Jump to content

Strømforbruk uthavn?hvor langt ned kan jeg gå?

MaSa

Recommended Posts

Den tabellen vil jeg ta en en god klype salt. Hvilespenningen er grei nok, men spenningen ved feks. 10A vil bli svært forskjellig om en måler på et 60Ah batteri eller en bank på 600Ah.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jo da jo da sidestick, en kan komme med Peukert sine teoremer osv, men hvilke vanlige båtbrukere uten utdannelse innen strøm har nytte av det?

Den vanlige båtbruker har stor nytte av å vite om Peukert, ihvertfall dersom de har 200 Ah batteribank ombord og inverter som brukes til å operere mikrobølgeovner og hårfønere.

Nå tror jeg de fleste batterimonitorer tar hensyn til Peukert uten at brukeren trenger å bekymre seg om det, men tviler på om de kompenserer for batteriets aldring, kanskje med unntak av de mest avanserte.

Har ingen egen erfaring med batterimonitorer, Men har "studert" alt for mange timer på alt for mange fora med meir eller mindre missvisande og til tider dirkte feil informasjon.

Ein som kallar seg "MaineSail" på ulike fora har testa ei rekkje slike ladeovervåknings dingser. og konkluderer i denne artikkelen.

http://www.pbase.com/mainecruising/smart_gauge

Kan vel igrunnen også anbefale resten av innhaldet på sidene. Grundig gjennomgang av alt fra sjøvannskjølere til terminering av kabler.

Tror du en "vanlig" båtbruker som ikke vet forskjell på å serie eller parallell et batteri eller ikke vet forskjell på volt og ampere orker å lese noe slikt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker for mange svar :)

Trur nok det blir og skaffe en slik overvåker!

Så det finnes en som heter NASA den så jo grei ut både i pris og kvalitet?

Men ser det leveres med en shunt?

Jeg regner med man må ha en shunt til hvert av batteriene i forbruksbanken?

Eller holder det å koble til det ene batteriet bare?

Ser også at den leveres med en 100A shunt?

Vil det si at om jeg ligger på landstrøm og bruker noe på over 1200w så er den ødelagt ? Eller klarer den da bare ikke måle?

Og det står at den kan brukes på en bank opptil 650Ah ? Kan den det med denne shunten? Eller må jeg ha en annen shunt til det?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

det som er saken er at hvis strømforbruket relativt sett er lavt over lang tis bør man ikke underskride en spesifikk laveste grense. dette er batteri/type avhengig og en bør få tak i specen for det aktuelle batteriet. her er et eksempel i tabellen til høyre. er strømforbruket høyt kan man droppe lavere til kutt en ved lave strømuttak.

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Shunt settes vel inn mellom batteribanken og sikringspanel, før noen forbrukere kobles innpå. Det vil vel si at forbrukere som i dag er koblet direkte på batteri, typisk VHF og dieselvarmer, må kobles innpå etter shunt'n. -slik jeg forstår det.

Du har vel neppe noen forbrukere som trekker 1200w over 12v -systemet? Blander du inn 230v-systemet nå? :) -det har ikke noe med dette å gjøre.

En winsj og baugpropell bør vel ikke kobles inn etter shunt'n siden de trekker mye. -de er jo som regel på startbatteriet, og der gir vel NASA' n kun spenning og ikke forbruk.

En tilkobling for forbruk, ved shunt'n, og en tilkobling for startbatteriet, uten shunt. - om jeg har forstått riktig.

Beklager ja, tenkte jo på 230 nå, men tenkte at den målte forbruk der også på samme måte som den jeg har på panelet.

Og ja den skal kobles før forbrukere på banken, men jeg har 3 batterier i banken må jeg da ha 3 shunter eller trenger jeg kun koble til det ene batteriet på banken ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Du kopler shunten til minuspolen på batteribanken. Og ja, du trenger kun en shunt.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Batterimonitorene kan som regel bare overvåke ladetilstand på én batteribank, derfor har de bare én shunt. Det virker som shuntene tåler mer strøm enn det som er oppgitt, selv om de ikke klarer å måle mer enn for eksempel 100A. Hvor mye mer de tåler er dog litt uklart.

Victron har 500A shunt. Jeg kjører innimellom både hekk- og baugthruster samtidig, og da er strømmen i korte perioder opp i mot 1000A. Kan ikke se at den har tatt skade av det. Andre på forumet har lignende erfaring, så vidt jeg kan huske.

Øivind

Har du trusterne på forbruksbanken Øivind ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...