Jump to content

Bravo one oljelekkasje

Skippern10

Recommended Posts

Har en båt med Bravo One hekkaggregat. 2007 modell.

Når jeg står parkert oppankret i sjøen ser jeg at det blir litt olje bak båten. Det er ikke mye. Har heller ikke hatt noe spesielt lavere nivå i drevoljebeholderen.

Noen som har noen ide hvor dette kommer fra? Dette er første årest med innenbordsmotor så har null erfaring med det, bør jeg ta opp båten for å utbedre feilen eller kan jeg avvente og se?

Hvis det er olje bak båten så er det vel enten drevolje, olje fra trimsylindre/slanger eller olje fra nabobåten.

Det første punktet er å finne ut hvor oljen kommer fra, følg med på beholderen for drevolje og olje til trimsystemet, dersom det ikke minker noe er det sannsynligvis heller ikke noe å bekymre seg over.

• 3 weeks later...

Da har jeg et spørsmål til.

Oljelekkasjen er der ennå men ikke noe synlig nivåforendring hverken i drevoljebeholder eller tiltoljebeholder. Trimflaps tror jeg er elektriske så da er vel det utelukket.

Merker nå litt knakklelyd når jeg svinger, spesilet tydelig i hastighet litt over tomgangsfart. Er det ille?

Skjønner at diverse trenger en service her men håper båten holder ut sesongen.

Belger ble byttet i 2012 av forrige eier... Er ca 2-3 cm med vann i båten under motor, fikk sugd ut mesteparten av dette for to uker siden men det har nok kommet litt tilbake. Om det kommer inn vann så er det i så fall veldig lite.

Da ville jeg vertfall sjekket belg fort.Kan være at du har ett lite hull.Da vil det komme vann inn og knutene vil ødelegges.derav knakkelyd når du svinger.Vil også kunne komme olje/fett ut bak.

Er borte på reise nå så får ikke gjort dette ennå. Noen som har fått byttet knute og belg her og vet omtrent hva man kan forvente å betale for noe slik? Kunne sikkert fått det til selv også men har aldri skrudd på hekkagregat, kun utenbordsmotor.

• 2 weeks later...

Her har det vært vann.... Ikke normalt med så mye rust hvis alt er som det skal.lTipper knutene er gåen også.Tror du kan forberede deg på skifte av hele akslingen med knuter.

Drevet ser ut som det er over 100 år, men er faktisk 2007 modell.

Dette drevet er såpass nytt at det har KGN drivknute. Mulighens fått tak i ny komplett aksling av den forrige typen, Rockwell eller hva det nå er.

Kan man bruke de to om hver andre?

• 4 weeks later...

Kommer fremdeles litt olje i sjøen bak båten noen ganger når båten ligger i ro.

Belger er sjekket og er tette.

Ikke lekasje fra tiltsylindre.

Trimflaps er elektriske

Ikke noe synlig reduksjon i nivået på drevoljebeholderen.

Tappet av en liten skvett olje fra drevet og den ser ut som ny ennå.

Noen som har forslag på hvor dette kan komme fra da?

• 2 months later...

Tok opp båten i dag. Har ikke brukt den på ca. 6 uker.

Det var da ulyd når jeg startet opp motoren. En slags kvine lyd, vannskelig å forklare. Når jeg satte båten i gir og kjører i sving blir lyden verre, og nesten normal igjen når jeg kjører rett frem. Hva kan dette skyldes?

U-joints ble overhalt tidligere i sommer da de lagde klakkelyd.

(Mercruiser 5.0 MPI, Bravo One)

Edited by Skippern10 (see edit history)

Hei.

Gimbal lageret kan være gåent. Det har vært vann i belgen, mulig utett i kanten på belgen der ringen rundt drivaksel

skal tette på belgen.

Så du må nok regne med å bytte lageret.

Når du tar av drevet, kjenner du lett om lageret går rundt som det skal.eller går tregt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Da jeg hadde av drevet i sommer kjente jeg på lagret og det virket helt fint. Men mulig det kommer når det blir litt turtall. Om det ikke kan være noe annet så får jeg satse på og bytte det.

Antar bare ut i fra bildet at det har vært vann der og da tar det vanligvis ikke lang tid før

lageret ruster.

Det er en smørenippel på siden av drevet, så kanskje det bare trenger litt grease.

Samme med drivknuten, må ha grease.

Siden lyden blir værre når du svinger, ligger nok feilen i knuten eller lageret.

Sjekk og lageret på drivakselen.

Sjekk og at motor/drev er riktig på linje i forhold til hverandre.

Takker for svar.

Hadde på grease på siden av drevet da jeg overhalte drivknuten i sommer.

Da skal jeg bytte lagret i løpet av vinteren.

Ser også at det er en smørenippel bakerst på motoren der aksligen ut til drvet stikker ut. Prøve litt grease der også.

En annen ting, Motoren i båten ser som ny ut når man ser den ovenfra, men når man ser på undersiden av motoren er det rust nesten over alt. Er det normalt på en båt som har sju sesonger i saltvann?

Kan fort ruste om det blir liggende vann i bunnen.

Er motoren ferskvannskjølt med varmeveksler i front eller er den sjøvannskjølt ?

Om det er det siste, bør du sjekke risere og at termostat er iorden.

Sjøvannskjølt, jeg bruker den kun i ferskvann. Men forrige eier 2007 - 2013 brukte den i saltvann.

Tok ut termostaten i forbindelse med vinterkonservering fordi jeg ikke klarte og oppnå mere enn ca. 65 grader, vet ikke hva som er normalt men syntes det virket lavt.

Så ikke veldig pen ut heller så setter inn en ny til våren.

Hallo i luken, 65 grader høres riktig ut for en saltvannskjølt motor, noe særlig over det så vil saltet krystallisere seg og tette motoren din !

Oppnådde du noe høyere temperatur uten termostat?

Du har nok hatt vann i belgen en stund, og bør nok sjekke kryss, lager osv. samt sjekke drevoljen veldig nøye osv.

Ja da skjønner jeg hvorfor den går såpass kald, da er nok termostat i orden.

Kjørte bare gjennom litt frostveske etter jeg tok ut temostaten så motor ble ikke varm.

Belg er sjekket og er i orden. Forrige eier har nok sannsynlig vis hatt lekk i belgen og byttet den. Så har jeg fått følgefeilene som kommer etter hvert. Jeg har bare hatt båten 5 måneder.

Drevolje var helt fin sist jeg sjekket, men tenker å bytte den før vinterlagring.

Edited by Skippern10 (see edit history)