Jump to content

Noen her som har skiftet startmotor på FordSabb 2728t?

Frivakt

Recommended Posts

Rare resultat ja, med så lav spenning så skulle det vel ikke klikke i releet, men det gjør det altså. Skulle tro at andre enden av multimeteret ikke var i kontakt med batteri - , men bare til gods uten forbindelse, og at du har rundt 12 volt likevel ut fra nøkkel.

Undres også litt over releet helt til høyre, vet du hva det er til?

For øvrig viktig og utføre testene nemo foreslo først. De vil avklare mye.

Er også enig med at det borde være rundt 12 V som er det normale for styrestrøm til et 12 V rele. Det kan være dårlig kontakt i tilkoblingen til releet, er det ikke en kabelsko der?

Den kan gi dårlig kontakt etter noen år med vibrasjon. Eller at det er en skjøt på ledningen.

Dette finner du nok ut av.

Undres også litt over releet helt til høyre, vet du hva det er til?

Godt spørsmål!

I koblingsskissen tegnet jeg inn en ledning som går til gods på motorblokka. Det så sånn ut i farten, men jeg fant et bilde på nettet av en tilsvarende motor. Der ser det ut som ledningene er koblet til noen komponenter i luftmanifolden. Mulig det er det hos meg også.

bilde

gib :, men jeg fant et bilde på nettet av en tilsvarende motor. Der ser det ut som ledningene er koblet til noen komponenter i luftmanifolden.

Det virket mer naturlig ja. I farten fant jeg ikke noen mening hva det releet skulle være til slik det er koblet på skissen. Har hørt noe om at to-polte anlegg kobler til og fra minus i startøyeblikket og lurte på om det var noe slikt. Dermed stjal du noen timers nattesøvn fra meg :giggle:. Ett råtips er vel at det er gløding i innsuget da uten at jeg er sikker.

Men de to små releene har jo samme minuskontakt som startreleet, og du kan jo teste om det klikker i disse når du betjener gløding og motorstopp. Regner jo med det gjør det , men ikke dermed sagt at startrele har god nok kontakt. Husker du hvor du jordet multimeter når du målte strømmen på 1 (strøm fra nøkkel)?. Det er merkelig at det klikker i releet når det er så godt som 0 spenning på den ledningen.

Husker du hvor du jordet multimeter når du målte strømmen på 1 (strøm fra nøkkel)?

Svart nål var solid plantet i minusklemmen på batteriet. Men jeg kan selvfølgelig ha hatt dårlig kontakt på pluss-siden. Brukte en kobling til klemme for å kunne gå en meter bort og betjene startnøkkelen. Nå skal jeg ned i båten i morgen, så da får jeg sjekke både dette og forslagene fra Nemo. Krysser fingrene for at det er releet eller tenningslåsen som er synderen.

Jeg hadde samme problem på min Ford 2726 der var det en ledning som gikk innom en temperaturføler som var synderen, sjekk den dingsen du fant på manifolden, prøv å koble sammen de to ledningene på den. Hos meg satt føleren på thermostathuset og gikk videre til en dings på dieselpumpa. Antakelig til kaldstart.

Da er feilen lokalisert - det var tenningslåsen :thumbsup:

Da var det hold i de mystiske måleresultatene på styrestrømmen.

Fant også ut at det ikke er startreleet jeg har hørt, men releet til høyre. Det får også strøm når nøkkelen er i startposisjon. Skjønner ikke helt hva dette releet gjør. Det er koblet til to punkter på luftmanifolden - ser nesten ut som følere. Kan det være noe slags startsperre?

Dersom noen vet hva dette releet gjør, eller har gode teorier, vil jeg gjerne vite det.

I mellomtiden løper jeg til butikken og kjøper nye tenningslås. Kan godt hende litt spray hadde løst det, men når den først begynner...

Og på veien, et par lettelsens sukk!

gib : Fant også ut at det ikke er startreleet jeg har hørt, men releet til høyre.

Det hadde jeg en mistanke om, men torde ikke si det. Først hadde jeg mistenkt deg for ikke og jorde multimeter skikkelig, og synes det ble for galt om jeg skulle mistenke deg for å lytte til feil rele også . Derfor ble det et mer indirekte spørsmål om du kunne teste de to små releene også, nettopp for og forvisse meg om at det var det rette du hadde lyttet til. Kjempeflott at det ordnet seg så du slapp mekanikker med multimeter som stort sett måler kr. og mva. :giggle:

Antar releet har noe med gløding eller forvarming å gjøre, men ektsagt hvordan det fungerer vet jeg ikke.

Redigert av hegra (see edit history)

Antar releet har noe med gløding eller forvarming å gjøre, men ektsagt hvordan det fungerer vet jeg ikke.

Tviler på om det er gløding i og med at releet åpner samtidig med starteren. Gløding pleier vel å være et egen posisjon på nøkkelen.

Men jeg har ikke noe bedre teori, heller.

gib : Gløding pleier vel å være et egen posisjon på nøkkelen.

Ja, svært ofte, og jeg trodde det var slik på din også. Men på min motor er det hårfint skille mellom gløding og start, og på min er glødeposisjon fjærbelastet akkurat som start. Hadde jeg ikke hatt indikatorlampen for gløding, hadde jeg hatt problemer med å kjenne når nøkkel var på gløding.

Kan det være at den defekte nøkkelbryteren bare går til gløding og ikke kommer lengre. Kan jo tyde på det siden det ikke var spenning til start. Jeg hadde ikke merket dette på min tror jeg, siden vandringen på nøkkel er svært liten mellom gløding og start, men altså likevel to forskjellige posisjoner.

Men her kan jeg være helt på bærtur siden jeg ikke vet hvordan det fungerer på din. Beste er jo om de som kjenner systemet forklarer deg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...