prøve å slå litt på innslaget og se om det hjelper, men det er jo gamle startere så de trenger nok litt stell. Sist vi leverte en slik, var også en fjær til børstene røket. Men var dårlig kontakt ved innslaget som gjorde at den ikke virket. Blir det pusset rent går den i 25 år til.

Jeg har prøvd å starte med 1 celle på batteriet ødelagt, og da slår den inn men orker nesten ikke å dra rundt. Men det kan jo sikkert også være dårlig kontakt på noen kabler men det regner jeg med har blitt sjekket.

Link to post
gib : Jeg leste også et annet sted her på forumet at dersom en celle i batteriet er ødelagt, kan det gi god spenning ved måling, men mangle evne til levere noe strømstyrke av betydning.

 

En defekt celle kan gi god måling på batteriet like etter lading, men etter noen timer eller en dag faller den. Sulfaterte batteri derimot kan gi brukbar hvilespenning lenge etter lading, men er ikke i stand til og gi mye strøm til en startmotor.

Man kan ha 150 ah og 12,65 volt hvilespenning på papiret, men er de sulfatert kan det i praksis bare være et lite motorsykkelbatteri man har både når det gjelder startevne og ampertimer. Kjennetegnes ved at spenning faller dramatisk ved belastning av batteri.

 

Defekt celle derimot lar seg ikke lade opp. Det vet ikke verken dynamo eller lader, og derfor blir de andre fem cellene utsatt for overlading og tørkes ut. De andre fem må ta imot den strømmen som den defekte cellen ikke tar, og det går ikke.

 

Men gjør nå som Komodo har foreslått først. Det hjelper lite med nye batteri hvis det er dårlig kontakt et sted.

Edited by hegra (see edit history)
Link to post

Nå har jeg undersøkt videre her.

- Batteriet er ok.

- Det er ikke spenningstap fram til kontaktene på starteren.

 

Jeg forsøkte å starte innimellom, og plutselig startet motoren som ei kule. Lot den gå en stund for jeg stoppet den. Bare klikk i releet da jeg forsøkte igjen.

 

Bestemte meg da for å ta ut starteren, men det ser ikke enkelt ut. Virker som om "hele motoren" er bygget rundt starteren. Virker håpløst bare å lokalisere alle boltene med fingrene. Hvis jeg får den løs, lurer jeg på om jeg får den ut mellom alle delene som ligger rundt.

 

Noen som har gjort dette før, og vet noen lure knep?

 

Eller er det bare å kontakte verksted?

Edited by gib (see edit history)
Link to post

Hvis du kommer til fra siden er det nok enklest å ta av intercooleren først hvis det er bowmann kjøler. Da kan du jo også bytte o ringer på denne samtidig. Da er det jo bare å løsne boltene å trekke starteren ut. Hvis det er kjølesystem fra kings i Bergen, skal det gå å trekke den rett ut.

Link to post

Takk for tipset, men jeg tror det går utenfor det jeg tør å sette i gang med selv.

 

Gjør nå et siste forsøk på finne evt feil i strømkretsen. Det er tre kontakter på starteren. En stor som er koblet til batteriet, og to mindre som får ledninger fra en boks montert oppe på motoren.

 

Den store har spenning, ikke de to små. Jeg antar at i det minste en av de små skal få spenning når jeg vrir om nøkkelen. Stemmer ikke det?

 

Hva er den boken som de tynneste ledningene kommer fra? Kan det være noe feil der?

Link to post

gib : - Det er ikke spenningstap fram til kontaktene på starteren.

 

 

Hvis denne målingen ble gjort uten belastning sier den svært lite. Selv den tynneste kobbertråd mellom batteri og starter gir ikke spenningstap hvis starter er ubelastet, men og starte med en tynn tråd er selvsagt umulig. Derfor må spenningstap måles mens man kjører startmotor. Først da ser man om all strøm kommer frem til starteren. Du får ha meg unnskyldt hvis det var under belastning du målte :smiley:

Men siden den plutselig startet hadde jeg nok sjekket alle kabler at de virkelig sitter. Og det må du være nøye med. Selv om det både ser og kjennes bra ut har nå i hvert fall jeg(og sikkert flere med meg) blitt lurt av dårlig kobling. Gjelder også minuskabel til motorblokka.

