Jump to content

Strømforbruk uthavn?hvor langt ned kan jeg gå?

MaSa

Recommended Posts

Jeg har lest litt men er fortsatt usikker!

Jeg har en eksamenstur i uthavn hvir jeg ligger uten strøm for første gang over tid med båten!

Her har jeg ett panel som viser forbruk og spenning osv!

Da jeg kom fredag så visste den ca 12,7V

Nå ligger den på 12,0-12,1V

Jeg har meget moderat forbruk så og si kun kjøleskapene og lading av tlf!

Så leste jeg en artikkel på nett angående forbruk http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/praktisk-redd-batteriene

Der står det jo følgende at 11,7V da er batteriene flate /døde !!

Men det er uten lading og forbruk!?

Så under så står det at

Cirka 12 volt: Alt i orden, friske batterier

11,5 volt: Lavt kapasitet, eller stort forbruk

11,0 volt: Synker spenningen under 11 V ved jevnt forbruk må vi lade

10,5 volt: Meget stort forbruk. Farlig lav spenning

Vil det si at batteriene foreløpig er i god stand?

Og at jeg kan uten noen problemer la den falle ned mot 11,5-11V uten problemer ?

Begynner og bli litt engstelig angående dette da jeg ikle kan noe om batteri og forbruk?!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Når batterine blir så lave som du beskriver kan du nok risikere at deres levetid foringes raskt. Anbefaler veldig sterkt å anskaffe solcellene. De er blitt betydelig billigere nå. F.eks. SeaSea på Rud.

Hold tungen rett i munnen. Med og uten belastning er vesentlig og om du bare måler volt vil det ta tid før du ser rett spenning etter frakobling av forbrukere. Anbefaler alle som ligger i uthavn å montere en batterimonitor for å ha kontroll på strømmen. Dette er enlkelt å koble. En shunt på minud helt intill batteribanken(før forbrukerne kommer innpå i kretsen) og en liten ledning på pluss på samme bank for støm til instumentet. Deretter er det en nettverkskabel fra shunt til instrument og vips så stiller du inn batteribankens størrelse i instrumentet og får all informasjon. Aktuelt forbruk i ampere/watt, gjenstående kapasitet i % og timer med aktuelt forbruk, forbrukt antall ampere og selvsagt spenningen i volt. Det beste av alt er at dette ikke koster skjorta !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Høres bra ut VannTro !

For når jeg slår av forbruket så skjer det ikke noe vesentlig umiddelbart på måleren her. Så det kan ta tid med andre ord ?

Men med forbruk uten lading kan man da la den gå under 12 og ned mot 11v uten krise? Så lenge spenningen uten forbruk normaliserer seg på rundt 12v?

Selv kjørte jeg ned til 11,7 volt med 1 kjøleskap i drift før jeg ladet med den forrige båten. Det var mitt valg, men jeg aner jo ikke hvormye jeg hadde benyttet da. Det er en langt bedre følelse å ha en monitor hvor jeg vet eksakt tilstanden. Med tanke på levetiden på batteriene så tror jeg også en monitot er en god investering, den koster ikke mere enn ca 200 ampere med nytt batteri av rimeligste sort. Jeg sørge nå for å ikke tappe mer enn at jeg har igjen minst 60% kapasitet og da skal batteriene ha ett godt liv om jeg sørger for å ikke la de ligge nede på den kapasiteten for lenge før de lades opp igjen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hadde ikke gått under 12v belastet (kjøleskap + div ladere og småkjafs) og 12,3 ubelastet. Har ca 700Ah forbruksbank.

Voltdroppen ved belastning avhenger av lasten, batterienes tilstad og tot størelse.

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Mobillader bruker faktisk, iPhone 5s, 2,1 ah. Det er mere enn et nyere kjøleskap gjør.

Hvor stor forbruksbank har du egentlig?

Sett inn noen LED-pærer ihvertfall i noen av lampene under dekk, slik at du har muligheten lit å opplyse alle rom uten særlig forbruk. Slik som minst en lampe på badet etc.

Det er en enkel start på sparing...

Tok en sjekk på monitoren min nå. Aktuelt forbruk: 5.2 ampere/67 watt, rest av bank 85.1%, aktuell spenning: 12,68 volt.

