Frivakt Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 @Nemo: releet det klikker i står i en boks med plastdeksel oppe på motoren. Derfra går det flere ledninger i en strømpe bakover mot starteren. Tre av disse går inn på de to minste boltene (A og B på bildet) og en går inn på samme bolten som kabelen fra hovedbryteren (C på bildet). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Det var bra du fikk inn bilder for jeg hadde regnet med det var slik som bildet til nemo viser. Ikke rart dette ble litt vanskelig. Men dette må da være en skrustarter. Likevel, uvanlig mange ledninger på selve starter, så det skulle ikke undre meg om den i tillegg er oppbygd som topolet, selv om el-anlegget kan være enpolet i dag. Nemo og noen til har lagt ut diverse manualer i dokumentarkivet på fordmotorer så mulig du finner noe der. Klarer du og legge inn en skisse av rele og starter, og hvordan de er koblet sammen blir det lettere og forstå. Få gjerne hjelp av mekanikker, men hvis han ikke har vært borti dette før, så vil nok han også klø seg litt i hodet. Jeg melder pass,,,i hvert fall foreløpig Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Det kan være det releet som er oppe på motoren som fusker. For å sjekke det må du se om det er mulig å ta av dekselet og gjerne ta et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Bendixdrev (skrustarter) Bendixdrev, oppfunnet av svensk-amerikaneren Vincent Bendix (1882–1945) i 1914. Det er nok denne type starter du har. Det første bildet er hvordan oppbygningen er på denne starteren. Del nr 14 er det som skrur tannhjulet i inngrep når motoren startes. Hvis fjær nr 12 er knekt, kan du og få en feil som ligner på det du har. Men det første er jo å være sikker på at det kommer nok spenning og strøm fra releet og til starteren. Det er og det enkleste om feilen ligger i releet eller ledningene rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 (redigert) Flotte illustrasjoner, Nemo. Jeg googlet "skrustarter" i går, men fikk ikke opp på langt nær så bra info som dette. Hvis du ser posting #19 ovenfor, så gjorde jeg noen målinger av de ledningene som går fra releboksen til starteren i går. Som du ser blir spenningen på en av dem påvirket av posisjonen til tenningsnøkkelen, men med mye lavere spenninger enn 12V. Jeg fulgte også råd fra flere om å kortslutte kontaktene på starteren. Jeg skjønner nå at det rådet var gitt med tanke på en helt annen type starter. Håper ikke jeg har ødelagt starteren ved å kjøre 12V rett fra batteriet inn på kontaktene..(?) Jeg synes ikke det virker realistisk at feilen skyldes en knekt fjær i starteren, i og med at den plutselig virket ved ett tilfelle i går. I det tilfellet burde vel også motoren i starteren dratt strøm, noe det ikke virker som om den gjør. Redigert 9.Juni.2014 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Her er en som ligner veldig. Trykk på pilene slik at bildet snur seg og du ser den har lignende kontakter som din.http://www.lucasee.com/da/shop/product/LRS01432 Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Har også mer tro på at releet svikter, man fann en på nettet som beskrev en noelunde lik feil der fjæren var defekt. Du finner mer om starteren din om du følger denne linken(siste innlegget i tråden), laster ned og går til side 288. Dette er riktignok en eldre motor, men starteren er den samme. https://baatplassen.no/i/topic/16402-ford-27xx-serien/ Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 (redigert) Det stemmer, flott bilde av starteren. Og der ser du hva de 3 tilkoblingene er til. Glemte å si at Ford kaller starteren koaksial starter. Redigert 9.Juni.2014 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Hegre, denne ligner veldig. Men dersom det er denne, så har den en fjerde kontaktbolt på enden som jeg ikke har sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Den bak skal nok gå til minus på batteriet, for den må jo være tilkoblet et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Jeg skal undersøke litt mer i dag. Legger ut flere bilder og måleresultater senere. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Sjekk den bak ja, hvis du har den. Er ikke den på har du sikkert heller ikke jording på releet. Tipper releet får jording fra den som er merket gult på bildet. Og måleresultatet du hadde på releet er jo altfor dårlig. Sjekk også minuskabel på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 (redigert) Da har jeg lokalisert jordingsbolten i enden av starteren. Det går en tjukk kabel til batteri minus og en tynnere fram til rattkonsollen. Det går også en tynnere ledning opp til kontakt A (se bilde posting #23). Har gjort noen flere målinger. Alle målingene er gjort med C koblet til rød batterikabel,og jordingskontakten er koblet til svart batterikabel. Kablene på A og B er koblet fra. Batteriet frakoblet - multimeter på motstand 2K: Mellom svart batteriklemme og kontakt C viser meteret 1. Altså ingen kontakt, heldigvis. Mellom batteriklemmen og B viser meteret 0,001. Samme resultat mellom batteriklemmen og A. Mellom batteriklemme og jordingskontakten på starteren 0.000 Mellom batteriklemme og godset i starteren 1. (er det normalt?) Batteriet tilkoblet - multimeter innstilt på spenning 20V: Mellom pluss og minus på batteriet 12,82V Mellom A og C 12,82V Mellom B og C 12,82V Mellom C og godset i starteren 12,71V Da går jeg videre til å undersøke releet. Redigert 9.Juni.2014 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 A og B er trolig spolen på solenoiden, da vil du få de verdier du har fått. Håper du får klarlegge mer når du har undersøkt releet. Mellom batteriklemme og godset i starteren 1. (er det normalt?) Dersom du ikke har hatt dårlig kontakt med godset i starteren, kan starteren være isolert mot jord. