Lars H. Startet 7.Juni.2014 Del på Facebook Startet 7.Juni.2014 Hei Stadig vekk viser min ST40 Raymarine dybdemåler en fast dybde på 0,5m selv om det kan være alt fra 1 til 150m. Men når den funker, ser det ut til at den viser svært nøyaktig dybde. Noen som har samme utstyret med samme feil og har en løsning på problemet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jori Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Innvendig eller utvendig dybdemåler? Jeg har samme problem på min Garmin (innvendig). Har funnet ut at det meste av Glykolen har rent ut av beholderen, så tror det er synderen. Skal fikses til uken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Jeg har gjennomgående giver, så det er nok ikke noen form for olje som har rent ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fredde1972 Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Jeg sliter med det samme på en lowrance hds 10 med airmar p79. Har ikke blitt noe klokere. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 (redigert) Jeg sleit også med dette med min Garmin Fishfinder 250 m/ innvendig svinger (P79), fant ut at dersom jeg slo den av og på igjen så ble den bra. Giveren lå i glykol... Redigert 7.Juni.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Seasu Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Min gikk i samme modus over sjøkabler med strøm. Tok litt tid før jeg skjønnte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Hadde det vært så enkel, men det kan skje over alt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nord West 420 Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 (redigert) Har det vært slik siden montering? Vannet strømmer ikke jevnt over giver ved visse hastigheter/forhold? Redigert 9.Juni.2014 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Nei, de første årene var det ikke antydning til dette. det er først i de siste årene, og spesielt i år problemet har vært der. Giveren sammen med betjeningsenheten var ny i 1995. Betjeningsenheten ST30 bidata ble byttet til ST40 bidata for 5 - 10 år siden da det ble feil på loggen. Det vil si, problemet dukket opp en skjelden gang tidligere når det var ekstremt temperaturskille i overflatevannet og dypere nede. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nord West 420 Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 (redigert) Har du en teori på hvorfor den skulle reagere slik på forskjellig vanntemp? At tettheten er mye større 0,5m lenger ned pga. kaldere vann tenker du på? Ca. to fot er vel minste dybde som måles så slik sett er vel 0,5 tilsvarende 0. Det blir verre og verre? Temperaturen og luftfuktigheten i båten spiller ingen rolle? Dårlig kontakt enten på elektronikken fra giver og inn på Bidataen eller noe som forstyrrer vannstrømmen på utsiden slik at den ikke får retursignal den klarer å fange opp skikkelig? (feks. bunnsmøring eller annet over eller i forkant av giver) Merket du forskjell på forskjellig hastighet når temperaturen på vannet var forskjellig i dybden? Redigert 9.Juni.2014 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Noen teori på det med temperaturer har jeg ikke, men har hørt at slikt kan gi slik feil. Bunnsmøringen er vel slik den alltid har vært. Får den ikke retursignal som når dybden er for stor (over 150m), viser den ikke denne dybden på 0,5m. Da blir det bare en strek i displayet. Ellers klarer jeg ikke å koble problemet til hverken hastighet, temperatur eller fuktighet. Dårlig kontakt et eller annet sted? Det er absolutt mulig. Og det skal jeg sjekke. Jeg tenkte bare at dersom noen hadde fått akkurat denne visningen på 0,5m og funnet løsningen, kunne jeg vente med å sjekke opp det. Jeg får vel åpne instrumentpanelet og ta med multimeter og oscilloskop og måle litt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nord West 420 Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 (redigert) Kalibrering til 0,5 meter under båten (giveren sitter på 0,5m dybde) og ha et par lag for mye bunnstoff på giveren kan vel gi tilsvarende problem? Redigert 9.Juni.2014 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Det er ikke bunnstoff på giveren. Jeg skal sjekke hva jeg har satt kalibreringen på. Det var et interessant innspill.Men jeg får ikke gjort noe før til helgen da vi skal på BP-treffet, og da spørs det om det blir noe roting med dybdemåleren. Så får jeg finne et sted med varmt vann slik at jeg kan skrubbe giveren litt, slik for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.