En veldig viktig ting er å vite hvor nøyaktig spenningsmålingen er. Jeg har et voltmeter i hovedtavla, og der er det betydelig spenningsfall over ledningene, slik at det alltid viser lavere spenning enn det som faktisk er på batteriet. Hvor mye feil det viser er avhengig av hva som står på av utstyr. Hadde jeg brukt det instrumentet til å bedømme tilstand på batteriet hadde jeg blitt skikkelig forvirret.

Så du bør enten ha et instrument som måler rett på batteriet eller bruke et kalibrert multimeter og måle manuelt rett på batteriet.

Øivind

En veldig viktig ting er å vite hvor nøyaktig spenningsmålingen er. Jeg har et voltmeter i hovedtavla, og der er det betydelig spenningsfall over ledningene, slik at det alltid viser lavere spenning enn det som faktisk er på batteriet.

Meget viktig poeng. Mange målere på tavla måler på selve tavla og spenningsfallet kan være betydelig avhengig av last.

Selv satt jeg opp et eget digitalt panel fra ebay til noen tiere og strakk ledninger bort til hovedbryter som er forsynt med 95mm2 kabel.

Kontrollmålt mot et fluke og et annet multimeter.

Mobillader bruker faktisk, iPhone 5s, 2,1 ah. Det er mere enn et nyere kjøleskap gjør.

De gir 2,1A på 5v ut. Noe tap i omformeren er det, men strømtrekket på 12v blir omtrent halvparten.

Mvh. SAP

Det har du helt rett i sap. :) slurv fra meg. Dog, 1ah, er fortsatt på høyde med et godt kjøleskap. 24 ah i døgnet.

Med andre ord, ha en godt batterimonitor, solcellepanel som brukes i uthavn, og gjør enkle grep med forbrukere, som lys.

Sjekket med måleapparat direkte på batteriene nå. Har 3 batterier a 135ah trur jeg så 405 Ah totalt de visste alle 3 12,18v nå

Mens jeg har 2 batterier til start på 88ah timer og de visste begge 12,9v

Sjekket med måleapparat direkte på batteriene nå. Har 3 batterier a 135ah trur jeg så 405 Ah totalt de visste alle 3 12,18v nå

Mens jeg har 2 batterier til start på 88ah timer og de visste begge 12,9v

Da er det like godt instrumentet du avleste først som er feil og viste for lite. 12,7 idet du skrur av motoren er lavt. Hva viser det instrumentet under lading fra land og motor?

Du kan nok ta det med ro :) men ny batterimonitor må nok til. Det er to ting som kan gjøre med paranoid ombord: ulyd fra motor og flate batteri.

Så lenge forbruksbanken er koblet sammen, så

vil alle tre vise samme spenning.

Edited by Eureka (see edit history)

Men forbruksbatteriene viste jo nå 12,18V direkte med multimeter på batteriene

Mens avlesningen nede i båten hopper mellom 12-12,2V så det er vel ganske nøyaktig det da eller?

Men skal nok uansett gå til innkjøp av en slik som VannTro nevnte, bare finne en på nett med alt jeg trenger og en fin pris :)

Uansett så er det ett skillerele mellom forbruksbatteriene og startbatterier så start får jeg nok, men kjipt og utlade forbruksbatteriene og ødelegge de.

Er første test dette og ligger på batterier fra fredag kl 15 til mandag kl 13 ca :)

Klarer båten det så klarer vi alle helger :)

Ta kontakt med Farco her på BP. Han imporerer Victron og de har en som kalles BMV 700. Den virker i hvert fall å være bra.

Jeg skjønner ikke filosofien med denne "finmålingen". Vi har vært sevforsynt med strøm i måneder ut noe helst savn av annet måleutstyr en voltmeter. Har en uttak for 12V stikk kan en kjøpe et amp.meter på Biltema for små kroner. Bruk heller penger på tilførsel, som rikelig med solceller og en god og stor dynamo m/elektr.vippe. God tilgang på strøm er hva de fleste trenger.

Jeg skjønner godt denne "finmålingen". Har en litt greie på strøm, klarer en seg godt uten. Men det er mange her som vet alt om hvordan bake brød, kjøpe aksjer på børsen, er lege og operere inn nye hjerter uten å kunne filla av det med strøm i båt.

Da er det greit med et battmeter som til en hver tid viser hvor mye strøm en har igjen på batteriet. Har en feks. en fulladet batteribank på la meg si 280Ah (som jeg har) når en ankommer en uthavn, virker battmeteret akkurat på samme måte som måleren for drivstofftanken.

