Skippern10 Startet 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2014 Har en båt med Bravo One hekkaggregat. 2007 modell. Når jeg står parkert oppankret i sjøen ser jeg at det blir litt olje bak båten. Det er ikke mye. Har heller ikke hatt noe spesielt lavere nivå i drevoljebeholderen. Noen som har noen ide hvor dette kommer fra? Dette er første årest med innenbordsmotor så har null erfaring med det, bør jeg ta opp båten for å utbedre feilen eller kan jeg avvente og se? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Hvis det er olje bak båten så er det vel enten drevolje, olje fra trimsylindre/slanger eller olje fra nabobåten. Det første punktet er å finne ut hvor oljen kommer fra, følg med på beholderen for drevolje og olje til trimsystemet, dersom det ikke minker noe er det sannsynligvis heller ikke noe å bekymre seg over. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 To adeneo you listen, mannen er dreven på drev hehe Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Da har jeg et spørsmål til. Oljelekkasjen er der ennå men ikke noe synlig nivåforendring hverken i drevoljebeholder eller tiltoljebeholder. Trimflaps tror jeg er elektriske så da er vel det utelukket. Merker nå litt knakklelyd når jeg svinger, spesilet tydelig i hastighet litt over tomgangsfart. Er det ille? Skjønner at diverse trenger en service her men håper båten holder ut sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Lenge siden det er skiftet belger på drev? Sjekket om det kommer noe vann inn i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Belger ble byttet i 2012 av forrige eier... Er ca 2-3 cm med vann i båten under motor, fikk sugd ut mesteparten av dette for to uker siden men det har nok kommet litt tilbake. Om det kommer inn vann så er det i så fall veldig lite. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Da ville jeg vertfall sjekket belg fort.Kan være at du har ett lite hull.Da vil det komme vann inn og knutene vil ødelegges.derav knakkelyd når du svinger.Vil også kunne komme olje/fett ut bak. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Er borte på reise nå så får ikke gjort dette ennå. Noen som har fått byttet knute og belg her og vet omtrent hva man kan forvente å betale for noe slik? Kunne sikkert fått det til selv også men har aldri skrudd på hekkagregat, kun utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Demonterte drevet i dag. Ingen åpenbare feil funnet egentlig, men det var overaskende mye vann som kom ut når jeg skudde ut bunnpluggen i båten. Var ikke noe vann inne i belgen men det var en del rust på akslingen. Se på bildet, er dette normalt? https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54518/img_1910.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Her har det vært vann.... Ikke normalt med så mye rust hvis alt er som det skal.lTipper knutene er gåen også.Tror du kan forberede deg på skifte av hele akslingen med knuter. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Drevet ser ut som det er over 100 år, men er faktisk 2007 modell. Dette drevet er såpass nytt at det har KGN drivknute. Mulighens fått tak i ny komplett aksling av den forrige typen, Rockwell eller hva det nå er. Kan man bruke de to om hver andre? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Det vet jeg ikke. Men at det har vært vann her er sikkert. Mitt drev er fra 97 og der er det omtrent ikke en rustflekk. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Ja må finne ut hvor vannet kommer fra, finner ikke noe hull i belgen. Men tenker å bytte alle for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Kommer fremdeles litt olje i sjøen bak båten noen ganger når båten ligger i ro. Belger er sjekket og er tette. Ikke lekasje fra tiltsylindre. Trimflaps er elektriske Ikke noe synlig reduksjon i nivået på drevoljebeholderen. Tappet av en liten skvett olje fra drevet og den ser ut som ny ennå. Noen som har forslag på hvor dette kan komme fra da? Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) Tok opp båten i dag. Har ikke brukt den på ca. 6 uker. Det var da ulyd når jeg startet opp motoren. En slags kvine lyd, vannskelig å forklare. Når jeg satte båten i gir og kjører i sving blir lyden verre, og nesten normal igjen når jeg kjører rett frem. Hva kan dette skyldes? U-joints ble overhalt tidligere i sommer da de lagde klakkelyd. (Mercruiser 5.0 MPI, Bravo One) Redigert 8.Oktober.2014 av Skippern10 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Hei. Gimbal lageret kan være gåent. Det har vært vann i belgen, mulig utett i kanten på belgen der ringen rundt drivaksel skal tette på belgen. Så du må nok regne med å bytte lageret. Når du tar av drevet, kjenner du lett om lageret går rundt som det skal.eller går tregt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Skippern10 Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Da jeg hadde av drevet i sommer kjente jeg på lagret og det virket helt fint. Men mulig det kommer når det blir litt turtall. Om det ikke kan være noe annet så får jeg satse på og bytte det. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Antar bare ut i fra bildet at det har vært vann der og da tar det vanligvis ikke lang tid før lageret ruster. Det er en smørenippel på siden av drevet, så kanskje det bare trenger litt grease. Samme med drivknuten, må ha grease. Siden lyden blir værre når du svinger, ligger nok feilen i knuten eller lageret. Sjekk og lageret på drivakselen. Sjekk og at motor/drev er riktig på linje i forhold til hverandre. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Skippern10 Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Takker for svar. Hadde på grease på siden av drevet da jeg overhalte drivknuten i sommer. Da skal jeg bytte lagret i løpet av vinteren. Ser også at det er en smørenippel bakerst på motoren der aksligen ut til drvet stikker ut. Prøve litt grease der også. En annen ting, Motoren i båten ser som ny ut når man ser den ovenfra, men når man ser på undersiden av motoren er det rust nesten over alt. Er det normalt på en båt som har sju sesonger i saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Kan fort ruste om det blir liggende vann i bunnen. Er motoren ferskvannskjølt med varmeveksler i front eller er den sjøvannskjølt ? Om det er det siste, bør du sjekke risere og at termostat er iorden. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Skippern10 Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Sjøvannskjølt, jeg bruker den kun i ferskvann. Men forrige eier 2007 - 2013 brukte den i saltvann. Tok ut termostaten i forbindelse med vinterkonservering fordi jeg ikke klarte og oppnå mere enn ca. 65 grader, vet ikke hva som er normalt men syntes det virket lavt. Så ikke veldig pen ut heller så setter inn en ny til våren. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Hallo i luken, 65 grader høres riktig ut for en saltvannskjølt motor, noe særlig over det så vil saltet krystallisere seg og tette motoren din ! Oppnådde du noe høyere temperatur uten termostat? Du har nok hatt vann i belgen en stund, og bør nok sjekke kryss, lager osv. samt sjekke drevoljen veldig nøye osv. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 (redigert) Ja da skjønner jeg hvorfor den går såpass kald, da er nok termostat i orden. Kjørte bare gjennom litt frostveske etter jeg tok ut temostaten så motor ble ikke varm. Belg er sjekket og er i orden. Forrige eier har nok sannsynlig vis hatt lekk i belgen og byttet den. Så har jeg fått følgefeilene som kommer etter hvert. Jeg har bare hatt båten 5 måneder. Drevolje var helt fin sist jeg sjekket, men tenker å bytte den før vinterlagring. Redigert 10.Oktober.2014 av Skippern10 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.