Starteren kan sikkert trenge en rensk uansett ja, men det var vel ikke der jeg hadde mistenkt feilen først siden den plutselig startet.

Link to post
gib : Den store har spenning, ikke de to små. Jeg antar at i det minste en av de små skal få spenning når jeg vrir om nøkkelen. Stemmer ikke det?

 

Det stemmer ja. Den andre tynne er sannsynligvis jording til startreleet og går vel bare rett inn på motorblokka et sted. Så lenge det klikker i releet hver gang du gjør startforsøk tenker jeg at dette fungerer som det skal. Konsentrer deg heller om den tykke kabelen som du målte spenning på. Denne går som regel via en hovedbryter. Det kan være et svakt punkt samt kabelsko på selve batteripolene. Og minuspol er like viktig, også der den er festet på motorblokka.

Link to post

Det ser ut til at begge de små kontaktene går til jord. Når jeg måler spenningen mellem den store kontakten og hvilken som helst av de to små, får jeg 12,76 volt. Samme som når jeg måler direkte på batteriet. Har forsøkt å måle med releet i innslag ug ute, samme resultat.

 

Dette er vel ikke normalt?

Link to post

Jeg husker ikke i hodet hvor mange kabler jeg har inn på starteren, men mener det er bare en tynn pluss til innslaget pluss en tykk 50 kvadrat fra hovedbryter og en 16 kvadrat fra dynamo som går inn sammen med den tykke. Regner med du har en sabb Ford?

Men jeg tror du har kjempeflaks hvis det bare er dårlig kontakt et sted. Jeg tror det bare er å begynne å skru. Det er egentlig ikke så veldig mye skruing. Å komme til er det værste.

Link to post

Ikke bry deg så mye om hva eller hvilke verdier du måler. Det får vi heller komme tilbake til. Spørsmålet er om det klikker i releet hver gang du gjør startforsøk. Gjør det det ??

Hvis ja, så går du løs på de store kablene, både + og - helt fra batteri og frem til motor.

Ikke for å være frekk :smiley: : Ja det kan hende at startmotor må ut, men i mitt tilfelle kunne jeg byttet 10 startmotorer uten å få start. Det var altså bare en litt løs kabel på batteri selv om dette både så og kjentes bra ut.

Link to post

Mulig du har rett, men jeg synes det er merkelig at det ikke er strøm på en av de små kontaktene når jeg vrir om nøkkelen. Jeg antar at releet ligger i den boksen oppå motoren som ledningene til starteren komner fra. Selv on det klikker i releet, så er det vel ikke sikkert at det leverer strøm likevel?

Link to post

Det hadde nok vært best med et bilde fordi det kan være litt forskjellig hvor og hva disse ledningene er til, og det hjelper ikke om vi vet motortype fordi det kan være innbyrdes forskjeller fra båt til båt.

Men hvis det står en lignende kontakt like under der den store kabelen er festet, og som har ledningstump som går rett inn i selve starteren, er det denne releet gir strøm til starteren på. Altså, releet kobler de to skruene sammen inni releet når du betjener starter.

Måler du mellom disse to skruene skal det være 12, 7 volt før startforsøk, men nesten 0 volt under startforsøk.

Huff ble vanskelig dette, men jeg får dessverre ikke til og legge inn bilder i dag :nonod:

Link to post

Her er tre kontakter. En stor som er koblet til batteriet, og to mindre kontakter ovenfor som står like vedsiden av hverandre.

