Jump to content

Propell til 1990 Yamaha 30DE 2-takt


Jche

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 30-hester utenbordsmotor på min Rana 17. Propellen på denne har noen hakk og småskader i kantene,og jeg leter derfor etter en ny. Antar det er originalpropell eller tilsvarende som står på nå. Hvor finner jeg dette billig, og hvilken type må jeg ha? Den som står på nå har 3 blader og er lakkert, det er alt jeg vet :)

Link to post

det står helt sikkert noen tall på den som angir diameter og stigning, mulig de står i propellbosset. Vil tippe du kan ha 11" stigning

 

maritim.no har solas propeller til grei pris

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Originalpropellen viste seg å være en 9 7/8 x 13". Maritim hadde bare opptil 12" stigning, så da kjøpte jeg det. Vil dette utgjøre mye tro?

 

Jeg har ikke turteller, så jeg aner ikke hva slags turtall jeg oppnår med den originale propellen. Men jeg får ca 22 knop på maks med 30-hester og Rana 17DC. Trenger neppe å kjøre fort, men det kan jo bli spennende å se.

 

Er det turtallssperre på disse motorene? 30-hester Yamaha, 1990-modell. Lang stamme, el-start

Redigert av Jche (see edit history)
Link to post

er ikke sikker på om det er noen sperre, effekten dabber uansett av over 5500, slik at den orker ikke alt for mye mer turtall.

 

Broren min har en slik motor på en 15 fots lettdrevet finsk plastbåt, suvi eller noe. Der var 13" passe. 17fisk er jo større og tyngre så tipper 12" er et bedre valg der. Så vil tippe det vil funke vel så bra som 13" hos deg. Du får gi oss referat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da har jeg fått testa litt. Det ble mye mindre vibrasjoner, ikke så rart siden den originale var noe bulket og frynsete i kantene. Når det gjelder endringen fra 13 til 12 i stigning, medførte dette 1 knop redusert toppfart, får nå 21 knop. Det kan jeg absolutt leve med.

 

Båten fikk også bedre aksellerasjon, og går saktere på tomgang. Stor fordel ved fisking. Merket ikke noe til turtallssperre, det stoppa bare naturlig på 21 knop. Dette ser ut til å funke greit :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...