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Her er et par bilder av rele-boksen: Har også laget en skisse av koblingene. Har tegnet inn alle ledningene som går til starteren og til konsollen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 (redigert) Har også gjort noen målinger. 2 har full batterispenning når hovedbryter er på. Når jeg slår av hovedbryteren faller spenningen på denne kontakten svært sakte ned mot null. 3 viser 0,02V når nøkkelen er i startposisjon. 1 målte jeg ved å trekke ut pluggen og måle spenning på ledningen frakoblet. Jeg antar det er denne ledningen som kommer fra tenningsnøkkelen ved start. Denne viste 0,05V når hovedbryter er på og 0,06V når nøkkelen er i alarmposisjon. Når jeg dreier nøkkelen over i startposisjon får jeg først 0,35V, men spenningen faller øyeblikkelig ned til ca. 0.15V. Dette er det jeg har fått ut av dagen, men jeg aner ikke hva jeg kan bruke det til. Men jeg synes det er litt rare målinger av spenningen som går inn på 1. Kan det være noe galt før releet, for eksempel i tenningslåsen? Men releet klikker hver gang jeg vrir nøkkelen. Jeg antar startreleet er den største komponenten - den med aluminium. Mens jeg holdt på kom det et "bjeff" fra starteren, selv om tenningsnøkkelen stod i av-posisjon. Ikke nok til at motoren startet, men den hogg til. Det skjedde da jeg skulle ta pluggen av 1, men jeg kan jo ha kommet borti noe annet samtidig. Redigert 9.Juni.2014 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Ble litt dum sideinndeling her. Numrene på kontaktene i teksten ovenfor henviser til en koblingsskisse som havnet på forrige side. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Det går bra om tegning og forklaring kom på hver sin side. Når du er sikker på at A er festet til jord eller minus, da må B får 12V spenning fra releet. Vil og anta at 1 skal ha styrespenning fra tenningsnøkkel når den er i startposisjon. Det kan være dårlig kontakt siden du hørte lyd i starteren, sjekk ledningene godt. Mål spenning på 1 når nøkkel er i startposisjon. Mål så 3 i samme posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 1 i startposisjon gir 0,35V med det samme, men spenningen faller straks ned til ca. 0.15V. 3 viser 0,02V når nøkkelen er i startposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 (redigert) Har et forslag. Løs ledning som kommer fra C i punkt 2. Ha noe isolasjon på denne så den ikke kommer i kontakt med andre ting. Løs så ledning som kommer fra B i punkt 3. Lag så en ordning så du enkelt kan koble disse sammen et kort øyeblikk mens nøkkel står i posisjon tenning, ikke start. Da bør starteren gå rundt og du kan koble ledningene tilbake som de var. I så fall kan du fortsette. Det er 12V i punkt 2? Løs ledning som er koblet på 1. Fest så en liten ledning på 1. Denne ledningen kobler du sammen med punkt 2 et kort øyeblikk mens nøkkel står i posisjon tenning, ikke start. Da bør starteren gå rundt. Håper dette var forståelig! Redigert 9.Juni.2014 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 gib skrev On 9.6.2014 at 17.04: Jeg antar startreleet er den største komponenten - den med aluminium. Jeg har selv samme båt og motor som deg og holdt på og tullet med det samme for 2 år siden. Løsningen i mitt tilfelle var å bytte dette startreleet/innslagsreleet. Selve starteren trenger ikke ut, men dette innslagsreleet måtte byttes. Ja, det var i aluminium. Kostet vel 5-600,- på Bema. Skal ikke påstå noe, men mitt tips er i alle fall dette releet. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Takk for gode tips til videre testing, Nemo! Jeg får dessverre ikke sett mer på dette før torsdag. Jeg antar at dersom den første testen mislykkes, så ligger feilen etter releet. Dersom den første lykkes mens den andre feiler, så er det releet. Dersom begge lykkes, ligger feilen før releet. Da håper jeg Finnmarken har rett. I tilfelle kan vel dette releet brukes? http://www.maritim.no/startrele-dynastarter Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Tror det releet du linker til er til en annen type motor, men det kan jeg ikke nok om. Dog er jeg rimelig sikker på at det er dette innslagsreleet hvis det er det det heter. Dvs at du ikke trenger å skru ut startmotoren. Da jeg byttet mitt, så skrudde jeg ut motorveggen på babord side. Det ga god arbeidsplass. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 gib: Det er riktig som du skriver i de tre punktene ovenfor. Releet som du linker til er sikkert et kraftigere rele. Eller det er kanskje det er det du har? Lykke til på torsdag! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Takk for det! Men i påvente av videre feilsøking, er ikke måleresultatene av ledningen fra tenningsnøkkelen merkelige? For det første hadde jeg forventet 12V, eller noe i nærheten. Dernest hadde jeg forventet en stabil spenning så lenge nøkkelen stod i startposisjon. Men i stedet får jeg altså 0,35V som øyeblikkelig faller til 0,15V. Jeg syntes dette var så merkverdig at jeg gjorde målingen mange ganger, men med samme resultat. Jeg målte på løs ledning for at ikke resultatet skulle bli påvirket av evt. feil i releet. Hva er normal spenning for styrestrømmen til et slikt rele? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.