 

Jeg har nå koblet fra de tre ledingene som kommer inn på de minste kontaktene og målt dem separat. To av ledningene har ikke strøm uansett. Den tredje får en spenning på 7,27 V når jeg slår på tenninga (alarmposisjon). Vrir jeg tenningsnøkkelen videre slik at releet klikker, faller spenninga til 4,8 V. Denne ledningen skal være koblet på samme kontakt som en av de andre to ledningene. Dersom jeg kobler dem sammen før jeg måler, får jeg 0 V.

 

Dette har styrket min mistanke om at det er noe galt med styrestrømmen fra releet. Jeg antar spenninga inn skal være 12V+ og ikke 7,2 eller 4,8 som målingen viser.

Link to post

Kan du ikke ta en kabel fra batteriet eller ved starteren og kortslutte opp på kontakten til innslaget? Husker vi brukte skrujern på den første forden jeg hadde. Da får du jo i hvert fall 12 volt rett på innslaget.

På min er det ingen releer mellom tenning og innslag.

Link to post

Nå har jeg prøvd å legge inn ett bilde slik at du ut fra det kunne forklart hva og hvor du måler, men ikke tale om jeg får det til :nonod: . Så det hadde jo vært flott om du kunne lagt inn et bilde. Det blir jo litt skummelt dette med å koble hvis vi snakker forbi hverandre. Skal prøve litt til.

Link to post

Her er et bilde av innslaget (Solenoid) på startemotoren. Det kan og være en annen utgave, men prinsippet er det samme.

Kabel fra batteri er tilkoblet A. Spolen er innvendig tilkoblet D og B. Den ene skal ha spenning når du vrir tenningsnøkkelen i startposisjon, den andre går til minus.

Når solenoiden får spenning til spolen (D-B), legger den inn en kontakt mellom A og C. Da skal A ha samme spenning som A ( når du kjører starteren).

Når det bare klikker i releet, er det da solenoiden du tenker på, eller er det et annet rele som gir spenning til D-B?

bilde

Link to post

Her er et bilde som viser kontaktene.

A og B er koblet til tynne kabler som går inn i en felles strømpe som leder opp mot releboksen på toppen av motoren.

C er koblet til hovedstrømbryteren med en kraftig kabel. I tillegg er det koblet til en tynn ledning som går inn i den samme strømpen som ledningene på A og B.

 

bilde

 

 

Det er ikke så lett å kortslutte noe som helst når det er så trangt at jeg må velge om jeg skal se eller ha en hånd mellom omliggende komponenter. Klarte til slutt å få festet en startkabel til kontaktene. Da jeg så koblet andre enden til batteriet kom det gnister, men ikke en lyd fra startmotoren. Det betyr vel at den trenger reparasjon.

 

Må nok ha en mekaniker om bord for å få den ut. Ser ut som halve kjølesystemet må rigges ned for å komme til. Bildet nedenfor er tatt gjennom ei luke i skottet mellom motorrommet og batterirommet ved siden av. Dette viser hvor trangt det er. Man skimter så vidt den ene festebolten til starteren. De tre andre klarer jeg ikke å komme til med fingrene en gang - langt mindre med verktøy :headbang:

 

bilde

Link to post

Ser der ja. Dette er vel en skrustarter og da er vel ikke releet på selve starteren slik som nemo sitt bilde viser. Det kan være releet som tuller og hvor er det ? Tar en pause jeg :smiley:.

Eller er det bare ett vanlig innslagsrele og starter som ligger på skrå, kraftig forstørret. Ble litt i tvil :confused:

Edited by hegra (see edit history)
Link to post

Kan si det er trangt ja. Jeg har ikke de samme koblingene på min starter etter det jeg kan se på bildet. Min er 87 mod., men kan jo ha blitt levert med forskjellig elektrisk utstyr. Den jeg har sitter med 3 bolter. Regner med det er likt. Du må nok i så fall ha av intercooleren hvis den skal av. Da blir det jo grei plass rundt. Manifold burde ikke sitte i veien.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...