Etter et døgn med mye forbruk viser gjerne instrumentet da 200Ah, altså har en brukt opp 80Ah (nesten 30%) av det en har på tanken, altså batteriet. Når måleren da sier at det er 140Ah igjen, har en brukt opp halve kapasiteten og det er tid for å lade igjen dersom ikke batteriets levetid skal reduseres alvorlig. Noe mer kan en nok tappe ut, men som sagt: da reduseres levetiden dramatisk for det stakkars batteriet.

Et rimelig og greit battmeter (har et slikt selv) er BM1 fra Nasa som du får rimelig hos Seatronic.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kommer :)

Foreløpig så ligger den over 12V det er jo greit på 3 døgnet?

Men kjekt med ekstra verktøy :)

Følger med som en hauk, greit ifh til å bli kjent med ny båt :)

Som Lars H er inne på, jeg er ingen "strøm-guru" og da er en "tankmåler" gull !

Det finnes tabeller på nettet som skal gi en pekepinn på hvor mye av kapasiteten som gjenstår ved å måle volten på batteriet. Disse fordrer "open circuit" ved avlesing av volt verdien. Man kommer vel nærme nok ved å slå av hovedbryteren når man gjør målingen direkte på batteriet.

Ved blybatteri sier tabellen jeg har, at ved 12,2 volt, har du brukt 50% av kapasitet.

12,0 volt tilsvarer 75% brukt.

Ved bruk av en batterimoitor måler denne forbruk vha en shunt slik at den ser ampere strømmen som går ut av (eller inn i) batteriet. Ved å summere dette over tid, vil instrumentet kunne fortelle deg hvor mye amperetimer (Ah) du har brukt. Hvis du har fortalt instrumentet hvor mange Ah batteripakken din er på, vil den kunne gi deg % brukt.

Dette er jo flott i teorien men kapasiteten til batteriet reduseres vel litt i løpet av dets livsløp. I tillegg kommer selve bruken din. Belaster du batteriet hardt blir kapasiteten mindre enn ved lav belastning. Det er vel Peukert som hadde litt å si om dette..

Summasumarum blir vel svaret at ingenting er perfekt. Jeg ser for meg at jeg kan få en pekepinn på nøyaktigheten på shunten ved å sammenligne resultatet måleren kommer fram til ved kontrollmåling av volt på batteriet uten last.

Disclaimer:

Dette er skrevet av en glad amatør uten utdanning på området. :-)

Forhåpentligvis vil eventuelle eksperter korrigere direkte feilinformasjon!

Farco fortalte en del om hva denne BMV 700 gjorde av kalkulasjoner og kompensasjoner og jeg ble rimelig fortroligmed at den gir en ganske så god indikasjon på hva som er brukt, man skal jo uansett ikke ligge på grensen, da reduseres jo levetiden på banken veldig. Jeg har enda ikke vært under 70 % rest-kapasitet og da har jeg mye å gå på.

Nå går for øvrig aggregatet for å lage litt varm vann og nå er vi oppe på 90% :-)

Jo da jo da sidestick, en kan komme med Peukert sine teoremer osv, men hvilke vanlige båtbrukere uten utdannelse innen strøm har nytte av det? Men for den vanlige båtbruker med en rimelig stor batteribank og et rimelig forbruk med kjøleskap, litt TV, lys ol., er en slik måler for forbrukte amperetimer uunværlig etter min mening. Og greit nok, en batteribank på la meg si 280Ah er ikke 280Ah når batteriet nærmer seg døden om 8 - 10 år (som burde være levetiden om en ikke tapper batteriet ned under 50%). Men når en merker at batterispenningen er mye lavere ved 50% uttapping enn da batteriet var nytt, er det jo enkelt (ved et par tastetrykk) å sette batteriets kapasitet ned til 250, 200, 150Ah osv.

Nå er det sikkert forskjell på de forskjellige battmetrene i handelen. Nasa sitt BM1 virker ikke som om det er særlig flinkt til å ta hensyn til aldringen av batteriet. Det får en fikse selv som nevnt ovenfor. Battmetrene fra Victron som Farco selger, tror jeg nok er noen hakk bedre. Men det betaler en for. Men for all del, vil en ha kvalitet: Gå for Victron. Jeg har nå både landstrømlader og regulator for solcellepanelene derfra og de fungerer helt supert!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.