Jump to content

Min Raymarine ST40 dybdemåler viser 0,5m selv med godt med vann

Lars H.

Recommended Posts

Hei

Stadig vekk viser min ST40 Raymarine dybdemåler en fast dybde på 0,5m selv om det kan være alt fra 1 til 150m. Men når den funker, ser det ut til at den viser svært nøyaktig dybde. Noen som har samme utstyret med samme feil og har en løsning på problemet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, de første årene var det ikke antydning til dette. det er først i de siste årene, og spesielt i år problemet har vært der. Giveren sammen med betjeningsenheten var ny i 1995. Betjeningsenheten ST30 bidata ble byttet til ST40 bidata for 5 - 10 år siden da det ble feil på loggen. Det vil si, problemet dukket opp en skjelden gang tidligere når det var ekstremt temperaturskille i overflatevannet og dypere nede.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har du en teori på hvorfor den skulle reagere slik på forskjellig vanntemp? At tettheten er mye større 0,5m lenger ned pga. kaldere vann tenker du på? Ca. to fot er vel minste dybde som måles så slik sett er vel 0,5 tilsvarende 0.

Det blir verre og verre? Temperaturen og luftfuktigheten i båten spiller ingen rolle? Dårlig kontakt enten på elektronikken fra giver og inn på Bidataen eller noe som forstyrrer vannstrømmen på utsiden slik at den ikke får retursignal den klarer å fange opp skikkelig? (feks. bunnsmøring eller annet over eller i forkant av giver)

Merket du forskjell på forskjellig hastighet når temperaturen på vannet var forskjellig i dybden?

Redigert av HR312MK1 (see edit history)

Noen teori på det med temperaturer har jeg ikke, men har hørt at slikt kan gi slik feil. Bunnsmøringen er vel slik den alltid har vært. Får den ikke retursignal som når dybden er for stor (over 150m), viser den ikke denne dybden på 0,5m. Da blir det bare en strek i displayet. Ellers klarer jeg ikke å koble problemet til hverken hastighet, temperatur eller fuktighet. Dårlig kontakt et eller annet sted? Det er absolutt mulig. Og det skal jeg sjekke. Jeg tenkte bare at dersom noen hadde fått akkurat denne visningen på 0,5m og funnet løsningen, kunne jeg vente med å sjekke opp det. Jeg får vel åpne instrumentpanelet og ta med multimeter og oscilloskop og måle litt.

Det er ikke bunnstoff på giveren. Jeg skal sjekke hva jeg har satt kalibreringen på. Det var et interessant innspill.Men jeg får ikke gjort noe før til helgen da vi skal på BP-treffet, og da spørs det om det blir noe roting med dybdemåleren. Så får jeg finne et sted med varmt vann slik at jeg kan skrubbe giveren litt, slik for sikkerhets skyld.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...